GBS

Tankbilfrue♡

Forelsket i forumet
Er det mange av dere som har fått påvist GBS? Vet jo at det er veldig vanlig, men jeg blir jo litt bekymret av disse "skrekk" historiene. Jeg fikk en sms 01.08 hvor det sto at jeg hadde fått påvist GBS i en dyrket urinprøve. Var hos legen i går og forventet å få antibiotika, men det fikk jeg ikke. Dere som har fått påvist GBS nå i svangerskapet, fikk dere antibiotika? Min venninne fikk antibiotikakur nummer 2 eller 3, så sent som uke 37(!) Fordi legen på sykehuset mente det var til det beste. Det eneste legen min gjorde på timen i går var å skrive ut informasjon om GBS. Han sa også at det var individuelt om man fikk antibiotika under fødsel.
Alle erfaringer tas i mot med stor takk :)

Hadde GBS forrige svangerskap. Fikk antibiotika med en gang de oppdaget det (ca. rundt uke 30). Også fikk jeg antibiotika intravenøst under fødselen

Hadde GBS forrige svangerskap. Fikk antibiotika med en gang de oppdaget det (ca. rundt uke 30). Også fikk jeg antibiotika intravenøst under fødselen
Takk for svar! Har inntrykk av at de fleste får antibiotika...
Det er det som stresser meg sånn, at jeg ikke har fått noe... Testet positivt i uke 27 og nå er jeg i uke 32 og ingen "tiltak" er satt i gang...:/

Jeg fikk påvist GBS i urinen ved urinveisinfeksjoner 2 ganger før jeg ble gravid forrige svangerskap. Fikk da brev fra legen min med info om GBS og at jeg skulle ha antibiotika intravenøst under eventuelle fremtidige fødsler uansett om det ble påvist under svangerskap eller ikke. Jeg er en av de som mest sannsynlig har en viss mengde GBS i urinen ca hele tiden (?) hvis jeg har forstått det riktig. Så blusser det opp innimellom og resulterer i UVI. Antibiotika tar knekken på det bare for en kort periode, så kommer det tilbake. Under svangerskapet skal det ikke ha noe å si så lenge vi blir sjekket fri for UVI. Fikk antibiotika intravenøst under forrige fødsel, det gikk helt fint :-)

Jeg fikk påvist GBS i urinen ved urinveisinfeksjoner 2 ganger før jeg ble gravid forrige svangerskap. Fikk da brev fra legen min med info om GBS og at jeg skulle ha antibiotika intravenøst under eventuelle fremtidige fødsler uansett om det ble påvist under svangerskap eller ikke. Jeg er en av de som mest sannsynlig har en viss mengde GBS i urinen ca hele tiden (?) hvis jeg har forstått det riktig. Så blusser det opp innimellom og resulterer i UVI. Antibiotika tar knekken på det bare for en kort periode, så kommer det tilbake. Under svangerskapet skal det ikke ha noe å si så lenge vi blir sjekket fri for UVI. Fikk antibiotika intravenøst under forrige fødsel, det gikk helt fint :)
Hei. Jeg har også gbs, og termin nå i september. Lurer bare på hvordan det fungerer når man får antibiotikaen. Får man under hele fødselen, eller ?

Jeg ble også påvist GBS, fikk ingen antibiotika.
Mitt råd er å ikke Google så masse :) blir lett veldig skremt av det!

Hei. Jeg har også gbs, og termin nå i september. Lurer bare på hvordan det fungerer når man får antibiotikaen. Får man under hele fødselen, eller ?

Fikk kanyle som ble satt oppå hånden min, og hvis jeg ikke husker feil så fikk jeg antibiotika hver 3. time før, under og etter fødsel, tror antibiotikaen var i en pose på ei stang med hjul på så det var enkelt hvis jeg skulle flytte på meg. Jeg var også spent på forhånd hvordan det skulle fungere, men jeg merket knapt at det var der :-)

Takk for svar! :)

Hei

Jeg har også fått påvist GBS, fikk først påvist etter første svangerskapskontroll og på nytt igjen i uke 28. Jeg har det iallfall i urin, og har fått beskjed om at jeg får antibiotika under fødsel, men at jeg ikke har nok oppvekst til at det behandles enda. Har fått streng beskjed av legen om å komme hvis jeg får symptomer på UVI, men jeg kan ikke si jeg merker noe til denne GBSen sånn i hverdagen.

Jeg og googlet dette da jeg fikk vite om det og ble selvfølgelig skremt. Har spurt diverse jordmødre jeg har vært borti og de bagatelliserer det og sier at det ikke er noe å tenke på, mens legen min ikke har lagt skjul på at GBS potensielt kan få kjedelige konsekvenser.. Synes det er kjekt at de er ærlige jeg da! Men så lenge det er oppdaget er det jo veldig bra, bekymrer meg ikke spesielt nå om dagen :) Men det virker som det er litt ulike rutiner ute og går, spesielt angående dette med å få antibiotika også underveis?

Ellers må man pga GBSen kanskje forte seg til sykehuset hvis vannet går først, pga faren for infeksjon? Det må man vel kanskje uansett, er førstegangs så har igrunn ikke peiling :angelic:

Jeg fikk påvist gbs i urinen og er ferdig med en kur allerede. Sendte inn ny urinprøve til dyrkning idag, og skal ringe på søndag (til føden) for å få svar. Urinprøven var fin når de sjekket den idag, men den skulle sendes til dyrkning uansett :)

Jeg regner med at jeg sikkert får en kur til om gbs'en ikke er endret seg og fortsatt "gror".

