genetisk når fødselen starter?

mamma.til.to.<3

Stolt tobarnsmamma <3
Februar 2014 - Skjult forum
Dette står på libero.no :

Forskning viser at det er genene våre som bestemmer hvor lenge vi blir værende i livmoren. Barnet har arvet disse genene fra foreldrene. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å vente.

Vell.. jeg vet faktisk ikke helt jeg om dette er noe jeg tror på?! at det er genene som bestemmer.. for i mitt hode så vil det si at våre fødsler og når de starter skal være veldig likt hvordan ting var med vår mor?

Hva tror dere?

Naah, trur jeg ikke noe på... Jeg ble født 5 dager etter termin. En av min har kommet 3 dager etter termin, de andre 2-9 dager før termin... Mini i magen kommer 13 dager før ul termin (7 dager før min termin)

Men jeg ble født på 3 timer da...
Min lengste fødsel var på 7,5 time, den korteste litt under 2 timer... Så er kanskje noe i det?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Mamma fikk alle sine barn 1 uke på overtid og det samme gjorde jeg. Akkurat en uke :) Når det er sagt tror jeg ikke på at det er genetisk bestemt når barnet kommer. Men f eks i familier som føder raskt og tidlig så ligger det vel noe bak det. Så jeg er enig, men samtidig ikke enig om du skjønner :p

Hehe dere 2 som har svart må jeg kalle likt som deres mor...
14 dager før termin passer meg utmerket! :-D
Da får vi se da ;-)

Etter litt tenking så klarer jeg ikke helt å bestemme meg om jeg er enig eller ikke :p hehe

Som noen nevnte på en annen tråd i annet forum så har beregning for termin endret seg fra våre foreldre fikk barn og nå.

Men skulle likt og vite hvordan de har gjort denne forskningen. Hva har de tatt hensyn til i forhold til svangerskapets forløp og hva har de "ignorert" :-P

Jeg tror det er noe i det. Mammaen min er født 18 dager før termin. Det er søstra mi, jeg og niesa mi også. Derfor jetter jeg at lille-pia blir født den 23. januar. Det er akkurat 18 dager før termin.

Mnjaa, vet ikke helt om jeg tror på den..litt usikker :p
Selv er jeg født 4-5 uker for tidlig, søsteren min var 2-3 uker før termin og broren min kom rundt termin.

Min første er født til termin, nr 2 var 5 uker prematur og siste var 10 uker prematur. Søsteren min fikk 7 dager på overtid.
Så jeg tenker at det bare er tilfeldigheter :p
Mye som er genetisk, men akkuratt der tror jeg det er tilfeldigheter..

Nei det trenger ikke å bety det.

Alle barn er forskjellige og vokser og utvikler seg forskjellig. Det er bestemt på forhånd hvordan barnet skal vokse og forandre seg og se ut. Feks høyden på et barn er genetisk bestemt (selv om det påvirkes av bla kosthold). Det er bestemt på forhånd hvor lang akkurat det barnet er når det er 2 år, 5 år og fullvokst...og også når det er ferdig til å komme ut. Gjennomsnittet ligger på 50cm, men noen er litt kortere og noen litt lengre. Noen er ferdig laget i uke 38, andre i uke 41. Så babyen er ferdig når den er ferdig. Og siden baby er laget av mor og far så kan det hende de ligner foreldrene der - men det er jo både mor og far (en blanding) eller ligner mor på det området eller bare far.

Men morens kropp kan jo også spille inn - ift evne til å modne seg når den skal eller evne til å holde baby der "lenge nok". Og det er genetisk men det er jo ikke alt man arver så det trenger ikke å stemme.

Da jeg leste om at det er vanlig å føde som sin mor, så tenkte jeg at , ja, da er det sikkert sånn! Både broren min og jeg kom nesten 2 uker over termin, og fødselene varte og de rakk, så jeg hadde GOD tid! Følte meg veldig uforberedt da han kom 12 dager før termin, og alt skjedde på 6 timer!

Har senere fått vite at både farmor og mormor hadde raske fødsler. Hvem vet om det er noe genetisk der, men hvis det er det så er det lurt å huske på at man arver gener fra flere enn sin mor... ;)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Mamma har fire barn og alle født på overtid. Yngste kom 10 dager over. Jeg fødte 5 dager før sist, så spent på hvordan det blir denne gangen :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

min mor har født alle barna før termin. Jeg var født 3 uker før, og søskena mine 1-2 uker før. Selv fødte jeg gutten min 8 dager på overtid (Ultralyd termin), da satt i gang. Søstra mi fødte noen dager før ultralyd termin, men dagen etter sin egen termin.

