Gikt, blodprøve?

Hoppande teltplugg

Forumet er livet
Går det ann å bekrefte gikt med en blodprøve eller lignende, eller er det "bare" smertene de ser på, og spør spørsmål? Min søster fikk gikt da hun var på min alder, og jeg kjenner leddene, spesielt i fingrer og hofter blir verre og verre. Spesielt om vinteren går jeg rundt med smerter i timesvis dersom det er kaldt, og nå når høsten nærmer ser så er fingrene stive og "ekle" så og si konstant. Er jeg kald i tillegg så er det så vondt, oog bare en varm dusj hjelper. 

Jeg har lest så at de ikke tar tester med mindre man har hatt smerter i 6 uker eller mer, men er det konstante smerter de snakker om, eller på og avsmerter slik som jeg har hatt leeenge?

Taes blodprøver, også bruker de ultralyd for å se på ledd og betennelser. De ser i grunn på hele bildet ;)

Skytten84 skrev:
Taes blodprøver, også bruker de ultralyd for å se på ledd og betennelser. De ser i grunn på hele bildet ;)

Okej.. Vi har en del gikt i familien skjønner du, og storebror har vært på utredning han også, så sjansen er vel strengt tatt til stede også..

Ja man kan ta blodprøver.

Jeg har ikke leddgikt, men en annen revmatisk sykdom. Der ser de etter stoffet HLA B27, de fleste som har sykdommen har dette stoffet, men man kan ha det uten å være syk også. Så de ser på blodprøver, smertene, røntgen, evt ultralyd

Back
Topp