gen test kreft

ostepoppen

Gift med forumet
ville du testa deg???

jeg syns det er bedre å vite....men sikkert mange osm er uenige..

noen her som har gjort det forresten?

hadde de det arvelige genet da??

hmm finner de ut at det er noe muffins i familien så ja... bedre å vite det for å kunne forebygge!

Har genfeil i familien min, på eggstokkkretf og brystkreft. Skulle sjekke meg, men da skulle pappa sjekke seg først, for om han ikke hadde genfeilin, kunne jo ikke jeg ha den heller. Han hadde ikke genfeilen[:)]. Godt å vite syns jeg.

Jeg kunne godt tenkt å fott testa meg...
Musta farfaren min av kreft i 2000, alle hans søsken døa av kreft.
Musta musta Mor mi for 1 år siden av kreft [:(] Hun he og en onkel som he døa av kreft.

Hva må til for at man blir testet?
Hvor må man ta kontakt?
Å hvordan tester di?

ORIGINAL: *Kathrine*

Har genfeil i familien min, på eggstokkkretf og brystkreft. Skulle sjekke meg, men da skulle pappa sjekke seg først, for om han ikke hadde genfeilin, kunne jo ikke jeg ha den heller. Han hadde ikke genfeilen[:)]. Godt å vite syns jeg.

det kan hoppe over ett ledd da.....

ORIGINAL: FruBente1886

Musta musta Mor mi for 1 år siden av kreft [:(] Hun he og en onkel som he døa av kreft.

Hvor må man ta kontakt?
Å hvordan tester di?

kontakt fastlegen din så sender han henvisning te radiumhospitalet...
men den prossesen er laaaaaaaaaaang....
1,5 år sia je ble henvist og først nå på onsdag skal jeg dit

ORIGINAL: ostepoppen

Hvor må man ta kontakt?
Å hvordan tester di?

Kan legen nekta?
He ei litt sære ei.

Hvor må man ta kontakt?
Å hvordan tester di?

Kan legen nekta?
He ei litt sære ei.

nei skjønner itte helt hvorfor de skal det. hvis det er en del kreft i familien så har du jo grunn nok.
da får du ett skjema fra radiumen som du må fylle ut hele sykdommshistorien te familen, også tar de stilling til om det er noen risiko for deg og om de kaller deg inn.

Hvor må man ta kontakt?
Å hvordan tester di?

Kan legen nekta?
He ei litt sære ei.

nei skjønner itte helt hvorfor de skal det. hvis det er en del kreft i familien så har du jo grunn nok.
da får du ett skjema fra radiumen som du må fylle ut hele sykdommshistorien te familen, også tar de stilling til om det er noen risiko for deg og om de kaller deg inn.

ok [:)]

Jeg har lyst å teste...Bestemor,bestafar og pappa døde av kreft. Har tre tanter som har hatt kreft,og oldemor døde av kreft. Vil heller vite det,enn å plutselig få diagnosen å dø kort tid etter.

Nei, jeg ønsker ikke å teste meg og ikke liker jeg slike tester heller. Synes det blir å sykliggjøre ellers friske mennesker. Tenk å gå rundt med den visshet at man vil utvikle kreft.. men ikke vite når..

Næh.. heller tettere oppfølging og sjekk hos en gynekolog/lege enn tester.

Tenker slike testresultater i tilegg kan slå uheldig ut på mange forsikringer også..

ORIGINAL: *Kathrine*

selv om din far ikke har det, så kan jo du ha den genfeilen forde, slikt kan jo hoppe over ett ledd.
Har en kollega som har testet seg for det(hun hadde brystkreft), der hadde ikke faren noe sånt, men nesten alle på morsiden hadde det..

Nei, jeg ønsker ikke å teste meg og ikke liker jeg slike tester heller. Synes det blir å sykliggjøre ellers friske mennesker. Tenk å gå rundt med den visshet at man vil utvikle kreft.. men ikke vite når..

jeg hadde ville hvist, da hadde jeg hatt valget om jeg ville forebygget det med å ev. fjerne eggstokken ol..... men vet ikke, vanskelig å tenke seg til når man ikke har slikt i familien[&:]

eg ville testa meg hadde eg hatt mange i familien min så hadde kreft.de e kun mormor så e operert for urinblærekreft å de va den snilleste kreft typen. tror hu fikk de da hu nærma seg 75. hu dødde ikkje av de helle, de va alderdomen så gjorde de 83 år gammel...
vet ingen andre i slekta mi så har hatt de

men hadde eg vært en av dere så hadde hatt mange i slekta så hadde hatt kreft, hadde eg ikkje nølt med å spørre fastlegen om han kunne henvist meg te radiumhospitalet.

jeg vil teste meg.
vil egentli inn til sjekk hvert år uansett om det ikke er noe arvelig gen.
dette fordi mamma døde av kreft og jeg er livredd for å få det.
men får liksom aldri gjort det.
synns det er litt skummelt også.

Back
Topp