TAKK FOR SÅ MANGE SVAR ble litt klokere nå. Blir spennende å se
Sent from my iPhone using BV Forum
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Stilig! Dette var interessantJa, det er en mulighet for å få barn med blå øyne. Dere er begge bærere for gener som gir blå øyne.
Men det er ikke så enkelt som å si at det er 50/50.
Slik man lærer det på skolen i forenklet forstand har man et gensett som bestemmer øyenfarge, hvor man får ett gen fra mor og ett fra far. Dominante gen skrives med stor bokstav, recessive gen med liten bokstav.
Hvis din mor har brune øyne og din far har blå, og du har brune, så har du kombinasjonen Bb. Samboeren din har kombinasjonen bb. Det vil gi en slik tabell over mulige kombinasjoner (mors gener leses nedover, fars bortover):
Mor Far b b
B Bb Bb
b bb bb
Så forenklet er det noe sånt som 50/50 prosent sjanse for å få barn med blå eller barn med brune øyne. I praksis er det slik at det ikke er slik at det kun er et genpar som bestemmer øyenfarge. Øyenfarge er graderinger, slik som hudfarge jo også blir gradert. Hvis en hvit og en mørk person får barn sammen, vil ofte barnets farge bli en mellomnyanse av foreldrenes hudfarge. Slik kan det også være med øyenfarge. Mellomfargen kan for eksempel være det vi kaller grønn, eller en lysere nyanse av brun eller en mørkere av blå.
I tillegg er det slik at når kjønnsceller dannes i kroppen vår, så splittes en celle i to, hvor hver inneholder halvparten av vårt DNA. I denne prosessen vandrer det også deler av gener mellom de to halvpartene av cellene mens de deler seg, det heter overkrysning. Det betyr at man kan få andre sammensetninger av gener i kjønnscellene. Slikt er med på å gi mer variasjon i det genetiske utvalget.![]()
Mannen har brune øyne, brunt hår og blir knallbrun.
Jeg har blå øyne, rødt hår og blir passe brun.
Vesla har brune øyne, rødt hår og blir knallbrun![]()
Stilig! Dette var interessant
app'en
Jøss, visste ikke at man kunne bli brun som rødhåret jegJeg har rødt hår og grønne øyne, og datteren min har blå øyne og rødt hår. Vi er helt hvite
![]()
Hei
Har hentet dette fra nettet:
"Øyenfargen til et barn bestemmes av arv. Arvestoffet kalles DNA, og DNA ligger kveilet opp på det som kalles kromosomer. Kromosomene er ordnet i par, et fra far og et fra mor.
I den enkeltes DNA er det kodet for en unik, overordnet oppskrift eller arbeidstegning for akkurat det mennesket. Et gen, eller arveanlegg, er en bit av en DNA-kjede som inneholder instruks for de forskjellige egenskapene i kroppen, som "koder" for hvordan ting blir. Og man har altså gener både fra mor og far, hvorav man enten har ett som dominerer i paret, eller man har to som er likeverdige og bidrar like mye. Ut fra disse gen-parene får man et menneskes unike utseende, egenskaper osv.
Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes de i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.
Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.
Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne"
Man trodde lenge at det var slik som flere av dere har forklart, og lært i naturfagstimen, men det stemmer altså ikke helt....
Hilsen naturfagslæreren![]()
Er veldig kjekt med krysningskjemaeneNei som jeg sa, det jeg forklarte er jo bare en forenklet forklaring, at det er mer som spiller inn samt flere genpar det avhenger av. Vi fikk det aldri forklart helt grundig, men bare mer som en oversikt slik jeg forklarte det videre her. Syns det er morsomt med de krysningsskjemaene likevel da.Og en ting til som er viktig å tenke på er jo at sannsynlighetene som man presenterer slik ikke vil være representativt for hver enkelt familie, men gjennomsnittet av store grupper.
Takk for ekstra informasjon om temaet da, er ferdig utdannet lærer nå til våren med matte, naturfag og RLE som fag, så dette er nyttig, spesielt ettersom jeg ofte ser at elevenes bøker er vel gamle, og i naturfag ser man dette ekstra godt.
Det står ved ett års alder i babyboken minNår er øyefargen "sikker"? For den kan vel forandres fra fødselv
Er veldig kjekt med krysningskjemaeneDe skal jo virke for noen genetiske egenskaper fortsatt.
Så kjekt at du har matte, naturfag og RLE, er ikke mange som har den kombinasjonen? Jeg har matte, naturfag, kjemi, biologi og naturfag.
Du finner mye rar informasjon i lærebøkeneSå det kan det være greit å være litt obs på
Lykke til![]()
Hei
Har hentet dette fra nettet:
"Øyenfargen til et barn bestemmes av arv. Arvestoffet kalles DNA, og DNA ligger kveilet opp på det som kalles kromosomer. Kromosomene er ordnet i par, et fra far og et fra mor.
