Gjeldsregister?

• Trådstarter Trådstarter Persienna
  • Opprettet Opprettet
Tja... Leste bare litt kjapt på det, men hvis det innebærer at det ikke er så enkelt å få forbrukslån på forbrukslån slik det er nå, så er det lurt. Syns det er provoserende hvor lett det er å få så mange separate lån, veldig spekulativt.

Last edited:
Kan ikke det heller bli slutt på å gi lån uten sikkerhet? Det sendes jo ut brev i hytt og pine om tilbud på masterkort og forbrukslån. Syns det må strammes inn av de bedriftene som faktisk dytter disse lånene ned på folk.

Tja... Leste bare litt kjapt på det, men hvis det innebærer at det ikke er så enkelt å få forbrukslån på forbrukslån slik det er nå, så er det lurt. Syns det er provoserende hvor lett det er å få så mange separate lån, veldig spekulativt. Oppdaget for ikke lenge siden at mannen hadde gamblet og diverse og tatt opp flere forbrukslån. Syns også det er spesielt at man kan ta opp denne typen lån når man er gift, uten at ektefellen må være med og signere for lånet. For såvidt jeg vet kunne vel jeg fått et betalingsansvar om vi skulle gått fra hverandre, og tenk om noe skjedde med ham og denne gjelda bare dukket opp ut av det blå!

Huff :( derfor har vi gjeldsforsikring begge to, så gjelda dør med oss uansett hvem som går først, nå håper jeg vi vet alt im hverandre da men man vet jo egentlig aldri :(

Huff :( derfor har vi gjeldsforsikring begge to, så gjelda dør med oss uansett hvem som går først, nå håper jeg vi vet alt im hverandre da men man vet jo egentlig aldri :(

Last edited:
Vi har en forsikring som banken satte som et kriterium for å få huslånet, men tror denne dekker bare huslånet og ikke forbruksgjeld.

Klart, hadde jo aldri trodd noe sånt skulle skje, og det er veldig vanskelig å takle. Jeg tror jeg hadde foretrukket et seksuelt bedrag foran dette, for økonomi er så vanskelig for meg. Har vokst opp langt under fattigdomsgrensa, så det er min trygghet og stabilitet. Må bare tenke at han ikke gjorde dette av noen annen årsak enn depresjon og avhengighet, altså psykiske problemer. Så tror vi skal komme gjennom dette også.

Skjønnee godt du ble skuffa. Og jeg tror ikke noen gjør slikt for å være jævlige, heller avhengighet som du sier. Det har jo aldri vært så lett å få lån som det er nå.. bare se på luksuafellen, der har jo noen av deltakerne millioner i gjeld uten noen form for sikkerhet. Det skulle jo ikke vært mulig. Om jeg titter igjennom mailen min så ser jeg dagelig mailer med "100000 til deg, nå, søk i dag" osv... penger er liksom bare et tastetrykk unna. Så at folk går på en smell er virkelig ikke rart.

Skjønnee godt du ble skuffa. Og jeg tror ikke noen gjør slikt for å være jævlige, heller avhengighet som du sier. Det har jo aldri vært så lett å få lån som det er nå.. bare se på luksuafellen, der har jo noen av deltakerne millioner i gjeld uten noen form for sikkerhet. Det skulle jo ikke vært mulig. Om jeg titter igjennom mailen min så ser jeg dagelig mailer med "100000 til deg, nå, søk i dag" osv... penger er liksom bare et tastetrykk unna. Så at folk går på en smell er virkelig ikke rart.

Nei, det er rett og slett utrolig at det er lov. Mange av disse selskapene må da slite veldig med å kreve inn pengene igjen!

Synes ikke noe om gjeldsregister, men man kan godt slutte å dele ut penger slik man gjør i dag. Det er skummelt.

Nei, det er rett og slett utrolig at det er lov. Mange av disse selskapene må da slite veldig med å kreve inn pengene igjen!

Ja det vil jeg tro. Men de får jo pengeme til syvende og sist desverre, enten gjennom lønnstrekk eller pant i eiendeler :( og de gjør jo at inkassoselskapene går som aldri før :( trist!

Jeg syns at et gjeldsregister er en god idé - det er for det første altfor lett å ta opp nye forbrukslån i dag fordi de ulike bankene ikke vet om hverandres utlån, og for det andre er det dessverre skummelt mange som har mistet oversikten over egen økonomi og ikke helt vet hvor mye de skylder og til hvem.

Det sier seg selv at adgangen til et slikt gjeldsregister bør være begrenset slik at privatpersoner kan be om å få oppgitt alt som er registrert på eget navn, og at bankene må sjekke registeret før de innvilger nye forbrukslån o.l., men at ingen andre har mulighet til å sjekke registeret uten fullmakt fra den det gjelder. Gjeldsregisteret bør også innebære muligheten til å frivillig sperre seg selv fra å ta opp ny forbruksgjeld (det kan man gjøre i dag også gjennom andre instanser, men det hadde vært greit å samle alt på ett sted syns jeg).

Mange andre land som f.eks Sverige har hatt et slikt offentlig gjeldsregister i mange år, har inntrykk av at erfaringene med registeret der er veldig gode.

Back
Topp