Gave til søsken

Pin-up

Forumet er livet
Når dere er på babybesøk og har hatt med gave til babyen, har dere også med en liten ting til eventuelle storesøsken?

Vi har hatt denne diskusjonen i venninnegjengen, om det er nødvendig eller om de andre søsknene bare må lære seg å "takle" at de ikke lenger er alene om oppmerksomheten. Hva synes dere? Jeg synes det kan være greit å ha med en liten ting til søsknene også. Trenger ikke være mye, en godtepose om så, men synes det er hyggelig med en oppmerksomhet: "Gratulerer, du er blitt storebror/søster[:)] (Ser selvsagt an alderen på eventuelle søsken da, tenkter i utgangspunktet mindre barn)

Vi har hatt med en liten ting til søsken oxo, et puslespill eller noe.. :)

her fekk storesster plukke ut selv[:)] endte opp med klistermerker og hello kitty figurer...Var sååå stot over å få velge helt selv![:D]

Jeg hadde iallfall satt pris på om noen hadde tatt med noe til storesøster her også. Trenger ikke være mye selvfølgelig, bare en bitteliten oppmerksomhet så hun ikke føler seg helt glemt [:)] Men tror dessverre ikke at det er så mange som tenker over det...

Jeg fikk et søskenbarn i fjor, og hun ble døpt samme helg som foreldrene giftet seg. Altså, det var stort bryllup på lørdagen og barnedåp dagen etter. Da hadde jeg med gave til både dåpsbarnet og storebroren på 3 år på søndagen, slik at han ikke skulle være den eneste som ble "glemt" den helgen.

Enig med deg. For meg er det en selvfølge å ta med noe til søsknene også.[:)] Babyen forstår jo ikke noe av gavene en gang, det er søsknene som er viktige. De lærer seg fort nok at de ikke lengre er alene om oppmerksomheten. Jeg tenker at det er vi som voksne som har ansvaret for å skape et godt forhold mellom søsken, og forebygge sjalusi. Synes det er ille når noen prøver å lempe ansvaret over på små barn med holdninger som "de må lære seg at de ikke er midtpunktet mer", og gjerne kritiserer ungen etterpå når den plager den forhatte babyen som har stjålet all oppmerksomheten.

Jeg har ikke gjort det til nå, men har vel ikke egentlig vært i den situasjonen.
En ting jeg tenker på som er mer viktig enn å gi gaver, er å fremdeles gi oppmerksomhet til de som er blitt storesøsken.
Og den oppmerksomheten bør helst dreie seg om barnet selv og ikke bare at h*n har fått småsøsken.
Altså prat om barnet og hva det har gjort osv, og ikke bare "hva syns du om lillesøster?".

Selvfølgelig! også tar jeg meg alltid tid til å prate med eldre søsken FØR jeg får de til å vise meg minstemann... tror det er litt viktig, så de ikke følerseg avleggs og tilsidesatt[:)]

ORIGINAL: toneany

Jeg har ikke gjort det til nå, men har vel ikke egentlig vært i den situasjonen.
En ting jeg tenker på som er mer viktig enn å gi gaver, er å fremdeles gi oppmerksomhet til de som er blitt storesøsken.
Og den oppmerksomheten bør helst dreie seg om barnet selv og ikke bare at h*n har fått småsøsken.
Altså prat om barnet og hva det har gjort osv, og ikke bare "hva syns du om lillesøster?".

Enig i det!

ORIGINAL: frøken plaske

Selvfølgelig! også tar jeg meg alltid tid til å prate med eldre søsken FØR jeg får de til å vise meg minstemann... tror det er litt viktig, så de ikke følerseg avleggs og tilsidesatt[:)]

Ja, det gjør jeg også[:)]

Storesøsken får alltid en gave av meg når vi er på barsel besøk [:)] Ikke fordi at de skal få noe fordi baby får, men fordi at de er blitt storesøsken! Ble tante for to uker siden, og da fikk baby klær og storebror og storesøster bøker [:)]

Jeg syns det er helt normalt og gi storesøsken en liten oppmerksomhet. Det å lære de til at de må dele på oppmerksonheten kan vente til bursdager. Rundt fødsel er det en markering for hele familen og det er stort å bli storesøster/bror[:)]

Back
Topp