GBS positiv?

Beate

Elsker forumet

Var å innskrivningssamtale på sykehuset forrige uke, og fikk beskjed om at jeg var GBS positiv og måtte få antibiotika under fødsel. Noen som har noen erfaringer med dette? 

Har jo fått beskjed om at jeg må inn og starte med antibiotika med en gang om fødselen starter med vannnavgang. Vil de i tillegg bruke metoder for å fremproosere gode rier om de ikke starter av seg selv for å få fortgang i fødselen? Hører jo om de som går i evigheter og venter selv om vannet går, men det er kanskje litt dumt når man er GBS positiv?

Synes det er litt småskremmende hele greia jeg, men etter hva jeg har forstått så er det absolutt ikke farlig så lenge man vet om det og får behandling. Synes også det er veldig rart at det ikke er rutine å teste alle gravide for dette siden det er såpass vanlig, og kan være såpass farlig. Leste akkurat om ei som mistet dattera etter 14 dager pga. dette... Huff!

Hva er GBS?? aldri hørt om det..

Det er en bakterie (Streptokokk B) som finnes naturlig bakteriefloraen i skjeden på rundt 30 % av alle gravide. Når vannet går og ved fødselen er det fare for smitte til barnet og derfor må jeg få antibiotika. 

Tror dette er mer eller mindre riktig i alle fall :)

Har jeg faktisk aldri hørt om før, så skummelt... Hvordan fant de ut av det?? Må du be om å bli testet, eller noe sånt?

Jeg hadde heller aldri hørt om dette. De tok en slik bakterieprøve (bomullspinne) av skjeden min når jeg var innlagt med nyrebekkenbetennelse. Tror det kan oppdages ved en urinprøve også. (Hvis den er forurenset kanskje?) Vet liksom ikke så fryktelig mye om det selv egentlig, men har lest en del på nett. 

Er også GBS positiv. Men har ingen erfaringer fra det fra før. Her oppdaget de ved en urinprøve som ble sendt på dyrkning. 

Jeg insisterte på å bli testa for dette nettopp pga at det er så vanlig, og at det KAN gå ille.. Var heldigvis negativ.. Men jeg følte at jeg måtte bare teste meg, for med min flaks så får jeg alt sånt..

Æ e å positiv... Å æ rakk akkurat å få antibiotika før fødselen va over. Di starte ikkje behandlinga før du e i aktiv fødsel, et. Vesst vanne går.... Gikk fint her... Di fulgte me at lille frøkna ikkje fikk feber di første dagan, men d gikk fint....

Back
Topp