GBS....???

vesla87

Gift med forumet
Jeg fikk mail av en tidligere bekjent av meg på face, som gratulerte meg med graviditeten og slikt og fortalte at han selv hadde fått ei jente en gang, men som de mistet når hu var 9 timer gammel.. Pga GBS... Er det noen som vet noe om det??? Han rådet meg til å spørre legen om å bli testet for det.. Blir litt usikker..[&:] Han ville ikke skremme meg, men der var bare et råd.. Hva er GBS? Er det noen som vet?

Håper på svar..

hun snakker nok om B-streptokokker, men synes det var litt merkelig å nevne det i samme setning som hun gratulererte deg da[&:]
du kan lese litt mer om det her:
http://www.gbs-info.net/

Men jeg tror ikke det er så vanlig i Norge å teste for dette, men det er sikkert andre som vet mer om dette enn meg.

Gruppe B-streptokokker.

http://www.gbs-info.net/ <--- Her finner du info om det.

Legen min nevnte noe om dette for meg når jeg var på kontroll denne uken. Sa jeg skulle høre med JM ang testing siden jeg bare skal gå dit nå. 

Er det noen som har testet seg for det? Bare lurer [8|] hvis noen vil svare, kanskje litt privat spr..

Jordmora i larvik tilbyr alle testing av dette, testen er ikke pålagt og koster 40kr.
Det er visst en bakterie 30% har, den er ikke farlig for oss, men kan smitte over til babyn under fødsel.Så viss du har blitt testet for dette (og har det) så behandler de deg meg antibiotika under fødsel, og sjekker ungen [:)]

Jeg har GBS! Fikk vite det i uke 9 eller noe sånn... syns det virka kjempeskummelt, men legene blir jo aldri enige om man skal behandle eller ikke... men, jeg ble behandla, så blir jeg nok behandlet igjen etter fødsel[:)] Det er visst svært sjeldent i Norge, derfor er det ikke vanlig å teste etter det heller[:)]

jeg testet det sist, forsi jeg var på gyn undersøkelse så tok de det også,... men jeg trengte ikke behandlig forsi det ikke var i urinene bare i utfloden (eller omvendt,husker ikke helt) men da trengte jeg det ihvertfall å behandle det[;)] men tror ikke det er normalt å testes for det egentlig

Det blir desverre testet altfor lite rundt GBS. dete r en fryktelig bakterie som kan ramme barn i mor's liv men som også kan ramme barn under fødsel slik at de blir syke i ettertid.
Under svangerskapet kan den feks føre til for tidlig vannavgang og plutselig fosterdød.

Gruppe B Streptokokker er det..

Gjennom Englesiden kjenenr jeg desverre mange som har mistet pga denne fæle bakterien..

Jeg har blitt testet for dette ved de prøvene som har blitt tatt i skjeden. Man bør teste der også, ikke bare urin.

Mange får påvist at de har GBS-bakterien men det er kun når det er oppblomstring av den at det trengs antibiotika.
Men under fødsel skal alle som har fått påvist GBS i sv.skapet få antibiotika intravenøst for å hindre smitte til baby. Baby trenger også antibiotika etter fødsel.

Cecilie sin side om GBS er bra, inneholder mye bra info. Hun har kjempet for at alle gravide skal bli obligatorisk testet for GBS, men det er vanskelig å komme igjennom byråkratiet...

bør jeg spørre jordmor om jeg kan teste meg for dette?[8|]

ORIGINAL: Malleleo

bør jeg spørre jordmor om jeg kan teste meg for dette?[8|]

Det lurer jeg og på

Tror jeg kommer til å spørre jm om det neste kontroll :s Når er det for sent å teste seg?

Når jeg var i uke 24 tok de en vaginal og endetarmsprøve på om jeg hadde det.. den kom selvfølgelig ut positiv.
Og da sa jordmor til meg at dette var noe det testet i uke 24, 28 og 32. men siden den allerede var positiv har de ikke testet flere ganger.
Jordmor sa også at så lenge det ikke var spor å finne i urinen behandlet de meg ikke nå men etter fødslen.. Men trodde ikke det var så alvorlig....men skal høre med jordmor nestegang jeg skal dit. men det har ikke vært noe snakk om det i detter tid.

jeg hadde det da jeg gikk gravid sist.. men det gikk heldigvis bra med lille jenta.
problemet mitt var at dem testet meg for bakterien 3 mnd før terminen, og fikk aldri svaret på prøven før jeg var i full fødsel, noe som kunne gått riktig ille. fikk antibiotika både jeg og babyjenta mi, hun hadde en hjerteryttme på 239.
men heldigvis gikk alt bra[:)]
ble sjekket for dette nå for en uke siden, da sykehuset kontaktet meg pr tlf.

det som kan utløse denne  situasjonen  er vist at man leker fostervann og denne bakterien (som dem fleste har ca 70%, i følge min jm)"kryper" oppover i livmoren og sprer seg.
og hvis det er påvist gbs så skal man få kontroll over den og evt settes fødsel i gang.

det var det jeg fikk vite på sykehuset da jeg var der

ORIGINAL: marie83

jeg hadde det da jeg gikk gravid sist.. men det gikk heldigvis bra med lille jenta.
problemet mitt var at dem testet meg for bakterien 3 mnd før terminen, og fikk aldri svaret på prøven før jeg var i full fødsel, noe som kunne gått riktig ille. fikk antibiotika både jeg og babyjenta mi, hun hadde en hjerteryttme på 239.
men heldigvis gikk alt bra[:)]
ble sjekket for dette nå for en uke siden, da sykehuset kontaktet meg pr tlf.

det som kan utløse denne  situasjonen  er vist at man leker fostervann og denne bakterien (som dem fleste har ca 70% i underlivet og desverre utvikle seg til gbs, i følge min jm)"kryper" oppover i livmoren og sprer seg.
og hvis det er påvist gbs så skal man få kontroll over den og evt settes fødsel i gang.

det var det jeg fikk vite på sykehuset da jeg var der

fikk det påvist i forrige graviditet, en gang. fikk vite at man må ha 3 positive tester (urin) for at mann skal få behandling under fødsel. jeg fikk ikke noe behandling og ble syk etterpå med gbs. høy feber og veldi dårli. barnet ble ikke sykt og fikk ingen behandling. i dette sv skapet har jeg ikke testet positivt på gbs å derfor vil de ikke gi meg beh. under fødsel denne gangen heller.

Jeg er med i en studie som innebærer at jeg vil bli testet for dette umiddelbart etter fødsel... GBS-studien. Jordmor på ord.UL spurte om jeg ville bidra, gjorde selvfølgelig det. Men når jeg leser dette så ser jeg jo at det også er fint for min egen del... Høres jo ganske alvorlig ut, da!

ORIGINAL: bolla82

åååå jeg mååå slutte å lese sånne innlegg.. nå fikk jeg panikk for dette også [&o]

Sign!

Usj.. :( Blir bare enda mer bekymret... :S

Back
Topp