Gi beskjed til familien etter fødselen?

EmmaLou

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Jeg har jo hatt en ganske dramatisk opplevelse ved siste fødsel. Nå er det planlagt sånn, at hvis lillegutt kommer før 6. april, så prøver vi vanlig og hvis ikke, blir det keisersnitt den 6. Selve snittet er vel rundt ca kl 13. Etter det er jeg på post op og får forhåpentligvis komme på barsel samme kveld.
Jeg har en veldig overbekymret bestemor, som jeg vet vil høre med en eneste gang, om det har gått bra og alle mål. Det ser jeg ikke for meg i det hele tatt. Sist gang var jeg i 1 1/2 døgn på post op og fikk ikke sett lille lengre enn 5 min av gangen, men da var mamma her også, som kunne gi beskjed. Denne gangen kommer hun og samboer først den 7. april. Min samboer snakker ikke tysk og vi er egentlig enige i at vi vil være litt alene med storesøster og lillebror, hvis formen min tilsier det.
Jeg er ikke redd for å si det til bestemora mi, som det er, men vet at hun kommer til å bli lei seg. Hun kommer ikke til å kunne forstå at vi ikke kommer til å sende 1 bilde og hvordan det gikk (samme om det er vanlig fødsel eller keisersnitt). Jeg syns det er ikke hun som er viktig i dette øyeblikk, men babyen. De bor i Tyskland (som resten av familien min) og kan ikke komme på besøk før ca juni/juli.
Vi ser for oss å gi beskjed neste dag og evt sende et bilde da.
Hvordan skal dere gjøre det? :)

Jeg ville ventet om jeg var deg. Men da må dere passe på at ingen får nyss i at babyen er født, så de ikke hører ryktene fra noen andre. ;)

Her blir vi å kontakte familien en time eller to etter fødsel. Men de passer storesøster og det er egentlig ingen grunn til ikke å kontakte de når alt er over. :)

Jeg føler bare at det er et press og det takler jeg dårlig for tiden. Jeg vil gjerne ha litt ro og fred med babyen, siden jeg ikke fikk den opplevelsen første gang. Hvis det blir ks, så skal jentungen hentes fra barnehagen etter lillebror er ute, så hun skal se han før alle andre får vite det. Ved vanlig fødsel ser vi det nok an. Syns bare forventningen at vi SKAL si fra med en gang er for mye.

Vi er veldig tydelig i forkant overfor familie osv at vi først må ta hensyn til oss selv i forhold til når vi orker/ ønsker gi ut info, bilde og ta i mot besøk. Sånn blir det bare. Så får de like eller ikke like det.

Første fødsel var vi heldigvis like reflektert i forkant, og syns det da ble en fin opplevelse både på sykehuset og hjemme.

Gi beskjed når du selv er klar :) ferdig diskutert. Blir bare styr og drive og ringe rundt så eg ville venta til eg var klar til og ta i mot tlf og meldinger selv. For det kommer mer når ein får vite det.

Helt opp til deg når dere vil informere! Her informerer mannen når babyen er ute og sier da fra at barna skal se babyen først så vi tar ikke i mot besøk før det er gjort. Viktig for meg at storesøsken får møte først, og uten noen andre der. De kommer jo også inn på barselhotellet - det gjør ikke øvrig familie;)
Syns du skal forklare familien i forkant at du er spent og må få informere når du er klar for det - uansett om det er samme dag eller en dag etterpå. Evt kan du sende mld om at alt er bra, uten noe mer info før du vil dele! Og kanskje går det så bra at du har lyst å rope det ut til hele verden med en gang og da gjør du det;)
Lykke til!

Vi kontaktet våre foreldre når vi hadde kommet oss til barselrommet :) kanskje 1-2 timer etter fødsel :)

Vi kommer nok til å gi beskjed til familien fortløpende. For min del en tante og mormor, da de er mine nærmeste. Men jeg har derimot gitt klar beskjed om at mannen ikke får dele på fb eller slik at venner får nyss om det før jeg er klar. Sist delte storebrors pappa det omtrent før navlestrengen var klipt og jeg fikk ikke ha følelsen av at vi fikk ha baby og gladfølelsen i fred i det hele tatt. Familien er ikke slike som deler i hytt å gevær så stoler på at de lar oss få gjøre det selv, selv om de skulle få vite det i god tid før vi deler videre.

Vi kommer nok til å informere om påbegynt fødsel ganske tidlig, spesielt siden eldstemann skal til enten min søster eller hans foreldre med en gang.
Familien vår delte ingenting på fb eller andre steder før vi hadde gjort det selv første gang, så stoler på at de lar være denne gangen også. Jeg velger nok å informere enten min mor eller min søster når ungen er ute og lar de fortelle videre til resten av den nære familien.

Dere må jo gjøre det som er riktig for dere, uansett om familiemedlemmer blir fornærmet (som jeg ikke synes de har rett til å bli).

