GBS

Åå, tusen takk for svar:) Det hjelper på engstelsen. Det jeg engster meg mest for er for tidlig fødsel pga det, og at jeg da ikke skal rekke og få antibiotika under fødsel. Men jeg kan ikke tenke for mye, det er nok å engste seg over i et svangerskap fra før :p Takk for at du tok deg tid til å svare på en lørdagskveld. Det hjelper min (og kanskje flere sin) nattesøvn :p

Gynekologen min sa også at man kan få det igjen selv om man har gått på en kur. Men det kan gjerne ta noen uker før det blir påvist igjen, hun anbefalte derfor at jeg skulle testes på nytt om ca fire uker. (Har nettopp tatt ferdig en Selexid-kur)..

Ja, det kan påvises når man tester urin for en UVI. Jeg kan ikke så mye om akkurat det, men det var hvertfall slik jeg fikk vite at jeg hadde litt av bakterien. Men jeg tok ingen bakterieprøve da, bare urinprøve. Rart at det skal være så ulik praksis rundt dette..

Så fremt du ikke føder på 10 minutter, vil du rekke å få antibiotika, uansett hvor tidlig fødselen blir ;) du får tenke sånn :)
 
Ja :) dvs sist graviditet studerte jeg i utlandet. Der var det rutine å ta bakterieprøve fra stuss og vagina (urinrør?) mtp gbs. Jeg slo ut positiv. Han sa at hvis man hadde det, ble man sjeldent helt kvitt det, fordi man reinfiserte seg selv fra endetarmen (mener jeg han sa).
Jeg har i dette svangerskapet forstått at det i Norge går under betegnelsen uvi?
Men jeg ser ikke på det som farlig så lenge man vet om det :) den eneste forskjellen fra folk uten gbs er at man får antibiotika under fødsel.
I Norge er det jo faktisk ille vanlig å teste for det på alle gravide, så det er nok mange som har det uten å vite det og.

Gbs infeksjon hos nyfødt er for all del farlig, men så får man antibiotika iv for å forhindre komplikasjoner.

Leit at du får så lite info at du ender opp med å bekymre deg over dette. Har ikke testet meg enda, men forventer å være positiv denne gangen og egentlig :)

Sist fikk jeg vel en tablettkur hos fastlegen ca tre uker dør fødsel og. Hun var litt usikker på rutinene rundt det der :p
Tusen takk for svaret ditt, det hjalp mye på bekymringen her
 
Back
Topp