Gi barna skikkelige navn

Jeg er enig i at man bør tenke på at de skal bli voksne. Heldigvis er det så mange som får spesielle navn i dag, at når de blir voksne er det jo helt vanlig. :)

Jeg er enig i å gi de skikkelige navn, men er forskjell på skikkelig og vanlig =) Jeg kommer aldri til å kalle barna mine Anne, Linn, Kim Ole +++++
Jeg har selv et ufattelig standard og kjedelig navn, og huskerjeg var så drit lei på skolen å måtte å lagt på en ekstra bokstav etter navnet for at folk skulle vite hvem det snakkes om og til... Jeg HATER å ha et normalt og kjedelig navn.. Og det samme føler samboeren, som også har et latterlig standard navn.. :-P Så her går vi for uvanlige, men fine navn =)

Er navn kan være uvanlig, men skikkelig. Er personlig ikke fan av egenkomponerte navn, men folk får nesten gjøre som de vil for min del. :)

Jeg tror jeg har ganske vanlige navn på barna mine, men kjenner ingen flere som heter det. Ca 800 har de navnene i alle varianter står det etter et raskt Google søk :)

Helt vanlige navn på mine barn :) Ikke noe sammensatte kompliserte navn :)

Jeg mener at folk må få velge selv. MEN - jeg er enig i at navnet også bør passe når man blir voksen. Alle kan jo ikke hete Nora, men personlig er jeg ikke så fan av navn som jeg forbinder med serier som f. eks "Game of thrones". Det er greit å være fan, men det er andre måter å uttrykke sin fascinasjon på.

På en annen side er det ikke så greit å være 10 år og hete Bjørn-Kåre eller Frans-Hallvard heller.

Uansett, velg selv, men tenk på at det er et menneske med egne meninger som blir eldre.

Har ett veldig vanlig navn selv og syntes det var kjedelig å hete det samme som flere andre på kullet mitt på skolen gjerne i flere varianter. Tenker folk må få velge selv og navn på barna har kanskje en betydning for foreldrene. Gutten min har ett ganske vanlig internasjonalt navn men kjenner ikke noen som heter det her selv om det nok er en del

Har selv et navn "de fleste har hørt", men det er ikke veldig vanlig. Har tidligere lest at det er et navn som aldri har vært på noe toppliste, og aldri beveger seg noe heller. Mannen min har også et ganske uvanlig navn.
Jenta mi sitt navn er på vei "opp" nå, men er et typisk bølge-navn som var inn for 100 år siden også.
Venter nr to nå, blir spennende å se hvilket navn vi ender opp på der ;)
Folk skal få bestemme selv, bare ingen henger seg opp i hva jeg kaller mine barn ;)

Jeg synes navneloven er fin når den ikke vil at navnet skal være til "vesentlig ulempe". Så får folk velge selv etter det.
Jeg er veldig fornøyd med det Lille heter, og føler det er både ordentlig og skjeldent på én gang.

Har ett veldig vanlig navn selv og syntes det var kjedelig å hete det samme som flere andre på kullet mitt på skolen gjerne i flere varianter. Tenker folk må få velge selv og navn på barna har kanskje en betydning for foreldrene. Gutten min har ett ganske vanlig internasjonalt navn men kjenner ikke noen som heter det her selv om det nok er en del

Er jo forskjell på å ha et vanlig navn, og et populært navn, tenker jeg. :)

Tenker at folk får gjøre som de vil her, Så lenge de har barnas beste i bakhodet når de velger :-)

Jeg er uenig i at de skal få et navn - men ha et kallenavn... Synes det er feil å kalle ungene noe annet enn de heter. Vet andre land har det litt sånn at de har et formelt navn og et "kosenavn" bare nærmeste familien brukte (ikke forkortelse av navnet). Men jeg synes det er merkelig ift identitetsfølelsen ift navnet.

Apple og rainbow er jo positivt ladede ord. Og ja det betyr eple og regnbue - men Geir betydde jo i vikingtiden spyd. Så da kalte de jo barna sine slike ting med helt konkret betydning til ting rundt de. Gjelder også Bjørn. Så hvis man kan kalle ungen sin Ulv eller spyd (i gamle dager), hvorfor kan man ikke kalle barnet sitt Regnbue og eple i dag? Begge de to tingene kan symbolisere noe positivt.

Det kan bli for mye, men kommer på værre navn enn Rainbow og Apple :P som North(spesielt med West som etternavn) Det vil jeg si er til vesentlig ulempe :P men navn som Lykke, osv tenker jeg bare er fint :) Stein er jo like "rart"
Tror man må se det i sammenheng med evt mellomnavn og etternavn og :)

Hat standard navn her. Men dobbeltnavn og disse navnene blir nesten ikke brukt i dag. De navnene som er standard for oss og våre besteforeldre er for kjedelige i dag så få kaller barna sine for det. Men er greit for oss. Min datter er kalt opp så det er grunnen for hennes navn. Gutten i magen får ett navn som passer til hennes.

Back
Topp