Gir dere barna lommepenger?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
Min sønn på 11 år får 50 kr i uken.
Han har da dette som faste oppgaver i huset.
• Gå ut med søppel hver dag.
• Ta ut nisteboks og vannflaske fra sekken.
• Rydde av bordet/sette inn i oppvaskmaskinen etter middag, (alles tallerkener).
• Støvsuge hele leiligheten hver søndag.
• Rydde på plass sine klær som vi har brettet.
Kan nok hende mange mener han får lite lønn for jobben, men han bruker lite penger og poenget hos oss er at han skal lære å bidra i hjemmet.

Ja, det har vi såvidt starta med. Å gjøre noe for å få penger, vi kaller det ikke lommepenger. Han er 5år og bestemte selv satsen på 1kr. Vi syntes det var litt lavt, men da får han for flere ting. Hjelper til å rydde bort klær når de er rene, legge sine klær i skittentøyskurven når han skifter, hjelpe til å rydde ut av oppvaskmaskinen (kun bestikk mens vi tar resten), rydde bort etter segselv til måltider, hjelpe til med lillebror (6mnd, så "leke med" mens jeg er på do eller sitt stille ute av syne mens vi ammer).

Noe av dette er jo naturlig å gjøre selv, så vi må nok justere etterhvert, men prinsippet digga han. Og er så stolt når han skriver opp nytt tall etter han har gjort noe. Han sparer til vi skal til legoland.

Det er ikke aktuelt for oss på noen år enda da vi har en treåring.

Men jeg synes det er viktig at barn lærer fra tidlig alder å hjelpe til og det ikke gjøres stort nummer ut av. At man ikke roser dem masse for det, ikke gir dem premier osv. Man skal ikke få betaling for å bidra i husholdningen, synes jeg i utgangspunktet. Men jeg vet ikke hva vi ender opp med å gjøre, for jeg forstår at det er lett å si nå når barna er små.

Men treåringen vår dekker på bordet, rydder sko på plass, hjelper alltid å slå på vaskemaskin og oppvaskmaskin, samt å rydde ut av oppvaskmaskinen. Hun kler på seg selv osv. Vi gjør ikke noe nummer ut av det, men barn blir glade av og føler stor mestringsfølelse av å få bidra, av å bli møtt med forventinger og få ansvar.

Så jeg tenker at det er naturlig at hun får mer ansvar og flere oppgaver når hun blir større.

Når vi begynner med ukepenger tenker vi at det ikke knyttes til husarbeid (som er noe vi forventer at hun er med på uansett). Om vi synes hun skal få 100kr i uka, for eksempel, vil ikke det være betaling for ting som er en selvfølge at hun er med på :)

De to eldste får månedslønn. De har begge store oppgaver hjemme, og får betalt etter innsats - maks utbetaling er 1000kr, det har de enda til gode å få. Jeg betaler telefonene deres utenom.

Jeg fikk 1000kr i måneden på samme alder. Hadde mine ansvarsområder (daglig oppvask, vasking av alles klær (og alt det innebærer), vaske bad og toalett og ellers holde huset på et ryddig nivå), og det var ikke noe rom for unnasluntring. Måtte betale kontantkort, klær, og andre "nødvendigheter" selv.

14 år og får 1000kr i mnd. Det innebærer en tur med bikkja om dagen, tømme oppvaskmaskinen, gå med søppel og papp, gjøre lekser i tide og legge seg når han skal:p Hjelpe til når vi spør egentlig. Aldri noe problem:)

Han er bare fem så får ikke lommepenger. Det han derimot får, er pantepenger :) han panter når vi er i butikken og får putte litt i lommeboka og litt på sparebøssa. Så får han av og til kjøpe seg en liten ting. Akkurat nå sparer han til vi skal til Legoland i sommer. Men vi er i gang med å innføre litt plikter-ikke mer enn at han må rydde opp lekene sine i stua, ta med klærne hvis han slenger dem av seg et sted og rydde ut tallerken og glass etter et måltid.

Blir nok mer fast ordning når han blir større, foreløpig har han ikke bruk for egne penger, bare lett øving på hvordan det fungerer med betaling osv.

De er 5 og 6 år og hjelper til med:
Dekke på bord, rydde av etter seg og sette i maskinen.
Legge skitne klær i kurven.
Rydde rommet sitt.
Minste har skikkelig ryddedilla og «bretter» klærne sine selv, mens jeg legger de inn i skapet :D Hun tørker også av bordene og vasker ofte vasken på badet(av fri vilje hehe).
Eldste går av og til med søpla.

Får ikke noe bestemt beløp, men en 20 kr her og 30 kr der :)
De er veldig fornøyd med det :)

Nei men han får det han trenger å innimellom kan han tjene ekstra på å hjelpe oss med ting som vaske hus, tørke støv ,lage middag osv

Back
Topp