Gjør så vondt å amme !

Mamma til 4

Elsker forumet
Babyen er 2 uker men fortsatt vondt i brystvortene, spess de første takene. Er dette normalt ?? Jeg griner hvrr gang :(

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Ja, husker jeg brølte de første sekundene etter at han fikk tak. Det går over etterhvert.

Men dibbelsjekk at at babyen tar riktig sugetak.

Høres ikke unormalt ut dessverre! :( det vil gå seg til. Pass på at han/hun får nok pupp inn i munnen og rett sugetak. Ammehjelpen.no har mange gode tips!

Me første hadde jeg det problemet i 6 uker. Denne gong har jeg ikke hatt problemer i det heila. Men denne gong fikk jeg den nesesprayen. Å då treng ikke babyen suge så hardt dei første taka ☺

Veit ikke o. Jeg orker mer. Ikke nok med det men tar jo også opp tul en halv time å få han til å ta puppen :( jeg føler meg som verdens veærste mamma ! Er så deprimert og bare gråter for jeg vil så gjerne amme. Men samtidig føler jeg det er idioti at han skal jobbe opptil en halvtime for å få magen sin :(

Veit ikke o. Jeg orker mer. Ikke nok med det men tar jo også opp tul en halv time å få han til å ta puppen :( jeg føler meg som verdens veærste mamma ! Er så deprimert og bare gråter for jeg vil så gjerne amme. Men samtidig føler jeg det er idioti at han skal jobbe opptil en halvtime for å få magen sin :(

Uff :( var på nippet til å gi opp selv, var så sår og grein hver gang hun fikk tak. Brukte ca 20-30 min også med å legge hun til, hun fikk ikke skikkelig tak fordi hun ikke låg skikkelig, jeg slet med ammestillinger. Fikk hjelp av helsesøster på hjemmebesøket med å bygge opp skikkelig rundt, når stillingene kom på plass ble det kjempe lett, hun fikk tak og jeg var ikke sår lenger. I starten gapet ikke hun høyt nokk, så jeg presset haken litt ned med en finger når jeg la henne til så hun åpnet munnen mer. Bruker av og til å holde ene hånden på puppen å gjøre den litt flatere mens jeg putter den inn i munnen hennes, tommelen over brystvorten og de andre fingrene under viss du skjønner.
Jeg var på nippet til å gi opp selv, men plutselig gikk det seg til. Jeg følte meg like håpløs og dårlig mamma og gråt hver gang. Håper det ordner seg for deg også <3

Kan kanskje være lurt å håndmelke litt for å få i gang utdrivingen før du legger babyen til? Det gjør jeg innimellom, for å slippe de første vonde takene :-)

Full melkespreng her og såre bryst så begynner å bli ubehagelig..

Sår her også, vært det med alle tre, men trøster meg med at det går over etterhvert:) Bruker skjold jeg nå for sprekker og blør hvis ikke, så skal jeg slutte med dem når det blir bedre!:) Så må jeg få anbefale mam multimam kompresser for såre brystvorter, kjøpes på apoteket og de er knall!! 12 i pakken men du kan legge dem i en tett beholder å bruke dem flere ganger:) Ellers håndmelker jeg hver gang og lufttørker etter at jeg klemmer ut litt melk så puppen får tørke i, det sies at brystmelk er som kroppens antibiotika:) Lykke til!:)

Sår her også, vært det med alle tre, men trøster meg med at det går over etterhvert:) Bruker skjold jeg nå for sprekker og blør hvis ikke, så skal jeg slutte med dem når det blir bedre!:) Så må jeg få anbefale mam multimam kompresser for såre brystvorter, kjøpes på apoteket og de er knall!! 12 i pakken men du kan legge dem i en tett beholder å bruke dem flere ganger:) Ellers håndmelker jeg hver gang og lufttørker etter at jeg klemmer ut litt melk så puppen får tørke i, det sies at brystmelk er som kroppens antibiotika:) Lykke til!:)[/QUOTEmen hvor lang tid tar det før det går over ? Jeg sitter liksom bare å griner, gruer meg til å amme. Det gjør så vondt. Barsel tiden skal jo være kos. Jeg vil ikke ødelegge den første tiden med amming som ikne fungerer

