Gikk vannet?!

Knikki

Betatt av forumet
Jeg våknet i natt kl kvart på 5 av at det rant vann. Jeg måtte og skikkelig tisse som alltid så jeg gikk på do. Da jeg la meg igjen så merket jeg ingenting. Jeg våknet i 7 tiden av at jeg hostet også rant det igjen, sa til sambo at jeg måtte jo egentlig ikke tisse nå da. Nå har jeg lekket siden, jeg får ikke til å lukte om det er det er vann eller urin. Har jeg total inkontinens eller lekker jeg fostervann!? Jeg har slitt med inkontinens gjennom graviditeten ved nysing eller når jeg brakk meg pga kvalme.
Jeg er uke 30+0 og det er jo alt for tidlig hvis det er vannet:nailbiting:

Ring føden og få en sjekk. De kan undersøke om det er vannet som er gått

Du, jeg ville kontaktet føden for å få en sjekk.

Ja jeg vurderer det, jeg vil bare ikke ta opp hverken dems eller min tid hvis det ikke er noe. Sist graviditet så hadde jeg to bomturer til føden fordi jeg trodde det var noe mer alvorlig enn det det faktisk var. Så har litt motvilje for å ringe :/

Ja jeg vurderer det, jeg vil bare ikke ta opp hverken dems eller min tid hvis det ikke er noe. Sist graviditet så hadde jeg to bomturer til føden fordi jeg trodde det var noe mer alvorlig enn det det faktisk var. Så har litt motvilje for å ringe :/
Vet du, de er der for å bli brukt. Syns det høres veldig merkelig ut at det lekker hele tiden om det er urin. Veldig dumt om det er vannet som har gått og de kanskje kunne hjulpet deg, men så er man redd for å være til bry. Ring dem, de kan i alle fall gi deg råd over telefon om hvordan du kan sjekke om det er urin eller fostervann.

De er der for å passe på at alt er bra, så du tar ikke opp tiden deres med en bomtur, du lar de gjøre jobben sin!

Ring føden ja... klarer ikke forstå motviljen. Noe jm soer til meg hver gang jeg er der: Ring oss om du er usikker eller tror det er noe galt. Det er bedre at vi sjekker det enn at du googler eller spørr andre. Vi er der for deg og barnet i magen.

Så min bønn til deg og slle andre er og ikke være redd ringe. De er utdannet innen dette og kan gi raske, gode svar samt hjelpe vis det er noe på gang.

Masse lykke til og klem til deg <3

Selvfølelig må du ringe! Vil du virkelig riskikere barnets liv!?! Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om jeg ikke ringte og det faktisk var vannet som gikk og det ble infeksjoner.
Første grsviditeten min trodde jeg ikke det var vannet som gikk fordi det var bare bitte litt. Ringte selvfølgelig føden og ble innlagt med en gang fordi det var vannet som hadde gått!

Selvfølgelig kan du ta opp tiden til jordmødrene fordi det er faktisk jobben deres

Ring! Er det vannet, så skal du ha lungemodningssprøyter! Og da får du antibiotika for å hindre infeksjon og de forsøker å holde babyen inne til uke 34 om de kan. Dersom du ikke ringer og fødsel starter uten lungemodning, så kan det bety uker ekstra på nyfødt intensiv! Og masse ekstra styr for barnet! Du kan ikke noe for om vannet har gått, men du kan gjøre noe for at det får minst mulig konsekvens :) Hilsen sniker ;) PS: ikke meningen å virke streng, vil bare at du skal ringe :p

Jeg ringte, etter alles gode anmodninger :) jeg fikk beskjed om å ta på bind og i løpet av en time skal jeg, ligge, stå, gå, gjøre vanlige ting. Hvis det kommer noe som helst mengde av veske så skal jeg ringe tilbake, eller hvis jeg får rier. Da må jeg inn på sykehuset, hva som skjer etter det vet jeg ikke.. Takk for mange gode svar og kommentarer ( de strenge også :) )

Last edited:
Det høres ut som når jeg hadde delvis vannavgang sist fødsel. Da rant det litt da jeg gikk fra senga til badet. Jeg hadde ikke noe problem med inkontinens, og vannet var blankt. Det havnet på gulvet som er helt lyst, så jeg kunne se fargen tydelig. Tisset gult I do like etterpå. Likevel var de på føden skeptisk til at det skulle være vannet. Ikke før etter 24 timer, hvor vannet var blitt rosa, trodde de på at det faktisk var vannet som hadde gått. Trenger ikke være de store mengdene helger, hvis hodet står som en propp der nede... I mitt tilfelle måtte barnet ut innen 48 timer etter vannavgang, men siden det er så tidlig vil de kanskje gi lungemodningssprøyter og antibiotika, mens de prøver å motvirke eventuell tidligfødsel. Håper det bare var urin!

Og for meg gikk det mer enn en time før det kom mer. Var ikke snakk om mye vann som kom, men litt var det et par tre ganger I løpet av det første døgnet etter litt vann kom. Hadde det ikke blitt blodtilblandet etter hvert hadde de nok avfeid det som at jeg hadde tisset på meg. Syntes det er dumt at de er så generelle I hva de sier. "I de aller fleste tilfeller..", "99% av de som kommer og tror vannet har gått tar feil..." osv. Særlig når det gjelder "hysteriske førstegangsfødende". Jeg forklarte at jeg ikke hadde hatt noen problemer med inkontinens, og heller ikke hatt noe særlig utflod gjennom graviditeten, likevel var det dette de mente det var.

Masse lykke til❤️. Håper du går kommet på føden for en sjekk:)

Godt du får det sjekket opp!:) masse lykke til!

Back
Topp