Har fått høre om fødslene til så å si alle i familien. Babyene kommer raskt og litt før termin. Farmora mi fikk alle sine 7 barn på vei inn på fødestua. Da pappa kom til, kom han med rumpa først i gangen på føden.

Min mor har født både før og etter termin, så det hjelper meg lite i forhold til å forutsi hvordan det blir for meg :-P

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Min mor har født både før og etter termin, så det hjelper meg lite i forhold til å forutsi hvordan det blir for meg :-P

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Det er jo ikke sikkert du ligner på din mor i å føde - men det kan hende babyen din er lik deg på når den er klar for å komme ut. Eller lik pappaen.

Det er jo ikke sikkert du ligner på din mor i å føde - men det kan hende babyen din er lik deg på når den er klar for å komme ut. Eller lik pappaen.

Ja det er jo mulig. Følger hun mitt eksempel så blir det overtid! :-P

Det som også er litt verdt å tenke på, er at da foreldrene våre fødte for nærmere 30 år siden ( i mitt tilfelle) så var ultralyd noe helt annet, om de i det hele tatt hadde UL! Idag blir jo termindatoen flyttet hit og dit på en helt annen måte enn tidligere! Så når mamma sier hun fødte alle sine 3 barn før termin, så vet jeg ikke helt om det vil gjelde for meg! Min svigermor f.eks var aldri på ultralyd hun! Hennes yngste barn er 32 år! Og i mitt tilfelle så stemte ikke beregningen til legen min i det hele tatt mtp når jeg fikk mensen sist og når beregnet termin var! Dette hadde noe å gjøre med at jeg vanligvis har hatt veldig korte sykluser! Derfor blir jeg litt usikker på hvor lett det er å sammenligne med mamma osv.
Dette ble litt rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

Mamma og mormor fødte alle sine barn over en uke før termin og jeg fødte tuppa 4 dager overtid. Så det tror jeg fint lite på ;-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

Min mor prøver å overbevise meg om at jeg kom nesten 4 uker etter (:p) termin, så jeg er nok ganske sikker på at om de hadde hatt det ul-tilbudet vi har den dag i dag, så hadde nok hennes termin vært veldig anderledes ;) Det er vel og merke 31 år siden, men av like vel.
Så synes det er litt vanskelig å mener noe om det egentlig, siden tilbudet er så anderledes og veldig mye bedre den dag i dag :)

Det virker som om artikkelen er litt misforstått her. At det ligger i genene når baby har tenkt å komme ut betyr jo ikke at man føder likt mamma?

Vi har jo alle unike gensett, fra to ulike familier som går langt tilbake. Dermed blir jo du som mor helt unik og dermed ikke kan sammenlignes med din mor. At hennes gener har påvirket er en annen ting. Artikkelen skriver jo at det er forutbestemt når fødselen din skal stå, altså det er forutbestemt ved unnfangelse.

Går heller ikke an å sammenligne termin med mor/svigermor da ul på den tiden ofte ikke var et tema engang. Som flere opplever nå så er mens og ul-termin veldig ulike.

Men må også tenke på at ting kan spille inn på fødselstart, men jeg tror faktisk at når hendelsen skal forekomme faktisk er forutbestemt av kroppen og det nye barnet. Alt annet er jo forutbestemt. Men selvfølgelig er dette vanskelig å kunne bevise. :)

Det virker som om artikkelen er litt misforstått her. At det ligger i genene når baby har tenkt å komme ut betyr jo ikke at man føder likt mamma?

Vi har jo alle unike gensett, fra to ulike familier som går langt tilbake. Dermed blir jo du som mor helt unik og dermed ikke kan sammenlignes med din mor. At hennes gener har påvirket er en annen ting. Artikkelen skriver jo at det er forutbestemt når fødselen din skal stå, altså det er forutbestemt ved unnfangelse.

Går heller ikke an å sammenligne termin med mor/svigermor da ul på den tiden ofte ikke var et tema engang. Som flere opplever nå så er mens og ul-termin veldig ulike.

Men må også tenke på at ting kan spille inn på fødselstart, men jeg tror faktisk at når hendelsen skal forekomme faktisk er forutbestemt av kroppen og det nye barnet. Alt annet er jo forutbestemt. Men selvfølgelig er dette vanskelig å kunne bevise. :)
Var det jeg også prøvde å forklare. Babyen kommer når den er ferdig - når den er ferdig laget er bestemt av genene til barnet (som er bestemt ved unfangelse).

Back
Topp