Gi bort bilstoler?

trille85

Glad i forumet
Jeg kjøpte bilstolene til jentene brukt. Kjøpte de av venner jeg stoler på, de var ikke gamle å hadde aldri vert i noen ulykke. Men blir det veldig uansvarlig av meg å gi disse bort igjen når vi er ferdig med dem? 

Ikke så lenge du vet at de er trygge, gjort det godt i tester, holder seg innen alder som stoler bør være innenfor osv.

Ja, det er trygge å godkjent begge to[:)] Men mener å ha lest at bilstoler har en "utløpsdato" at materiale de er bygget av kan bli dårlig med tiden..?

De fraråder stoler som er over 3 eller 5 år å brukes mer, da de svekkes med tiden.

Lurer på om det er max 6år det skal være når de taes ibruk, med tanke på at de brukes i et par år. Sikkert noen som retter meg om jeg tar feil [8D]

Se på stolen om det står produksjonsår?

Jeg hadde gitt bort uten problem om de ikke var gått ut på dato, visste de var trygge osv

ORIGINAL: Sofie.

De fraråder stoler som er over 3 eller 5 år å brukes mer, da de svekkes med tiden.

http://www.tryggtrafikk.no/Gammel+bilstol%3F.b7C_wBfQZt.ips
Gammel bilstol?
Når har bilstolen blitt for gammel og bør kasseres? Vi har en stol som vi tenker å la lillesøster arve. Den er syv år gammel, men vi har behandlet stolen pent, og den har ikke vært med i noen ulykke.

Svar:
Vi anbefaler å kassere stoler som er eldre enn 8-9 år gamle fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Hvis lillesøster skal bruke den stolen dere har i noen år, blir den for gammel i løpet av et år eller to. Vi anbefaler dere derfor først som sist å kjøpe en ny stol hun kan bruke i mange år ennå.

Back
Topp