Gde nok grunner ?

*meggi*

Glad i forumet
hei hei, Bare lurte på en ting vedr sykemelding.
Dere som har vært hos legen og fått sykemelding angående svangerskapet, kan jeg da spørre hva som fikk legen til å hjelpe dere ?

Jeg har en lege, som mener at jeg ikke har vondt, så lenge hun ikke kan se et bein som er brukket, blod eller tårer som spruter mens jeg snakker.
Dette er jo da veldig kjedelig, for jeg har bestilt time hos legen i morgen, for jeg trenger virkelig en sykemelding nå, ikke 100 % men max 50 hvis dere skjønner.
Fordi jeg er utslitt, vondt i ryggen og issijas, blir deprimert av å tenke på at jeg skal jobbe i flere timer med folk som av og til man kan begynne å lure på om ting faktisk fungerer i hodet dems,
Så jeg får all ansvar for stasjonen om at ting blir gjort og alt dette pisset , ikke noe særlig gøy når jeg ikke er i stand til å stå oppreist i 8 timer pga ryggen, ikke kan jeg løfte og bære tunge ting, heller ikke å måtte løpe rundt og kave på med strevsomme kunder når jeg jobber hele tiden med folk som jeg FINT kunne klart meg uten. åååååh

Så hva skal jeg si til en lege som ikke har medlidenhet ?

Mine grunner er som sagt, sliten, trøtt, deprimert, vondt, smerter i magen ved stress, blødninger ved stress osv..

Så hvis ikke dette er grunnlag nok for henne, hva ville dere sagt ?

Beklager denne lange rotete trådene, er bare rådløs [:(]

Helt enig. Bytt lege så fort som mulig.
Alternativt: Ikke si til legen "jeg har vondt i ryggen, jeg er trøtt" osv. Hun hører jo ikke på symptomene dine. Si til legen "jeg trenger 50% sykemelding", så får hun heller spørre deg hva som er galt.
Skal ofte mer til å nekte deg sykemelding når du har krevd den rett ut - mulig det er eneste språket hun forstår.
Sleng gjerne på at du er deprimert - noe du jo blir av å jobbe heltid i den jobben - og utmattet.

Hvis hun  ikke synes at dette er god nok grunn, så bør du bytte lege ja!
Hun bør jo være litt mer forståelsesfull nå når du er gravid..

Ja, kansje jeg rett og slett burde bytte lege [8|]

Er bare så redd for at hun ikke ''forstår'' og ikke vil gi meg noen sykemelding utenom kansje for et par dager, for hva hjelper det meg, selvfølgelig vil det hjelpe de dagene, men hva med alle andre dager ? ååh
Så er jeg heller ikke flink til å vise følelser til fremmede folk, derfor tror veldig mange at jeg ikke har det så ''gale'' som jeg sier, fordi jeg kan sitte der helt normalt, smile og ta i mot det som blir sagt uansett hva som blir sagt. *sukk*

Gamle legen min - som var kjempeålreit da jeg fikk skiveprolaps - droppet jeg av omtrent samme grunn.
Gikk på skole, fikk etterhvert en vedvarende, intens hodepine. Etter tre uker med hodepine HVER DAG som gjorde at jeg ikke kunne lese lekser, ikke klarte å følge med i timen osv. gikk jeg til legen. Ville ha a) skikkelige smertestillende, eller helst b) henvisning til noen som kunne hjelpe meg med stress, enten fysioterapeut eller psykolog. Det legen sa var: "Da jeg studerte medisin hadde jeg vondt i hodet hver dag, jeg".
Gir vel jeg blanke i! Jobben din er å HJELPE MEG! Det at du hadde det vondt den gang da skal vel for svarte ikke gå ut over meg nå?
Har nå en hyggelig fastlege som ikke er så glad i medisiner men tar meg på alvor, er spesielt interessert i stress, allergier og eksem - noe jeg har plenty av, alle kategorier! [:D]

Ikke vær fornøyd med middelmådig eller lite hjelpsom - forhør deg blandt venner og bekjente og finn en bedre fastlege!
Du skal ikke måte bryte sammen i krampegråt for at legen din skal ta deg på alvor! Det er jo forskjellig fra person til person hvordan de reagerer.

At du får blødninger på grunn av stress bør jo være den beste grunnen av ALLE til at du skal ha en sykmelding nå. Legen vil vel heller ikke at noe skal skje fordi hun nekter å sykmelde deg..

Det tar ikke mange dagene å bytte lege om du skulle finne ut at du vil det. Gå til legen imorgen og hør hva hun sier.. Hvis du føler at hun ikke tar deg på alvor, så bytt..

Det som kan være lurt, er å skrive ned alt du føler, skriv gjerne noe av det samme som du har skrevet til oss nå, og gi det til henne. Så slipper du å forklare, hun kan lese det svart på hvitt..

Et annet alternativ er å gå på legevakten og fortelle at du er så stresset at du har blødninger, da vil kanskje de sykmelde deg.
Gynekologisk poliklinikk på sykehuset du tilhører tar også sånne tilfeller veldig seriøst, så du har mulighet til å ta kontakt der også, hvis det blir for ille.. Syns ikke du skal godta å bli avfeid med at "så lenge du ikke har knekt et bein, så er du ikke syk"...

