Gikk du mye ned i vekt når du ammet ?

Nix. Gjekk opp ca 15 kg begge gongane . Var veldig sulten dei første par månadene, men eg begynte og på minipiller og trur nok dei er har størsteparten av skylda for vektauken.
 
Eg gjekk ned ein del. Veide vel 59 før svangerskapet, gikk opp ca 15, og gikk ned til ca 53-54 når eg amma. Men trur nok eg åt litt lite da:/
 
Man forbrenner mer når man ammer, men det er jo ikke noen magisk kur som blåser vekk overflødige kilo. Kostholdet må tilpasses, selvsagt. Jeg la på meg over 20 kg i svangerskapet, brukte 9 mnd på å bli kvitt de igjen. Slanket meg ikke, men telte kalorier i en periode for å vite hvor mye jeg fikk i meg. Da spiste jeg 2000 kalorier om dagen og gikk ned ca 1 kg i uka. 2000 kalorier er mye mat, selvom man blir mer sulten når man ammer, men det er lett å overskride hvis man får i seg sjokolade, boller, brus, kaffe latte osv på daglig basis.
 
Raste ned i vekt ja. Ble tynnere en noen gang.
 
Gikk ned ti kilo., men det har sikkert med aktiviteten og bevisstheten på maten å gjøre like mye som ammingen.
 
Jeg spiser far ut av huset:) men til nå går jeg ned en kilo uka. Hadde antagelig gått ned mer om jeg ikke hadde spist sjokolade og drukket saft.....;)
 
Spiste som en hest. Ved fødsel veide jeg 67,5. Gikk ned ti kilo den første uke (baby, fostervann, blod, vann i kroppen, mindre livmor). Gikk så ned jevn og trutt. Nådde startvekta etter en-to måneder (53 kilo). På høsten, etter seks måneders amming var jeg nede i 47-48 kilo, til tross for mye mat og kake, sjokolade osv. Holdte lav vekt til jeg sluttet å amme. Fikk beskjed av helsesøster at når lille var ti måneder burde jeg kutte ned/ut ammingen, fordi det tærte på kroppen min. Hadde veldig stor melkeproduksjon hele amminga. Lille vokste veldig godt. Begynte også å introdusere grøt og grønnsaker da han fylte fem måneder.
 
Jeg var nede i startvekt bare en uke etter fødsel, men det var nok fordi jeg gikk lite opp (tror jeg gikk opp 4,5kg). Har ammet i snart seks mnd nå, og gått opp 2kg. Ikke spiser jeg noe mer enn ellers heller, og er ute på en god trilletur hver dag. Har derimot begynt på minipille (begynte 7 uker etter fødselen), så har en mistanke om at den har skylden for vektoppgangen..
 
Jeg gikk opp ti kilo i svangerskapet og etter én uke etter fødsel hadde jeg gått ned 16 kilo.. Det skal sies at jeg hadde HG (spydde og var kvalm hver dag) og svangerskapsforgiftning som gjorde at jeg hadde masse vann i kroppen.
Nå snart tre år etter fødsel er jeg på startvekta.
 
Jeg gikk opp 12kg i svangerskapet, så jeg la egentlig ikke på meg så mye annet enn baby og vann, men når jeg ammet gikk jeg ned alt sammen pluss 5kg til. Startvekten min var 70kg, så da veide jeg omtrent 82 ved fødsel, etter 4/5 mnd med amming veide jeg 65. Jeg vet det er mange som blir supersulten av ammingen, men jeg ble egentlig bare ekstremt tørst og drakk sykt mye vann hele dagen lang. :p
 
Med eldste gikk jeg ned alt for mye, og endte opp som skikkelig undervektig. :confused: Med nummer to, og foreløpig med nummer tre, klarer jeg så vidt å holde vekten fordi jeg tvinger meg til å spise mer enn jeg har lyst på.
 
Ammet ikke første så mye så gikk ikke ned, men opp. :p Med andre nå så gikk jeg litt opp i vekt da han var fire måneder. Tok meg sammen (kuttet ut snop i hverdagene og begynte å trene nå og da) og nå seks måneder senere har jeg gått ned ti kilo... Kan gå ned hundre gram en uke, et kilo neste og så kanskje sju hundre kg ned etter det. Veldig varierende.

Er litt redd for å bli undervektig for så å skyte opp i vekt etter jeg har sluttet å amme. :/
 
La på meg 20 kg under svangerskapet, de forsvant iløpet av to-tre måneder. Nå er lille åtte måneder, og ammes fortsatt, og jeg har gått til ned 5-6 kg under startvekta. Men det er nok fordi jeg må holde meg unna melk, egg, nøtter og soya så lenge jeg ammer, da lille er allergisk mot de matvarene. Hadde jeg kunnet spist sjokolade og is akkurat slik jeg lyster, så hadde jeg nok ikke vært i nærheten av den vekta jeg har i dag ;)
 
Jeg gikk opp 8 kilo i løpet av svangerskapet, og nå, én mnd etter fødsel, veier jeg 4 kilo mindre enn da jeg ble gravid. Men her skyldes det nok at jeg dessverre ikke er flink nok til å spise nok mat. Mini henger på arma hele tiden, og det blir vanskelig å få i nok når jeg er alene på dagtid. Går turer hver dag også. Har tydeligvis ikke fått den ekstreme sulten som mange får når de ammer!
 
Nope. Gikk ned 10 kg innen to uker etter fødsel, og der er jeg enda. 8 kg mer enn før fødsel. Frøkna er 6,5 mnd og jeg ammer noe enda. Fullammet til 5,5 mnd
 
Back
Topp