Gi annet enn grøt

Canon_95

Forelsket i forumet
Har prøvd å gi mini litt smadret banen, en annen gang eple, men hun brekker seg, som om det var sitron jeg gav henne. Tips til ting vi kan prøve ?

Har prøvd å gi mini litt smadret banen, en annen gang eple, men hun brekker seg, som om det var sitron jeg gav henne. Tips til ting vi kan prøve ?

Her koker vi eplene helt møre før vi moser de med stavmikser, forsøkt det? Blir en helt annen eplesmak, ikke så bitter for de.
Bananmos går rett ned her :)

Hun er blitt veldig gla i sviskemos:) ellers har vi også gitt eple og pære mos som nevnt over. Har laget smoothie som hun elsker !!

Pæremos, og plomme, tomat og agurk i sånn tyggenett-sak er poppis her i gården. Men så er vel egentlig alt vi har prøvd så langt poppis også da :P Har nok et skikkelig matvrak her!

Banan er storfavoritten her! Men mos av svisker eller aprikos går også fort ned :joyful: Prøver stadig nye ting i sånn smokke-feeder, og det meste spises, selv om grimasene kommer:p Tror det bare er stas å spise selv, også er det nok deilig til gommene :)

Vi gir bare smaksprøver, og foreløpig har banan og avokado som er kjørt sammen til en slags majones vært en enorm hit. Hun slafser og sutter på skjea si. Men hav én unge syns er snadder er det en annen unge som hater :P men tror den majoneskonsistensen var god, altså! Syns selv det smakte vanvittig rart.

I desperasjonen av at lillemor ikke ville spise noe som helst så prøvde vi faktisk bittelitt 6mnd middagsglass da hun var 4,5 mnd.
Broren var akkurat likedan! Ville ikke ha noen grøt, ikke iblandet noe som helst heller. Vi prøvde svisker, bringebærsyltetøy, jordbærsyltetøy, søtpotet, pæremos, eplemos, gulrot/potetmos, mango, osv men ingenting gjorde grøten attraktiv, det ble kun grimaser og spyttet ut.. Banan brekte hun seg av.. Så prøvde vi middag.. Det var en helt annen verden. Hun sprella og "mmmm.." mellom hver skje. Vi begynte rolig med 2-3 skjeer bare så jobba oss opp, også for at det ikke skulle bli for sterkt til magen men det gikk helt fint. Ingen magevondt, og avføringen kom som bestilt.
Så nå er hun 5 mnd og 1 uke og spiser nesten et helt glass middag, OG har åpnet for 6mnd grøt med bringebær og banan.. Vi er henrykte og det er hun og <3
Hun har alltid vært sterk i magen, tok NAN uten problemer da jeg mista melka rundt to mnd alder, den som ryktes til å være den som er sterkest for små mager. Kanskje vi var litt kjapp på'n men hun har ikke vist noe ubehag eller problemer og sover bedre, så da var det rett for henne :)

Vi har akkurat begynt med lunsj i tillegg til grøt på kvelden. Lunsjen idag var en bløtkokt eggeplomme, mos av avokado/banan/kokosmelk, et halvt beger fruktmos og 100ml mme.
Ellers får hun aprikosmos og sviskemos i grøten. Noen ganger blander jeg avokado i grøten. I helgen laga jeg laksemiddag til henne som jeg frøys ned, ble ca 8 beger. Fikk smake litt før det gikk i fryseren, virka som at hun syns det var godt:)

Her er smoothie som vi kjøper ferdig storfavoritt! Litt skuffet etter at jeg har laget en masse mat selv :p men han liker det også, spesielt hvis det er litt morsmelk i :)

I dag lagde jeg gresskar/gulrot. Hun ble helt "gal". Det var visst veldig godt! :)

Lille mi har ikke fått noe annet enn pupp enda, men har lyst å prøve med søtpotetmos og sviskemos snart, da jeg har hørt at det er det de anbefaler å prøve først.

Back
Topp