Genusbevisst?

Men gutter blir da ikke møtt slik? Jeg har to gutter og de har aldri fått høre at de ikke kan gråte, ikke er søte osv. Hvor bor dere som møter slike holdninger? [emoji848]

Her har min gutter dukker de har plukket ut selv, de har kjoler de har kjøpt for egne penger, og neglelakk er veldig populært hos begge kjønn. Jeg har også jente som ikke fikk egne leker det første året, ikke blitt behandlet annerledes heller, likevel var det dukken fra guttene og prinsessekjolen som er det som prioritert å leke med.
Synes det går så langt dette at jenter ikke skal få lov å ha egne interesser for det er for stereotypisk, samme for gutter.
Det er forskjell på gutter og jenter, det er virkelig ikke noe som er skapt av holdninger.
Det er forskjell fra oss fra begynnelsen av, biologiske forskjeller som også gjør at vi tar kanskje forskjellige valg enn det andre kjønnet gjør. Og hvorfor skal vi ikke ta vare på forskjellene mellom oss? Og det at det er forskjell på oss betyr ikke at vi ikke skal ha like muligheter, ta de samme valgene og velge yrker som passer oss.

Hvorfor har det noe å si hvor vi bor vi som opplever at gutter blir fortalt slikt? Jeg har visst en pysete gutt som tåler for lite «gutte gråter da ikke for slikt!» fikk han høre! Middels stor by, men teit besteforeldregenerasjon finnes overalt!

Men ja, barn er biologisk født til å velge ut både leker og farger. Noen hadde forsket på dette i England tror jeg det var. Selv ved en nøytral oppdragelse, så velger jenter rosa og gutter blått (Kjenner jeg må dykke litt i artikler om denne).

Hvorfor har det noe å si hvor vi bor vi som opplever at gutter blir fortalt slikt? Jeg har visst en pysete gutt som tåler for lite «gutte gråter da ikke for slikt!» fikk han høre! Middels stor by, men teit besteforeldregenerasjon finnes overalt!

Men ja, barn er biologisk født til å velge ut både leker og farger. Noen hadde forsket på dette i England tror jeg det var. Selv ved en nøytral oppdragelse, så velger jenter rosa og gutter blått (Kjenner jeg må dykke litt i artikler om denne).
Tror det er tilfeldig hvor en får møte slike holdninger. Har irettesatt svigerfar mange ganger, der han har vært veldig prinsessefokusert, og negativ til at mini her lekte med dukker da han var mindre. Han godtar det, heldigvis, men jeg blir så provosert. Barn velger nok ut fra omgivelser og hva som regnes som "normalt" og det de andre velger, sånn sett kan det kanskje underbygges at jenter velger rosa og gutter blått, for å sette det på spissen.

Back
Topp