GBS i urinen

Venterskattnr3❤️

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Jeg fikk brev fra legekontoret i dag om at jeg urinen som ble sendt til dyrkning i uke 12 viste oppvekst av GBS (er 17+2 eller 16+3 i dag). Har dessverre hørt (noen få) skrekkhistorier om dette, og blir selvfølgelig litt bekymret selvom jeg vet det er relativt «vanlig» funn... Hadde det ikke i mine to forrige svangerskap. Legen har ferie, så får ikke snakket med henne før om en 14 dagers tid. Hun skrev for øvrig at det ikke trengte behandling i svangerskapet, men at jeg må få antibiotika intravenøst under fødselen for å ikke overføre smitte til babyen. Noen her som har erfaring med dette, som har fått det påvist i tidligere svangerskap eller dette?:-)

Jeg hadde det i 1.svangerskap. fikk da enben i graviditeten og under fødsel hver 4.time. jeg fikk det påvist i forbindelse med at jeg trodde det var en urinveisinfeksjon og smerter i nyrene/korsryggen, men da det ikke ble utslag sendte de prøven til dyrking. Fødte en dag over termin og barnet var friskt og raskt. Ellers ingen plager i forbindelse med GBS og har heller ikke fått det påvist de andre svangerskapene.

Jeg hadde det også under sist svangerskap. Antibiotika under fødsel, ingen komplikasjoner - frisk og rask baby De sjekket også temp på baby flere ganger i døgnet på barsel pga dette, betryggende at de følger opp

Jeg hadde det i 1.svangerskap. fikk da enben i graviditeten og under fødsel hver 4.time. jeg fikk det påvist i forbindelse med at jeg trodde det var en urinveisinfeksjon og smerter i nyrene/korsryggen, men da det ikke ble utslag sendte de prøven til dyrking. Fødte en dag over termin og barnet var friskt og raskt. Ellers ingen plager i forbindelse med GBS og har heller ikke fått det påvist de andre svangerskapene.

Så du fikk antibiotika i svangerskapet også? Én gang, eller flere? Jeg var hos lege (ikke fastlege) på mandag da jeg hadde så utrolig vondt i korsryggen og nedre del av magen, og var sikker på jeg ville slå ut på uvi, men hadde ingen leukocytter i urinen. Smertene ga seg i går.. Sa ingenting om antibiotika, men da visste jo ikke han eller jeg at jeg hadde slått ut på gbs i uke 12. Men da forstår jeg riktig at du heller ikke slo ut på urinstix?

Jeg hadde det også under sist svangerskap. Antibiotika under fødsel, ingen komplikasjoner - frisk og rask baby De sjekket også temp på baby flere ganger i døgnet på barsel pga dette, betryggende at de følger opp

Takk for svar! Godt å vite at det kan være helt uproblematisk også, og godt at de følger ekstra med på baby:-)

Så du fikk antibiotika i svangerskapet også? Én gang, eller flere? Jeg var hos lege (ikke fastlege) på mandag da jeg hadde så utrolig vondt i korsryggen og nedre del av magen, og var sikker på jeg ville slå ut på uvi, men hadde ingen leukocytter i urinen. Smertene ga seg i går.. Sa ingenting om antibiotika, men da visste jo ikke han eller jeg at jeg hadde slått ut på gbs i uke 12. Men da forstår jeg riktig at du heller ikke slo ut på urinstix?
Ingen utslag på vanlig stix nei. Fikk antibiotika en gang og ny etterkontroll. Vet det praktiseres ulikt og mange mener det ikke har noe for seg å behandle i graviditeten. men pga smertene i korsryggen sa jeg at jeg ønsket antibiotikabehandling og det fikk jeg. Man leser jo mye skrekkhistorier på nett, men som regel går det jo bra:)

Ingen utslag på vanlig stix nei. Fikk antibiotika en gang og ny etterkontroll. Vet det praktiseres ulikt og mange mener det ikke har noe for seg å behandle i graviditeten. men pga smertene i korsryggen sa jeg at jeg ønsket antibiotikabehandling og det fikk jeg. Man leser jo mye skrekkhistorier på nett, men som regel går det jo bra:)

Uff, ja man gjør jo det! Jeg har faktisk ikke søkt på det, men har en bekjent som opplevde senabort, og legene trodde det var pga høye verdier av gbs... men kjenner jo flere som har hatt det, og da har de bare trengt behandling under fødsel, så får prøve å stole på at det er bra nok! Ble litt skremt nå pga de smertene fra man-ons da, hvis de var pga gbs, men er vel uansett positivt at jeg føler meg bra igjen i dag?:-)

Forkortelse for «gruppe B streptokokker», altså en bakterie. Sånn jeg har skjønt det er det en del av normal bakterieflora hos mange, og ikke farlig med mindre man får det påvist i urinen under svangerskap. Kan smitte over til babyen under fødselen, og dersom baby blir smittet kan det være veldig farlig (men er sjeldent det skjer tror jeg). Ved å få antibiotika under fødselen reduserer man sjansen for smitte

Back
Topp