Gaver eller penger til småbarna til jul?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
I bloggen til Norsk familieøkonomi argumenteres det for at en pengegave til de minste er mye bedre, enn gaver som de ikke enda vet å sette pris på.

"Både besteforeldre, tanter og onkler vil bidra med fine gaver, og barna får som regel mer enn nok i løpet av julen. Mest sannsynlig vil de ikke savne flere gaver, og en mer langsiktig gave kan derfor være et godt alternativ til en tradisjonell gave. Ved å sette av en liten pengesum hver jul, gir man barna noe de kan ha glede av når de skal inn i voksenlivet."

Det høres jo forsåvidt veldig fornuftig ut!
Men samtidig syns jeg det virker litt rart å gi penger til et lite barn også..? Hva tenker dere? :)

Last edited by a moderator:
Her synes vi det er fint. De er kun 4 og 2 år. Pengene legger vi i lommebøkene deres og de får kjøpe seg noe fint hvis det er noe de trenger. Eldste på 4 år synes dette er kjepe gøy og en fin måte å lære de om penger. De begge har fortsatt penger etter sine bursdager. Så blir nok en del i lommebøkene etter jul. Kjempe fint å ha med på ferier hvis de vil ha noe spesielt.

Farmor til lille har opprettet sparekonto i julegave til lille, å vil fortsette med å sette inn et beløp hver måned. Det var ok det, men nå er hu så lita at ho vill ikke ha så mye glede av gavene før om ennå ett parr år, så passer ganske bra det.

Syns hele pengegteiene er kjedelig men fornuftig særlig når de er så små som0-2 år

I familien til gubben får alle barna penger til jul og bursdager ...Jeg må si meg at det er rett å slett kjedelig ...men nå er det dems tradisjon

Mine har fått både pengegaver og fornuftige gaver fra de var små, og det er helt fint; De får alltid leker og hobbyting også, så i løpet av få år samles det seg utrolig mye som bare blir liggende. Mine er så store nå at pengegaver er til stor glede for dem, de har stort sett alltid noe de sparer til og i ferier er det også greitt å ha litt penger.

Mine får en gave og "resten" på konto fra mine foreldre til jul og bursdag.

Fra oss har det ikke blitt penger pr nå i alle fall.

Vi liker gaver vi! Distribuerer ønskelister, og får ting vi trenger, og ønsker oss til de minste. Hater pengegaver, synes pengene har en tendens til å forsvinne, uten at vi helt vet hvor de forsvant hen.

Hvis noen ønsker seg penger så får de det. Noen kan jo ønske seg andre ting jeg anser kjedelig, men vil jo gi noe som settes pris på. Mine barn får alltid for mye leker og slikt til jul. Når jeg tenker over det så er det jo mest fornuftig å gi penger som kan settes inn på konto også kan man enten spare eller kjøpe noe man har lyst på eller trenger etterhvert som behovet melder seg. Penger pakkes inn i en gaveeske med litt bomull under og gjerne i en større eske med noe tungt i og masse isopor. Vi pakker alltid inn slik at det er umulig å gjette hva det er og har mye gøy med det.

Litt penger og litt gaver :happy:

Vi liker gaver vi! Distribuerer ønskelister, og får ting vi trenger, og ønsker oss til de minste. Hater pengegaver, synes pengene har en tendens til å forsvinne, uten at vi helt vet hvor de forsvant hen.
Derav at de går rett inn på konto, ikke i kontanter. For kontanter forsvinner fort ja. De får alltid penger av min bestemor. Til bursdagen går de på sparebøsse som må tømmes i banken og til jul får jeg dem med til-fra-lapper i en konvolutt så da kjøper jeg gaver til dem fra henne. Relativt fornuftige gaver så lenge de er små i alle fall.

Synes pengegaver er lurt når de er små. Her er hun 7 måneder og alle maser på hva hun ønsker seg... Det er vel strengt tatt ikke så mye hun bryr seg om akkurat nå utover de lekene hun allerede har og aldri går lei, så hadde satt mer pris på penger inn på sparekontoen hennes :)

Nå er de store, og får penger hos besteforeldrene enda, og det syns jeg er helt supert! de får nok av gaver uansett. Tidligere har vi satt pengene inn på konto, men lurer på om de skal få spare de til nettbrett eller noe annet de ønsker seg. Kommer de inn i banken kommer de seg ikke ut igjen med det første.

For meg måtte det vært begge deler
Jeg synes det er viktig at han får gaver også av oss foreldre

Her sparer vi til ungene hver månede. Til eldste fikk han leker kjøpt på tilbud for lenge siden. Lillesøster er 11 mnd, pakket inn en ulljakke jeg kjøpte for en stund siden, ellers kjøpte vi en peek a bo elefant på eBay til ca 130 kr. Tanken var at det var nok men vi kom over en veldig søt dukke som kostet 150 kr på black friday med tale og sang. Siden hun får Dukke/gåvogn til bursdagen og hun er veldig glad i en liten dukke så ble det den også.
Synes det er kjekt å gi noe eget til lille at hun ikke bare arver alt etter broren. Men som foreldre kjøper man jo hele tiden ting og utstyr barna trenger. Noen ganger trenger de faktisk noe, som klær. Storebror fikk vinterdress i fjor etter vårt ønske.

Mine barn er for små til å vite hvordan man sparer penger eller regne ut hva man har råd til å kjøpe. Vi skal nok prøve å lære barnet spare penger når den tid kommer, men de er 11 mnd og 2,5.
Barna ville nok ikke savnet en gave fra oss under treet om vi lot være. Men vi gir dem sjeldent nye leker. Minstemann kunne fint klare seg med å leke med kjøkken redskaper og plastikk fat. Babylekene har aldri vært særlig spennende.

Lander nok på å gi penger til Lillejenta I år. Hun vil jo ikke bry seg om det uansett.

Det kjedelige med penger er at det blir veldig sammenlignbart. Ikke så greit når noen i familien har dårligere råd enn andre. Vi er fornuftige og sparer penger hver måned. Så må heller familien få kose seg med å kjøpe de gavene de vil :)

Syns det er fint med begge deler jeg. Farmoren setter inn penger hver mnd, men kommer gjerne en liten gave ved siden av selv om det ikke er nødvendig.
Ellers vet frøkna å sette pris på gavene sine. I fjor og, da hun bare var 16 mnd, var hun veldig opptatt av gavene sine. Både leker og klær :)
Hun har nå leker som kan utvides, så syns det er kjekt å ønske seg litt slikt. Ting til dokka, duplo, brio togbane

Back
Topp