Lykke til imorgen, håper virkelig hun tar deg seriøst og at du får den hjelpen du trenger..

Da drar jeg ned til legen min, Guu, kvir meg litt jeg. *tihi*
Men men, jeg kommer faktisk til å si ting rett ut som det er hvis jeg ikke får sykemelding nå ass. nå har jeg jobbet så mye at, mer enn vanlig, at hvis legen bare ordner et par dager for meg nå ? tror jeg det kommer til å rable for meg. [:@] 

Ja ja, men dette sier jeg nå, så kommer jeg faktisk ned dit, så blir jeg prakteksemplaret og bare nikker og tar i mot i dag også.[8|]  men NEI skal være sterk.. *ler*[:D]

Ønsker meg selv lykke til, og kommer nok tilbake med oppdatering om legen fra hell [:D]

Da er jeg tilbake etter en ikke så hyggelig legebesøk, ikke tvil om at jeg skal bytte fastlege, hun er så frekk at det halve kunne vært nok.
Jeg hadde ikke grunnlag for å sykemelde meg, for det måtte være en diagnose.. JAMMEN SÅ FINN EN JÆVLA GRUNN DA.. ååååh. er så utslitt av grining og diskutering nå at det nesten er ekkelt. åååh er så sinna, så sier hun at jeg er gravid, og graviditet er ikke en sykdom, har jeg kansje sagt det ? nei, så jeg sa til legen at det var bare en unødvendig kommentar av henne å si. så sa hun at hvis ikke jeg passet meg nå, så måtte jeg bare komme meg ut derfra !!!!!! Unnskyld sa jeg, frekk ? hva med dine nydelige kommentarer som om at jeg var dum og senil for jeg ikke husket nøyaktig siste dag i menstrusjon ¨på først kontroll ??
Så sa legen at det er heeeelt vanlig at jenter har en dagbok som de fører opp slike ting i.. meg i ræven, jeg kjenner ingen som gjør det. så ikke kom her og si at det gjør alle..  [:@]
Så ettre mye himling med øyne og div andre undøvendige blikk fra henne, så sier hun, alt er jo fint med deg, eller så hadde du jo kommet hit oftere.
Jeg sa da: jeg har  vært mye hos lege jeg, men ikke deg, det er fordi jeg ikke føler meg velkommen hit eller får den forståelsen jeg søker etter.   ÅÅÅ du skulle sett hvor snurten hun ble da.¨

Men men, jeg driter i hele damen, brenn hele legekontoret for min del, jeg finner meg en ny en, enkelt og greit, for dette tok kaken..

ÅÅhh sinna melding fra meg i dag *tihi*

Skjønner ikke hvorfor en del folk jobber som leger - virker jo ikke som de bryr seg om pasientene i det hele tatt! "Joda, jobben hadde vært fin, den, om ikke det var for alle menneskene..." [8D]
Skaff deg ny fastlege, og fortell vedkommende ved første besøk hvorfor du byttet - forklar at du ikke har så lett for å vise hvor ille du har det, og at selv om du smiler og nikker kan du ha det helt pyton inne i deg! Viktig at legen vet slikt.
Vet jo at graviditet ikke er en sykdom, men symptomene er jo snublende like!
Kvalme, svimmelhet, blødninger og utmattelse høres forresten ut som en ganske alvorlig sykdom, spør du meg - det at man vet det finnes en naturlig grunn og at det forhåpentligvis går over gjør jo ikke symptomene noe hyggeligere!

Lykke til i jakten på ny lege!

Bytt lege du!!!
Det er så viktig å ha en lege som tror deg når du sier noe,man kommer da ikke til legen for moro skyld....
Jeg har nå vært sykemeldt i snart tre mnder pga en betennelse i ryggen,så da jeg kom til legen og forklarte hvordan situasjonen var ble jeg sykemeldt 100%..
Nei bytt lege du....

Heisann, jeg var bare tilfeldigvis innom men kan ikke la være å skrive et innlegg her. Er helt uhørt at du skal ha en slik lege, det er virkelig det siste man trenger i et svangerskap! Ville bare opplyre om at du ikke er nødt til å vente med å gå til en annen lege til et bytte er registrert. Det kan du gjøre med èn gang, Det kan hende du må betale for den første timen, men endel kontorer har skjema for bytte som du kan fylle ut der og da slipper du å betale. Du må bare fylle det ut før du går inn til legen. Ellers så kan du bytte fastlege via nett, på nav. no eller dinside.no (håper jeg husker adressene riktig). Det tar litt tid før det blir registrert hos legene for det gjøres kun èn gang i mnd, men du vil få en bekrefletse på byttet opp på skjermen. Skriv den ut og ta den med, så er du på den sikre siden. Du har også lov til å bytte to ganger pr år (det er jeg hvertfall rimelig sikker på), så hvis du ikke skulle være fornøyd med den nye legen heller, så er det ingen krise. Mulig du vet alt dette fra før, men kunne ikke la være å skrive det i tilfelle ikke. Lykke til med ny lege! Og ta vare på deg selv, det er det aller viktigste du kan gjøre[;)]

Back
Topp