Gjør det som føles mest riktig for dere, og ikke hva som blir forventet. Vi er enige her om at ingen får beskjed før etter at fødselen er over og når vi føler oss klare for å dele det. Vet mamma helt sikkert hadde satt pris på å få vite det når ting er i gang, men samtidig så vil hun da bli stressa dersom det drar ut. Både hun og jeg er gode på å forestille oss det verste i situasjoner, så for hennes del er det greit å bli skånet.

Min mor snakker fortsatt om hvordan vi "pinte" henne i en hel time etter at babyen var født. Hun blir så spent at hun nesten blir dårlig... Hun skal passe storesøskene og vet derfor når vi kommer til å dra på sykehuset. Tenker vi gir beskjed om at vi sender henne en kort sms at babyen er ute og alt er ok når det er overstått så kan vi heller ringe og snakkes når vi er klare.

Resten av familien får ikke vite når det er i gang, og får pent vente til vi er klare for å dele det med dem :)

Her har både meg og mannen familje som
Bor langt undan. Så de får veta nær efter
Me har fått litt tid med baby. Men vi har ett annet problem. Mannen har en bror og han og familjen hans må passa på våra 2 andra barn nær me skall in på føden så eg reknar med han ringer till familjen sin så fort me har levert barnen hos de å ska berætta att eg e på vei in till føden. Hatar att han gjør det. Men han førstår ikkje heller visst man sier det till han å ikke gjør det. Han e en sånn typiskt bislekærring.
Så da e min andra redsla att eg kommer få telefonsamtale og sms Av hans familj før baby ens e fødd .

Her blir det nok familien først, en stund etter han er født og vi har fått vært kun vi tre en stund, så får venner og andre vite det dagen etterpå tenker jeg :)

Her blir nok nærmeste familie informert når lillefrøkna er født, mens resten får vente til vi er klar for å dele nyheten.

Si i fra når du selv er klar for det!
Jeg har ikke lagt noen plan om når jeg skal si i fra til familien, det tar jeg som det kommer og når det føles naturlig!

Det som er problemet er at mamma vil bare vite om vi har det bra, mens bestemor vil vite alt. Har snakket med mamma om det og blitt enig at jeg sender en sms til henne at alt er i orden og hun sender det videre til bestemor. Nå skal jeg bare si det til bestemora mi på Skype og se hvor fornærmed og lei seg hun blir ...

Her vet alle i familien og venner at fødselen blir satt i gang og ca når, så vi kommer til å sende ut melding når alt er roet seg etter fødselen. Sist var det vel flere timer etter fødsel når vi var oppe på rommet og i ro.

Her blir det kun mine foreldre(som skal være barnpassere) som får vite når vi drar( om barna ikke er til pappan sin , da holder vi det hemmelig ag vi drar). Etter fødsel vil nærmeste familie bli informert når vi føler for det, og likedan men venner og slikt. Når det passer oss:-)

Her har både meg og mannen familje som
Bor langt undan. Så de får veta nær efter
Me har fått litt tid med baby. Men vi har ett annet problem. Mannen har en bror og han og familjen hans må passa på våra 2 andra barn nær me skall in på føden så eg reknar med han ringer till familjen sin så fort me har levert barnen hos de å ska berætta att eg e på vei in till føden. Hatar att han gjør det. Men han førstår ikkje heller visst man sier det till han å ikke gjør det. Han e en sånn typiskt bislekærring.
Så da e min andra redsla att eg kommer få telefonsamtale og sms Av hans familj før baby ens e fødd .
Her blir vi å si til svigers at når fødselen er i gang og vi leverer ungen hos dem så får de ikke fortelle til noen at fødselen har startet. Jeg vil ikke at alle skal gå å vente på at fødselen er over, eller å risikere at det spres til Facebook eller noe sånt.
Skal være unødvendig å måtte si det til dem, men det må vi.

Her blir vi å si til svigers at når fødselen er i gang og vi leverer ungen hos dem så får de ikke fortelle til noen at fødselen har startet. Jeg vil ikke at alle skal gå å vente på at fødselen er over, eller å risikere at det spres til Facebook eller noe sånt.
Skal være unødvendig å måtte si det til dem, men det må vi.
Ja her nyttar det ikke å si noet. Huskar me nr 1 åkte eg in å hade bara 2 cm åpning. Fick frågan om eg ville vara igjen eller dra hjem da me bor så næra sjukehuset. Eg drog hjem før eg hade lust å gå litt før meg selv å inte på ett sjukehuset i ett rum / korridor. Da hade han ringt svigermor å berætta att eg hade åkt in men blev sent hjem igen:mad: blev så førbannad før typ alla gick å vænta å ringde å fråga om noet nytt hade hænt.. Kænde press eg. Ikkje nog me det så satt han broren selv nede i kantinen men sin 9 åringe sønn å vænta på att eg skulle føda :mad:. Der hade han træffat på en vænn av oss som hade frågat Va han gjorde i kantinen på en søndag . Jo då der sprer han runt nyheten å allt går runt før eg ens har fødd.

Back
Topp