GBS

Tomatplante

Forelsket i forumet
♡Julekulene 2021♡
Hei.

Er det noen her som har fått påvist GBS i svangerskapet tidligere?
Jeg ble oppringt av føden i dag der de hadde funnet GBS (gruppe B streptokkokker) i en dyrket urinprøve. De informerte meg om at jeg vil bli satt på antibiotikadrypp under fødsel fordi at det kunne smitte til barnet, men at ingen andre tiltak ville bli gjort.. Dumme meg har vært på google og sett at dette er potensielt livstruende infeksjon hvis barnet blir smittet.
Så jeg lurer bare på om det er noen som har noen solskinnshistorier å komme med som har hatt dette før eller? :)

Jeg har det samme..tror jeg leste et sted at 30% av kvinner har/får påvist GBS...slik jeg forstår det er dette ikke til fare for lille så lenge det blir oppdaget og at man får behandling for det før lille kommer ut :) jeg fikk dette påvist tidlig i dette svangerskapet grunnet en uvi, men det har ikke blitt påvist nå senere...men man skal alikevel bli behandlet med intravenøs antibiotika under fødsel for og være helt sikker med tanke på lille :)

Jeg har ikke erfaring med det selv, men ei venninne fikk dette påvist ved sin første graviditet. Hun hadde en helt uproblematisk fødsel med både nr 1 og nr 2. Hun syns det var litt kjipt da det tok bort litt av muligheten for feks. fødsel i badekar, men ellers var det ikke noe problem. Og begge barna er friske:happy:

Jeg fikk det påvist med mini. Men fikk antibiotika uansett hver 4. time pga prematur vannavgang. Ingen problemer med hverken mini eller meg relatert til gbs, og det var heller ikke årsaken til at vannet gikk tidlig.

Men blir urinen sendt til dyrkning en eller flere ganger i graviditeten? Og dersom den er negativ en gang skal det mye til å få GBS senere? Eller? Merkes det på noe vis? Som uvi? :wideyed:

Men blir urinen sendt til dyrkning en eller flere ganger i graviditeten? Og dersom den er negativ en gang skal det mye til å få GBS senere? Eller? Merkes det på noe vis? Som uvi? :wideyed:
Har ikke merket noe som helst jeg.
Det står at det blir ikke testet for GNS på friske gravide kvinner, men jeg har type 1 diabetes så derfor har de sendt min til dyrkning.
Tror det kan gå over av seg selv, men kan også være varig.

Har ikke merket noe som helst jeg.
Det står at det blir ikke testet for GNS på friske gravide kvinner, men jeg har type 1 diabetes så derfor har de sendt min til dyrkning.
Tror det kan gå over av seg selv, men kan også være varig.

Men hvordan vet de at kvinnen er frisk dersom det ikke gir symptomer:hilarious: Alle gravide burde jo fått dyrket urinen dersom det kan være livstruende for barnet? Uff, alt man skal bekymre seg for.

Jeg hadde det i forrige svangerskap. Skjønner godt du blir engstelig av å lese på Google, gjorde akkurat samme tabbe selv :rolleyes: Alt var helt uproblematisk, fikk antibiotika under fødsel. Eneste som nevnt over her, jeg ville gjerne slappe av i badekar og bruke det som en type smertelindring, men ble mer bare et ork og tull for meg, da jeg måtte sitte å hvile hånda på badekarkanten hele tia (da man får antibiotika gjennom hånda), så fant liksom da aldri nå god hvilestilling oppi badekaret.

Men hvordan vet de at kvinnen er frisk dersom det ikke gir symptomer:hilarious: Alle gravide burde jo fått dyrket urinen dersom det kan være livstruende for barnet? Uff, alt man skal bekymre seg for.
Frisk, som i at man ikke har underliggende sykdommer før svangerskapet :happy:

Frisk, som i at man ikke har underliggende sykdommer før svangerskapet :happy:

Så det er større sannsynlighet for å få/ha GBS om man har andre underliggende sykdommer da? Får håpe de har kontroll hvertfall - ellers hadde det vel vært obligatorisk for alle :)

I alle mine svangerskap har de sendt urinen til dyrkning på kontrollen i uke 12. Jeg er er ellers frisk, så her tror jeg nok at det er mye forskjellig praksis ute og går :dontknow

I alle mine svangerskap har de sendt urinen til dyrkning på kontrollen i uke 12. Jeg er er ellers frisk, så her tror jeg nok at det er mye forskjellig praksis ute og går :dontknow
Det er standard rutine og noe som SKAL gjøres rundt uke 12 i alle svangerskap. Men ikke alltid det blir opplyst om at det er gjort, og da fordi det ikke var utslag på noe:happy:

Det er standard rutine og noe som SKAL gjøres rundt uke 12 i alle svangerskap. Men ikke alltid det blir opplyst om at det er gjort, og da fordi det ikke var utslag på noe:happy:

Hadde ikke stolt på det. Fant det tilfeldig ut selv på helsenorge. Der lå det et skriv at jeg hadde GBS og skulle ha intravenøst antibiotika under fødsel. Hadde ingen uvi eller andre symptomer. Legen hadde ikke opplyst meg om det når hun fikk resultatet. Ventet vel til neste kontroll, som jeg forøvrig ikke skulle ha hos henne, men hos jordmor. Bestilte time for å få mer informasjon og da sa hun det er så normalt med gbs at det gikk litt i glemmeboken å fortelle det med en gang. Tenkte ikke helt på at det kunne føles helt krise ut for den gravide som ikke har noe erfaring med det.

Hadde en fin fødsel uten komplikasjoner. Vil anbefale veneflon i armen og ikke på utsiden av håndflaten. Syns jeg ble veldig hemmet i bevegelse med veneflon der.

Så det er større sannsynlighet for å få/ha GBS om man har andre underliggende sykdommer da? Får håpe de har kontroll hvertfall - ellers hadde det vel vært obligatorisk for alle :)

Aner ikke :woot: Er kanskje andre ting de også screener i urinprøven da, men jeg vet ikke :)

Hei.

Er det noen her som har fått påvist GBS i svangerskapet tidligere?
Jeg ble oppringt av føden i dag der de hadde funnet GBS (gruppe B streptokkokker) i en dyrket urinprøve. De informerte meg om at jeg vil bli satt på antibiotikadrypp under fødsel fordi at det kunne smitte til barnet, men at ingen andre tiltak ville bli gjort.. Dumme meg har vært på google og sett at dette er potensielt livstruende infeksjon hvis barnet blir smittet.
Så jeg lurer bare på om det er noen som har noen solskinnshistorier å komme med som har hatt dette før eller? :)
Det blir de første 2 døgna bli tatt metning ,temp,puls og respirasjon av barnet en gang pr vakt grunnet infeksjonsrisiko.

Back
Topp