GBS

Polarielle

Betatt av forumet
Har fått påvist lav mengde GBS i en urinprøve. Ingen tiltak før fødsel, men da skal jeg visstnok få antibiotika. Prøver å ta infoen med stoisk ro, men kjenner meg nervøs likevel... Noen med erfaring her som kan berolige? (vet om alle skrekkhistoriene, så de trenger jeg egentlig ikke nå...;-) )

Har ikke noen egne erfaringer rundt det, men det er vel når de ikke vet om det på forhånd og man ikke får antibiotika at det er farlig, når du får antibiotikaen så skal det være greit. Tror ikke du har noe å bekymre deg over så lenge de er klar over at det er der. :-)

aner ikke hva gbs er jeg 

men regner med at jordmoren din har kontroll på det så du kan nok sikkert ta det med ro :) 

Jeg fikk påvist GBS ved forrige fødsel. De sjekket meg for det siden fødselen startet med vannavgang istedenfor rier. Tror ikke resultatet av testen ble klart før en stund etter at barnet var født for det tok noen timer før vi ble informert om dette. Sykehuset tok sine forhåndsregler og testet jenta mi hver tredje time for å se om det var infeksjon i kroppen hennes. Stakkars lillemor som måtte stikkes så mye i foten.. :( Hun ble ikke smittet og alt gikk veldig greit. :-) Det kommer ikke til å bli gjort noe ekstra i forbindelse med min neste fødsel hvis ikke jeg får feber eller på noen annen måte utgjør større smittefare for babyen. De sier at det er nesten mer risikabelt for babyen med antibiotika behandling under fødselen enn selve smittefaren..? ;-) Jordmor nevnte at hun ville få meg testet for streptokokker før fødselen så det blid nok tatt opp pã neste kontroll. Det er jo greit å vite det helt sikkert før fødselen setter i gang -i tilfelle.. :-) Som nevnt i artikkelen er det jo tross alt ca 1 av 3 fødende kvinner som er bærer av denne typen streptokokker, vi har gode odds. ;-)

Takker for svar. Satser på at det er positivt at de vet om dette på forhånd og kan ta de anbefalte forhåndsregler. Regner med jeg alltid har vært bærer, bare ikke visst om det før. Forrige fødsel ble det ikke gjort noe og gutten vår er frisk og fin:) håper på at alt går bra, jeg :):)

Jeg jobber med bakterier og vi leter blant annet en god del etter GBS hos gravide. Det er ikke noe du trenger å bekymre deg for. Pass på at de er informert på føden om at du har fått påvist GBS uansett mengde, så tar de de forholdsreglene som trengs :)

Jeg har også fått viruset- legen ringte i dag og jeg skulle komme på mandag for å starte behandling... Men jeg og har lest at man bare trenger atibiotika under fødsel jeg..? Hva slags behandling jeg må ha da jeg er i uke 32 vet jeg ikke..

Tror du kan få antibiotika i forkant dersom de mener det er nødvendig. Jeg skal sjekkes igjen i uke 37, så kanskje jeg og må ha i forkant. Tror ikke du skal bekymre deg. Er enige med de som sier det nok er verst dersom en er bærer uten å vite om det. Legen på føden mente ihvertfall at så lenge man behandles er det ikke større sjanse for komplikasjoner pga GBS enn andre ting :) Lykke til!

Back
Topp