Generell studiekompetanse - Privatister

Sebrastriper

Elsker forumet
Er det noen her som tar eller har tatt generell studiekompetanse som privatister?? Altså disse 6 fagene man trenger eksamen i for å komme inn på høgskole/universitet??

Hvor gjør dere dette ?? Privatgymnas, på egenhånd ?? Får det stipend/lån fra lånekassen ??

Jeg tok to fag forrige vår (historie og naturfag) som jeg leste til alene. Det gikk fint. Nå tar jeg norsk og matematikk som privatist, men går på kurs ved AOF så jeg får litt undervisning. Engelsk og samfunnsfag har jeg fra tidliger utdanning (helsesekretær)

Jeg tar siste rest på voksenopplæringen gjennom fylkeskommunen. Altså vanlig vgs på kveldstid. Fungerer akkurat likt og er gratis.. Får bøker også, må bare betale et lite depositum for dem.

Jeg må ta alle fagene, og ønsker ikke å jobbe utenom, så trenger stipend/lån fra lånekassen[:)]

ORIGINAL: Sicily

Jeg tar siste rest på voksenopplæringen gjennom fylkeskommunen. Altså vanlig vgs på kveldstid. Fungerer akkurat likt og er gratis.. Får bøker også, må bare betale et lite depositum for dem.

Har ikke rett på voksenopplæring før man er 25 år, og jeg må ta alle fagene.

ORIGINAL: |Mamma88|

ORIGINAL: Sicily

Har ikke rett på voksenopplæring før man er 25 år, og jeg må ta alle fagene.

Tenkte ikke på at du ikke er gammel nok. Du får jo alle fagene på VO. [;)]

ORIGINAL: Bolla85

Jeg tok noen fag gjennom voksenopplæringa som elev og noen som privatist. Jeg var langt under 25 forresten. Flere andre som gikk der også. Se sjekk det ut selv om du ikke har rett på det[:)]

Privatist er jo ikke voksenopplæringa, da. Du kan søke om hospitant-status.

ORIGINAL: Marlu

Jeg tok opp igjen noen fag fra gymnaset for 5-6 år siden. Tok det via sonans nettgymnas for da fikk jeg studielån/sipend (og lån til skolepenger). Hadde ikke trengt undervisning sånn sett (hadde jo egentlig nettopp gått ut av gymnaset, men med drittkarakterer [X(]), men det var greit å kunne få penger fra lånekassen.

Tar du fagene helt på egen hånd, så har du ikke rett på stipend/lån.

Det er jo nesten en vurdering du må ta, om du trenger lån eller ikke [:)]

Jeg har fullt lån nå i 5,5 år (-1 år med fødselstipend), og har forsatt 2 år igjen å studere. Kunne godt vært uten det ene året jeg bare tok opp lån for å ta privatisteksamener. Jeg synes vgs fag er peace of cake og kunne godt jobbet mer ved siden av. Men jeg hadde jo ikke barn den gang, er jo litt jobb der og [;)][:)]

Er sonans jeg også har sett på, og det lille lånet som blir igjen etter eksamene skal jeg nok klare[:)] Og med 2 barn og 6 fag tror jeg det er greit å ikke jobbe i tillegg!

Jeg tok alle fagene på egenhånd, bortsett fra et jeg tok via Sonans Nettgymnas. (Nat.fag, fikk kurs osv som var vesentlige for å kunne ta eksamen).

Jeg hadde ikke krav på voksenopplæring fordi jeg var for ung, samtidig som jeg var for gammel til å ha rett på vanlig videregående.

Du registrerer deg på privatistweb.no og bestiller eksamener. Inne på privatistweb finner du kompetansemål og hvilke bøker du må ha. Så bare leser du det du klarer før du tar eksamen..[:)][:)]

Hvor gammel er du? Jeg blir 25 i år, og i sommer som var var jeg akkurat ferdig med videregående.. [8D] Hadde da gått to år på vanlig videregående skole.. Fant ut at det ble lettest, for da trenger man jo ikke ta så mange eksamener, også er mange av fagene vanskelig å lese til selv (les: matte) pluss at det er helt gratis og jeg fikk fult lån og stipend [:)] Veldig fornøyd med min løsning, selvom det da tok to ar og alt var obligatorisk.. Man trenger egentlig ikke gjøre noe særlig når man er litt eldre, fordi alt kommer av seg selv så lenge man er i timene [8D] Overgangen til høyskole nå i høst var STOR!!

Lykke til [:D]

Jeg går på videregående nå, og har 2 år igjen, men jeg takler det ikke og ikke har jeg ungdomsrett heller, så liten sjans for å komme inn neste år. Derfor vil jeg ta det som privatist! Og da kan jeg begynne på høgskolen et år før, siden jeg oppfyller kravene til 2/5 regelen[:)]

jeg gjør d nå begynte et halv å fortidlig men gjør ikke noe.

har egentlig rett på stipend men fikk avslag skal ringe sjekke i morgen

jeg gjør d via rogalands fylkeskommune som voksenopplæring og d skjer da på kvelds tid på en videregående skole her.

Back
Topp