Mini her er 2 mnd og jeg har fortsatt vond og sprekker og sår. Gir meg ikke enda! Har hatt dårlig teknikk pga han er prematur og hatt liten munn. Nå prøver jeg ut tilbakelent amming. Biological Nurturing. Du kan lese litt om det her: http://www.babyverden.no/blogg/ammehjelper-bloggen/tilbakelent-amming--hva-er-det/
Nå fikk han skikkelig godt tak pga han fikk gape ordentlig, så det var mye mindre vondt. Håper puppene mine endelig kan bli bra nå. Ammehjelpen anbefaler denne stillingen hvis en plages med såre brystvorter :)

Veut det går over, men man skal jo kose seg i barseltiden. Jeg liker ikkke helt tanken på å gå sånn i 2-3 mnd. Fir meg er det ikke verdt det. Ødelegger jo hele den første tiden da :(

Bruk tulipangrepet før amming ved melkespreng. Melk frem litt melk før du legger til. Om det fremdeles ikke hjelper. Så er ammeskjold greit å bruke i en periode for å la brystene få hvile litt og få deg til P slappe mer av ved ammingen. Smøre med lanolin salve mellom.

Sniker fra april 2014. Vi ammet til han var 9 mnd. Det skal ikke være så vondt hvis babyen har riktig tak og nok med bryst i munnen. Da skal brystvorten være oppi ganen på babyen sånn at det ikke er den som babyens lepper kommer borti. Så der skal det ikke gjøre vondt!

Jeg ringte ammehjelpen ved et par anledninger. De er skikkelig greie og kan masse. Ville råde deg til å ta kontakt med dem så du ikke gir opp.

Ellers så funker det Icerus sier ovenfor her også, etter min erfaring. Jeg brukte skjold en stund.

Du kan forresten også få oxytocin nesespray av legen eller legen på helsestasjonen. Den vil hjelpe utdrivingsrefleksen.
ikke gi opp. Det skal ikke være sånn vondt, nemlig :)

Spørs om det har noe effekt. Jeg har innovervendte brysvorter, derfor ekstra vanskelug for han å få ordentlig tak. De brystskjoldene skjønte jeg ikke noe av . Ikke lille gutt heller.

Har vondt av deg og håper det går seg til for deg! Vet hvor forferdelig vondt det kan være. Jeg var mye mer sår sist. Jeg hylte om natten når jeg skulle koble han på. Er får denne gangen også, men har teknikken mer inne og vet det vil bli bedre... Så biter tennene sammen og venter på bedre dager! For når ammingen funker... Da har det vært verdt strevet, for da er amming så utrolig koselig, enkelt og praktisk! Men DET er det vanskelig å tro på når man har det som verst... Har du noen ammepoliklinikk i nærheten? Lykke til! :)

Har vondt av deg og håper det går seg til for deg! Vet hvor forferdelig vondt det kan være. Jeg var mye mer sår sist. Jeg hylte om natten når jeg skulle koble han på. Er får denne gangen også, men har teknikken mer inne og vet det vil bli bedre... Så biter tennene sammen og venter på bedre dager! For når ammingen funker... Da har det vært verdt strevet, for da er amming så utrolig koselig, enkelt og praktisk! Men DET er det vanskelig å tro på når man har det som verst... Har du noen ammepoliklinikk i nærheten? Lykke til! :)
Jeg var sår første gangen så ille at det blødde veldig. Ga opp ammingen etter 1 mnd, følte ikke det var verdt det. Sist var jeg ikke sår i det hele tatt og ammet 1 år. Nå er jeg sår og en baby som sliter med å ta puppen. Så nå veit jeg ikke om jeg gidder mer. Jeg syns ikke det er verdt det å slite i kanskje flere mnd. Da er det bedre med flaske både for mor og barn. Skal på åpen dag på helsestasjon på fredag. Så da får vi se. Kommer nok til å ta et valg da om det blir flaske eller pupp.

Back
Topp