Gave til dåpsbarnet

**MarteMor**

Mamma for første gang
Aprilbarna`15
Vet det er vanskelig å finne på ting man ønsker seg til barnet så da ville jeg tipse om dette.
Barnas boligkonto.
Vi har opprettet slik konto for mini og sagt ifra til hennes nærmeste at om de sliter med gave så er et bidrag inn dit velge velkomment. Blir jo bare værre og værre å komme inn på boligmarkedet så å kunne hjelpe med en liten egenkapital er bedre enn ingenting.

https://www.dnb.no/privat/sparing-o...mA9gkko6qie_V88OT9Wm6GRhXwXABOFyU3BoC9Inw_wcB

Vet det er vanskelig å finne på ting man ønsker seg til barnet så da ville jeg tipse om dette.
Barnas boligkonto.
Vi har opprettet slik konto for mini og sagt ifra til hennes nærmeste at om de sliter med gave så er et bidrag inn dit velge velkomment. Blir jo bare værre og værre å komme inn på boligmarkedet så å kunne hjelpe med en liten egenkapital er bedre enn ingenting.

https://www.dnb.no/privat/sparing-o...mA9gkko6qie_V88OT9Wm6GRhXwXABOFyU3BoC9Inw_wcB

Har tenkt på dette selv :) men vet du om det går utover barnets mulighet til å få stipend via Lånekassen? Vet at det er regler rundt formue og stipend, men har ikke sjekket det ut selv ennå :)

Har tenkt på dette selv :) men vet du om det går utover barnets mulighet til å få stipend via Lånekassen? Vet at det er regler rundt formue og stipend, men har ikke sjekket det ut selv ennå :)
Dette hadde jeg ikke tenkt på engang men fant svaret. Maks sparing på den kontoen er 300000 og det er under hva lånekassa sier er maks.
Men om det startes andre kontoer også i barnets navn må man passe litt på.

Vedlegg

• 1433650439241.jpg
    1433650439241.jpg
    56,1 KB · Visninger: 53
Dersom barnets formue overstiger 2G (folketrygdens grunnbeløp, som er dagens grense iflg vergemålsloven) kan Fylkesmannen begrense foresattes disposisjonsrett over midlene.
Her sparer vi i mitt navn foreløpig for å slippe å tenke på det;)

Dersom barnets formue overstiger 2G (folketrygdens grunnbeløp, som er dagens grense iflg vergemålsloven) kan Fylkesmannen begrense foresattes disposisjonsrett over midlene.

her også :) men tenkte å evt opprette en sparekonto på meg selv som er hans.. med rente da selvfølgelig :)

Vi lager en konto hver til barna, men ikke i deres navn. Er lett for at ungene da kan bruke pengene til tull når de blir myndige. Vi setter pengene i vårt navn og når barna er store nok får de pengene til skikkelige ting som lappen, bil, hus eller lignende.

Dette hadde jeg ikke tenkt på engang men fant svaret. Maks sparing på den kontoen er 300000 og det er under hva lånekassa sier er maks.
Men om det startes andre kontoer også i barnets navn må man passe litt på.

Takk for svar :) vi har foreløpig en i mitt navn, men oppretter nok den kontoen også. Får passe på så man ikke overstiger beløpet ;)

Takk for svar :) vi har foreløpig en i mitt navn, men oppretter nok den kontoen også. Får passe på så man ikke overstiger beløpet ;)
Ikke så farlig om man overstiger beløpet om man ber om gaveerklæring.
Måtte søke litt på det :)

Vedlegg

• 1433700290919.jpg
    1433700290919.jpg
    76 KB · Visninger: 40

Det er bare å fylle ut et eget skjema vedrørende dette ved opprettelse av en slik konto, så slipper man det ☺️ Vi gjorde det da vi opprettet en for datteren vår for tre år siden.

Barnas boligkonto.

Vi sparer et fast beløp hver mnd.på en slik konto til datteren vår, men tenkte å putte pengene i fond til begge to nå i stedet for. Planen er å spare til de blir 18 og historisk sett vil det definitivt lønne seg når man sparer over en så lang periode, spesielt når renten er så lav som den er nå. Litt mer risiko ja, men oppsiden er desto større i tillegg til at det jo ikke er noen høyrisiko ☺️ De har egne fondsammensetninger for barn også i DNB. Vi tenkte å gå for det. Bare et lite tips som jeg nettop har blitt klar over selv ☺️

Husk bare at barna mister rett til stipend fra lånekassen osv dersom de er formuende :) Så det kan være lurt å begrense sparingen slik at man holder seg under grensen (som sikkert er en helt annen om 20 år enn hva den er i dag).

Back
Topp