Gir du blod?

Nei pga at jeg har fått barn. Men gjorde det før. Skal begynne igjen etterhvert...
Har 0+ og kan derfor gi til alle, så ble alltid kalt inn hver tredje mnd som er max.

Jeg har gitt blod en gang. Skulle ha gitt igjen, men fordi de er så strenge har jeg ikke fått gi en gang til enda. Får 2 ukers karantene titt og ofte. Det er kjempebra at de er så strenge synes jeg.

Men her er det jo snakk om de pasientene som trenger blodcellene og ikke volumet pga alvorlig sykdom? Eller har jeg misforstått :)

Beklager, jeg uttrykte meg ikke ang de som trenger selve blodcellene. Der vet jeg veldig lite i forhold til når det er volumet som teller (for det vet jeg en del om).
Men om flere hadde fått andre løsninger enn blod, hadde nå uansett blodet blitt spart på til andre pasientgrupper.

Øhm, så hvis en person havner i en trafikkulykke, får indre skader og blør store mengder, så vil du fylle på med Ringer Acetat? Klart det fungerer (til en viss grad) for å opprettholde blodvolumet, men tap av store mengder blod må erstattes med blod. Samme med mennesker med sykdommer der kroppens naturlige produksjon av nytt blod er redusert, der er den eneste som fungerer blodtransfusjon. :)

Jeg gir blod, og det synes jeg alle som kan bør gjøre! :)

Ja jeg ville fyllt på med det og ikke med blod i en slik setting. Kroppen klarer veldig bra og raskt å booste produksjonen av blod når den merker et så stort tap. Da er det volumet som er det viktigste.

Jeg har en blodsykdom der jeg alltid har anemi fordi kroppen min produserer mange defekte blodceller. Når jeg må på sykehus, og der andre får blod, får jeg saltvannsoppløsning. Og det funker :) Hvis jeg skulle fått blod hver gang, ville det for det første ikke løst problemet, men det ville også vært tyngre for kroppen min å motta en annen persons organ (blod) enn andre løsninger.

Planen er å melde seg som blodgiver så fort som mulig :)

• Liker
Reactions: Io
Jeg gav blod tidligere. Har pco, og har høyt blodsukker pga dette. Får ikke lov å gi før blodsukkeret (forhåpentligvis) blir stabilt. Har veldig lyst å kunne gi blod igjen!

• Liker
Jeg har lyst, men har ikke fått sparket meg i ræva enda. ;) Jeg ammer nå, så det er vel ikke aktuelt enda.

Jeg gir blod hver 3. måned :) er også registrert benmargsdonor!

• Liker
Tør ikke. Jeg har veldig lav blodtrykk så unngår blodprøver hvis jeg kan. Jeg blir skikkelig dårlig av tre små rør.

Har gitt tidligere - og skal gjøre det igjen etter jeg er ferdig med graviditet/amming.

• Liker
Har lyst å gi blod! Håper e får brev fra blodbanken denna uka.. 9 mnd siden e ble sjekket om jeg kan gi blod eller ikke. :)

• Liker
Back
Topp