Vet ikke hvor ofte jeg skal ta det frem til fødsel, men jeg skal ha det under fødselen har jeg fått beskjed om :)

Titter innom fra desember 2016. Under svangerskapet mitt i fjor fikk jeg antibiotika når de fant det ut og under fødsel.. har det i dette svangerskapet også, men er ikke sikker på om jeg får kur nå. Skal til legen til tirsdag :-) blir ihvertfall antibiotika under fødsel om de rekker det :-D

Hei

Jeg har også fått påvist GBS, fikk først påvist etter første svangerskapskontroll og på nytt igjen i uke 28. Jeg har det iallfall i urin, og har fått beskjed om at jeg får antibiotika under fødsel, men at jeg ikke har nok oppvekst til at det behandles enda. Har fått streng beskjed av legen om å komme hvis jeg får symptomer på UVI, men jeg kan ikke si jeg merker noe til denne GBSen sånn i hverdagen.

Jeg og googlet dette da jeg fikk vite om det og ble selvfølgelig skremt. Har spurt diverse jordmødre jeg har vært borti og de bagatelliserer det og sier at det ikke er noe å tenke på, mens legen min ikke har lagt skjul på at GBS potensielt kan få kjedelige konsekvenser.. Synes det er kjekt at de er ærlige jeg da! Men så lenge det er oppdaget er det jo veldig bra, bekymrer meg ikke spesielt nå om dagen :) Men det virker som det er litt ulike rutiner ute og går, spesielt angående dette med å få antibiotika også underveis?

Ellers må man pga GBSen kanskje forte seg til sykehuset hvis vannet går først, pga faren for infeksjon? Det må man vel kanskje uansett, er førstegangs så har igrunn ikke peiling :angelic:
Jeg spurte om oppvekst, men fikk ikke noe svar på det i fra legen min. Ikke skrev han det på helsekortet mitt heller...:/ Jeg har aldri hatt UVI og kjenner ikke noe ubehag nå heller. Med unntak etter sex da svir det veldig... Men det går fort over, et par timer så kjenner jeg ikke noe mer til det. Nevøen til en av mine beste venninner ble alvorlig syk på grunn av GBS, så jeg vet hvor farlig det kan være:/ I tillegg står det i jorunalen min at jeg ikke skal ha penicillin og det sto at det var å foretrekke under fødsel... derfor hadde det vært så fint å kunne fått en kur før fødsel som kanskje kunne tatt knekken på oppblomstringen... Jeg bor nærme sykehuset så det bør ikke være noe problem, men er redd sykehuset skal "protestere" på antibiotika under fødsel eller noe sånn... Jeg er også førstegangs og aner ikke...:angelic:

Jeg fikk påvist gbs i urinen og er ferdig med en kur allerede. Sendte inn ny urinprøve til dyrkning idag, og skal ringe på søndag (til føden) for å få svar. Urinprøven var fin når de sjekket den idag, men den skulle sendes til dyrkning uansett :)

Jeg regner med at jeg sikkert får en kur til om gbs'en ikke er endret seg og fortsatt "gror".

Vet ikke hvor ofte jeg skal ta det frem til fødsel, men jeg skal ha det under fødselen har jeg fått beskjed om :)
Titter innom fra desember 2016. Under svangerskapet mitt i fjor fikk jeg antibiotika når de fant det ut og under fødsel.. har det i dette svangerskapet også, men er ikke sikker på om jeg får kur nå. Skal til legen til tirsdag :) blir ihvertfall antibiotika under fødsel om de rekker det :-D
Skal snakke med jordmor om 14 dager tenker jeg, håper hun kan fortelle litt mer... burde det ikke stå på helsekortet mitt liksom?:wideyed: Står det noe på dere?

Jeg spurte om oppvekst, men fikk ikke noe svar på det i fra legen min. Ikke skrev han det på helsekortet mitt heller...:/ Jeg har aldri hatt UVI og kjenner ikke noe ubehag nå heller. Med unntak etter sex da svir det veldig... Men det går fort over, et par timer så kjenner jeg ikke noe mer til det. Nevøen til en av mine beste venninner ble alvorlig syk på grunn av GBS, så jeg vet hvor farlig det kan være:/ I tillegg står det i jorunalen min at jeg ikke skal ha penicillin og det sto at det var å foretrekke under fødsel... derfor hadde det vært så fint å kunne fått en kur før fødsel som kanskje kunne tatt knekken på oppblomstringen... Jeg bor nærme sykehuset så det bør ikke være noe problem, men er redd sykehuset skal "protestere" på antibiotika under fødsel eller noe sånn... Jeg er også førstegangs og aner ikke...:angelic:

Skal snakke med jordmor om 14 dager tenker jeg, håper hun kan fortelle litt mer... burde det ikke stå på helsekortet mitt liksom?:wideyed: Står det noe på dere?

Jo det skal stå på helsekortet og det er viktig!! Så bare nevn det også blir nok det tatt håndom.. må jo begynne behandling med en gang fødselen er i gang, så er jo viktig at "alle" ser og får vite :-)

Det skal absolutt stå på helsekortet! Her ble det krysset av og notert ved siden av i store bokstaver.

Jo det skal stå på helsekortet og det er viktig!! Så bare nevn det også blir nok det tatt håndom.. må jo begynne behandling med en gang fødselen er i gang, så er jo viktig at "alle" ser og får vite :)
Det skal absolutt stå på helsekortet! Her ble det krysset av og notert ved siden av i store bokstaver.
Takk damer!<3 Følte at legen min tok altfor lett på det og det gjorde han kanskje også når ikke han "gadd" å skrive det opp på helsekortet engang...:s :o

Back
Topp