I den enkeltes DNA er det kodet for en unik, overordnet oppskrift eller arbeidstegning for akkurat det mennesket. Et gen, eller arveanlegg, er en bit av en DNA-kjede som inneholder instruks for de forskjellige egenskapene i kroppen, som "koder" for hvordan ting blir. Og man har altså gener både fra mor og far, hvorav man enten har ett som dominerer i paret, eller man har to som er likeverdige og bidrar like mye. Ut fra disse gen-parene får man et menneskes unike utseende, egenskaper osv.
Tidligere trodde man at arv av øyenfarge var bestemt av bare ett enkelt gen-par. Man trodde at brune øyne dominerte, og fantes de i genene fikk man alltid brune øyne hos barna. Hadde begge foreldrene blå øyne var genene likeverdige og barna kunne ikke få brune øyne. Man har i senere tid funnet ut at det er minst to gen-par på forskjellige steder i kromosomet som sammen "bestemmer" hva slags øyenfarge barnet vil få.
Brun øyenfarge betyr at det produseres et brunt pigment i iris. Blå øyenfarge betyr at dette pigmentet ikke produseres. Pigmentet begynner ikke å dannes før rundt 4-6 måneders alder, så derfor er alle barn født med blå øyne.
Man vet nå at det er flere mulige sammensetninger av gener som "hindrer" produkjon av dette enzymet, slik at foreldrene kan ha blå øyne men allikevel være "bærer" av genet for brune øyne"
Man trodde lenge at det var slik som flere av dere har forklart, og lært i naturfagstimen, men det stemmer altså ikke helt....
Hilsen naturfagslæreren![]()
Kjemien kan til tider være litt vrien på vgs. Mye rart elevene må lære seg. Heng deg på en erfaren lærer og sug til deg kunnskapJeg ønsket egentlig å ha samfunnsfag som siste fag. Syns det er såå interessant og spennende! Men de hadde ikke lærere til å ha det faget. Vi var ganske mange som ønsket oss samfunnsfag, og også mange ønsket RLE, så de har rett og slett laget et nytt fag til oss som heter samfunn, religion og skole. Vi lærer sosiologi, religionssosiologi, og drøfter teorier om religiøsitet og ser på hvordan religion har utviklet seg i Europa og USA. Så vi får ikke egentlig undervisningskunnskap i faget RLE, det må vi sette som særpensum (og står jo ganske greit forklart i elevenes bøker også da), men vi får bakgrunnskunnskap relatert til både samfunnsfag og RLE. Det er veldig spennende, selv om det er både temmelig tungt og definitivt ikke det vi var blitt forespeilet da vi fikk faget presentert. Så slik gikk det til.
Så akkurat i mitt kull er vi temmelig mange som har den kombinasjonen. Det var rett og slett lite å velge i nå på fjerdeåret. Alternativet var engelsk, og jeg vurderte det lenge, men valgte det bort i hovedsak fordi jeg har hørt så mye negativt om læreren og hele opplegget fra andre i mitt kull som allerede hadde tatt engelsk. Norsk valgte jeg bort pga. nynorsken. Så jeg er spent på om jeg får meg jobb hvor jeg får bruke de fagene jeg har, for jeg har 60 studiepoeng i hvert av fagene. Og hvor godt jeg kommer til å mestre kjemi-biten er jeg veldig spent på. Vi kan trygt si at biologi er mer min greie, men så har vi også hatt den tyngste kjemidelen med en lærer som hadde en helt umulig aksent...
Har og lest at alle er født med blå øyne, men min gutt har hatt brune øyne fra dag en.Veldig interessant og skal ikke betvile vitenskapen her, men hvordan kan det ha seg at snuppa mi ble født med mørke mørke mørke brune øyne da? syns det er så rart! Hun har forresten lysere brun farge nå og er 22 mnd.
Trodde også at alle barn ble født med blåøyne men er ikke så sikker på om dette faktisk stemmer lengre etter et års tid i egypt, min nye tanteunge har også brune øyne, og han er ikke 2 uker engang
Det stemmerHar og lest at alle er født med blå øyne, men min gutt har hatt brune øyne fra dag en.
De sier at man først ser hvilken øyenfarge barnet egentlig har når de er rundt året. Dette har med pigmenter og sollys å gjøre.
Snuppa mi hadde også mørke øyne, men måtte finne passbilde hennes som ble tatt når hun var 3 ukerJa, det skal jo være sånnSamtidig synes jeg egentlig ikke fargen på nyfødte er "blå" Ikke sånn klar blå i alle fall. Bare mørke øyne.
Vi fikk tvillinger, og hadde de jo da på akkurat samme tidspunkt. Det var enkelt å se at vi ville få en med brune øyne og en med blå øyne med engang. Det er noe i nyansene.
Sent from my iPhone using Tapatalk