GBS / Streptokokk B

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Noen her inne som har hatt gbs (streptokokk b) ved svangerskapet?

hva var symptomene dine? hvordan gikk fødselen?
Kom babyen til termin? 

Jeg ringte føden for å spørre om disse vonde kynnerene mine og fikk beskjed om å ta en sånn prøve så fort som mulig. Og var den neg. så skulle jeg komme inn med en gang.

Jeg hadde. Ingen symptomer. Fin fødsel uten problemer. Fødte 4 dager før termin.

Fikk venflon i hånda når jeg kom inn på sykehuset da. Antibiotika i 10 min, så krevde jeg å få venflonen fjerna (selv om de ikke anbefalt det, for man må få antibiotika hver 5. time under fødsel). Jeg nekta å bruke mer enn 5 timer, og det stemte jo, for jeg brukte bare 3 .

Det hørtes bra ut :)

jeg vet ikke om jeg har det.. men snakket med jordmor som sa at det kunne være en mulighet siden jeg har så mye kynnere som er vonde og noen som er lik riene mine, noen reglemessige og noen ikke.

Men fikk ikke tatt prøve og sånn idag siden han jeg var hos  ikke ville gjøre dette. Ikke hadde han tid heller... :P

Jeg er bare redd dette skal gå gærne veien og at lille ikke vil være i magen så lenge som han bør.. litt veldig bekymret kan du si.

jeg hadde det med første... gikk 5 dager over.... jeg hadde ikke vonde rier eller kynnere, ble oppdaga i uke 37 pga jeg hadde utslag på  urinprøve hele tida men hadde ikke uvi etc og da sendte de den til dyrkning og fant ut at jeg hadde gbs. Fikk først en antibiotika kur som ikke funka, så fikk jeg en til men fødte midt i den...

Ja, jeg tror egentlig ikke det er det hos meg. Tror mine kynnere kommer av stress rett og slett.. men skulle begynne med denne testen også ta det derfra.. :)

De oppdaga det på første kontroll til meg da, så fikk jeg antibiotikakur, så jeg var vel egentlig friskmeldt til fødselen, men man får antibiotika under fødsel uansett. Hadde ikke mye kynnere, og legen/jordmor sa ikke noe om at det var et symptom.

Nei, jeg forventa ikke helt det her jeg heller... ringte opp på føden fordi legevakta på søndag sa det var dit jeg kom til å bli sendt uansett. Og da sa hun at kynnere skulle absolutt ikke være vonde og ikke så ofte.

egentlig lurte jeg på om jeg var litt for engstelig når det gjaldt disse kynnerene, eller om det var noe jeg skulle få sjekket ut.  Men godt å bli tatt på alvor da :)

Fastlegen min er borte igjen...så nå blir det vel bytte for 8. gang siden 2006..

Jeg fikk en del utflod. Noe jeg i ettertid fikk høre at det kunne være en sypmtom. Var på sjekk på sykehuset pga all denne utfloden (som jeg lurte på om kunne være vannlekkasje). Uka etter begynte vannet mitt å gå, ble da lagt inn, prøve ble tatt. To dager etterpå satte de i gang meg. Fikk da antibiotika intravenøst hver fjerde time.

De tok prøve ved fødsel og viste seg att jeg hadde det. Dagen etter ble mini i hu og hast flyttet over på Rikshospitalet til nyfødt avd. for antibiotikakur. Kunne ikke gi henne det på nærsykehuset fordi hun var så liten tror jeg. Ble født i uke 35. Lå i 4 dager på Riksen. Fikk antibitika i veneflon og tok en masse prøver. Ble friskemeldt bittelille julaften, og prøvene viste at hun aldri var blitt smittet, men de prøvene tok det flere dager å få resultatene av, så i mellomtiden fikk hun antibtotika forebyggende. Ble litt surrete dette, er litt trøtt nå. Tror jeg går inn til vidunderet og legger meg :).

Back
Topp