GBS, streptokokkinfeksjon

MammaApril16<3

Forelsket i forumet
Aprillykke 2016
Er det noen flere her inne som har fått påvist GBS (streptokokker gruppe B), eller har hatt det i tidligere svangerskap? Noen som vil dele erfaringer rundt dette?

Er nettopp ferdig med en lang og sterk pencilinkur, for å se om vi får ned verdiene, men skal uansett ha intravenøs antibiotika under fødsel.
Tenker mye på dette, da det kan være ganske så skummelt for babyen, hvis den blir smittet under fødsel. Den kan blant annet bli svært syk.
Hadde derfor vært litt greit å hørt med andre hvordan de opplevde det :)

Jeg har GBS. Har ikke fått stort mer info enn at jeg må få antibiotika intravenøst under fødsel.. Jeg fikk også antibiotika kur etter påvist GBS. Men nå er det tilbake igjen, så er ikke stort å gjøre med..

Jeg fikk det påvist etter første fødsel.. Ante ikke jeg hadde det :/ men hverken jeg eller lille ble satt på noe antibiotika, eneste som jeg fikk beskjed om å gjøre, var å måle feberen til babyen ofte, sånn 5-6 ganger om dagen ihvertfall (husker ikke antallet helt) i 3 dager. Og siden temperaturen holdt seg jevn og fin, så ble det ikke noe mer :) men vet ikke om de tok noe blodprøve samtidig som de tok den nyfødtsceeeningen.. De sa ingenting til meg om det ihvertfall :)

Jeg har GBS. Har ikke fått stort mer info enn at jeg må få antibiotika intravenøst under fødsel.. Jeg fikk også antibiotika kur etter påvist GBS. Men nå er det tilbake igjen, så er ikke stort å gjøre med..
Jeg har også en følelse av at den kommer tilbake igjen.. Leverer du urinprøve oftere til dyrking nå enn før? Slik at de kan følge med det?

Jeg fikk det påvist etter første fødsel.. Ante ikke jeg hadde det :/ men hverken jeg eller lille ble satt på noe antibiotika, eneste som jeg fikk beskjed om å gjøre, var å måle feberen til babyen ofte, sånn 5-6 ganger om dagen ihvertfall (husker ikke antallet helt) i 3 dager. Og siden temperaturen holdt seg jevn og fin, så ble det ikke noe mer :) men vet ikke om de tok noe blodprøve samtidig som de tok den nyfødtsceeeningen.. De sa ingenting til meg om det ihvertfall :)
Okei, så bra at det gikk bra, til og med uten noe antibiotika under fødsel :) sjansen for at det går skikkelig ille er jo veldig liten i følge statistikk på nettet, men veldig greit å få høre folks positive opplevelser!

Jeg har også en følelse av at den kommer tilbake igjen.. Leverer du urinprøve oftere til dyrking nå enn før? Slik at de kan følge med det?
Hadde mye kløe, svie, veldig mye utflod.. Sopp-symptomer liksom, før jeg fikk antibiotika. Skulle egentlig teste for sopp i utg.punktet.

Nå er kløe, svie og utflod tilbake. .. Smører med canesten men vet egentlig ikke om jeg bør det.. Det hjelper iallfall.

Jeg leverer annenhver uke ca, men altså, det har jo egentlig ikke noe å si, GBS'en er jo der uansett... Zzzz.. :/

Det testes ikke rutinemessig for GBS, men når det finnes leukocytter i urinen så sendes jo urin til dyrking. Så det er sånn det finnes ut. GBS i urinen betyr at man har utbrudd / høye verdier, ellers kan bare GBS påvises ved prøve fra skjeden.

Hadde mye kløe, svie, veldig mye utflod.. Sopp-symptomer liksom, før jeg fikk antibiotika. Skulle egentlig teste for sopp i utg.punktet.

Nå er kløe, svie og utflod tilbake. .. Smører med canesten men vet egentlig ikke om jeg bør det.. Det hjelper iallfall.

Jeg leverer annenhver uke ca, men altså, det har jo egentlig ikke noe å si, GBS'en er jo der uansett... Zzzz.. :/
Skjønner deg såå godt, har alle disse symptomene selv.. Sykt irriterende! Jordmor har iallefall sagt til meg at canesten godt kan brukes, så akkurat det tror jeg ikke er noe problem! Det er bedre det enn å klø seg rød hver dag, for det er uutholdelig!! :O

Skjønner deg såå godt, har alle disse symptomene selv.. Sykt irriterende! Jordmor har iallefall sagt til meg at canesten godt kan brukes, så akkurat det tror jeg ikke er noe problem! Det er bedre det enn å klø seg rød hver dag, for det er uutholdelig!! :O
Ja det er forferdelig, blør ganske mye og, får sånne tynne rifter hver gang jeg tørker meg. Gaaahhh.... sorry detaltjer. :P

Jeg hadde ei venninne som hadde det. Pga styrtfødsel (og at jm ikke undersøkte henne fordi hun trodde ikke hun var i fødsel!), rakk hun aldri å få intravenøst.

Ungen ble skikkelig dårlig når han var 10 dager gammel. Lå nesten 2 uker på sykehuset og det var kritisk en stund. Gikk heldigvis bra!

Jeg har også streptokokker, men har ikke fått noe antibiotika eller annen behandling nå. Det kommer visst tilbake med en gang. Skal få antibiotika intravenøst under fødsel, slik at barnet ikke blir smittet. Slik som jeg har forstått dette (mulig det er feil) så er det kun barn av mødre der det IKKE er oppdaget streptokokker før fødsel som blir smittet. Antibiotikaen man får intravenøst hindrer smitte.

Back
Topp