Gave til dåp/navnefest

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Nå er invitasjonene til navnedagen sendt ut, og vi får spørsmål om hva vi ønsker oss til barnet vårt.

Eneste jeg kommer på er medlemsskap i Obos og USBL, og penger til sparekontoen hennes.

Derfor lurer jeg på om dere har forslag til hva vi kan ønske oss?

Har du kanskje fått en fin gave til deg eller barnet ditt?

Vi fikk koselig babyalbum, noen flotte sparebørser. Hvis det er en jente er det vel koselig med smykker/armbånd. Har to gutter og synes ikke det var så gøy å få smykker til dem, aldri blitt brukt. Vi har i tradisjon å få sølvkopp(sølvplett er ikke fullt så dyrt) og bestikk(skje og gaffel). Vi er egentlig ikke så veldig tradisjonelle så vi sa at folk kunne kjøpe hva de ville. Fikk både leker, interiør til barnerommet og noe klær :)

To gutteklumper født 08&13 og lilleklump termin 01.12.14 :) <3

Vi kommer til å ønske oss ting som hun kan bruke når hun blir større.. Penger til ting som vi kan bruke til det hun trenger.. Som tripp trapp stol, og koffert! Siden vi har familie på hver vår side av landet så kommer vi til å fly og kjøre masse turer, så en egen koffert til ho vil være nødvendig
Men er ikke vane med at man gir så mye i dåps gave, og gaver generelt, så blir mer nok glad om bare folk kommer i dåpen

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Vi fikk Bergans sekk, eventyrbok med hilsen, sangbok, personlig babypledd, gyngehest, lommeur, sparebøsser. Til guddattera vår kjøpte vi ei sånn personlig barnebok. :-)

Jeg synes det er gøyest med dåptallereken der det står inngravert fødselsdato, vekt og mål, og dåpsdato, i tillegg til bilde (jeg har et såpsbilde i) Ellers fikk vi dåpsattestholder, album og bestikk. Og så åpnet onkelen fond for begge barna, med litt penger på. Disse har vi fortsatt å spare litt på.

Guttungen fikk sølvbestikk for barn og knertenbestikk. Veldig kjekt med eget barnebestikk synes jeg. Til to av tantebarna har vi gitt vogn/veggteppe i lappeteknikk som en tante av meg har sydd.
Hva med medlemsskap i barnas turlag om dere er glad i å være ute.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

Godt spørsmål, synes det var god ide med Obos og slikt. BSU og pensjonssparing er heller aldri for tidlig :)

Det finnes jo mange fine gave-tradisjoner, men ærlig talt håper jeg vi slipper altfor mange sølvminnetallerkener, barneserviser, sparebørser, skjeer og slikt. Jeg liker bedre anvendelige gaver.

Jeg har satt pris på rørospledd, bunadssølv, Hardanger sitt barnebestikk (fantastisk fra barna begynner med kniv/gaffel og helt opp til 8-9 årsalderen, lett og godt i hånden, men skikkelig), berganssekk, ingragravert speiderkniv, fjellduken, "de store hvite ..." Barnebøkene.

Godt spørsmål, synes det var god ide med Obos og slikt. BSU og pensjonssparing er heller aldri for tidlig :)

Det finnes jo mange fine gave-tradisjoner, men ærlig talt håper jeg vi slipper altfor mange sølvminnetallerkener, barneserviser, sparebørser, skjeer og slikt. Jeg liker bedre anvendelige gaver.

Er ikke servicer anvendelige? Våre er brukt til alle måltider siden eldste begynte med fast føde. Har 8sett og de er konstant skitne, kunne trengt flere nå med snuppa, men eldstemann må bare finne seg i "voksentallerkner". Spesielt Egners service er så godt for dem å spise av! Perfekt design for små som lærer seg å spise selv.

Niesa mi fikk et maleri av en norsk kunstner, fantastisk kreativt! Skal kjøpe et jeg å av pengene vi fikk til min datters dåp.

Er ikke servicer anvendelige? Våre er brukt til alle måltider siden eldste begynte med fast føde. Har 8sett og de er konstant skitne, kunne trengt flere nå med snuppa, men eldstemann må bare finne seg i "voksentallerkner". Spesielt Egners service er så godt for dem å spise av! Perfekt design for små som lærer seg å spise selv.
For det første, service er noe helt annet enn servise (unnskyld, jeg vet det ikke er kjekt å bli retta på, men slike ting frustrerer vettet av meg!)

For det andre; nei, jeg ser faktisk ikke poenget med egne serviser for barn. Kan godt hende de er anvendelige, men oppfyller de et behov ingen andre serviser kan? Er det noe superspesielt med barneservisene som jeg ikke har fått med meg? Annet enn at de er små? Vi har disse fargerike plastgreiene til 8,- fra Ikea, som man til og med kan stappe i bleiebagen. Og vi er også utstyrt med helt vanlige tallerkener som fint kan brukes av barn, men ikke trenger å fylle loft og kjellere når de ikke brukes lenger. Var nettopp hjemme hos mamma og pappa, og gikk gjennom en koffert med mine gamle ting. Der fant jeg det ene barneserviset jeg hadde (kardemomme by), og tenkte at "ja, nå har det altså ligget i den kofferten i nesten 30 år og vært søtt og gjort absolutt ingenting...". Det blir litt som tissetelt og varmer til våtservietter, moro å gi, kjempesøtt, men strengt tatt unødvendig...er min mening. Skal ikke nekte deg verken å ønske deg, like eller bruke barneservise, min kommentar sa klart og tydelig at "jeg liker bedre anvendelige gaver", så altså; en helt personlig holdning. Hva andre foretrekker bryr jeg meg ikke så mye om.

Jeg kommer imidlertid ikke til å bli sur eller bytte det dersom babyen får det i gave, slik en del andre gjør med ting de ikke liker at barna får...

Last edited:
For det første, service er noe helt annet enn servise (unnskyld, jeg vet det ikke er kjekt å bli retta på, men slike ting frustrerer vettet av meg!)

For det andre; nei, jeg ser faktisk ikke poenget med egne serviser for barn. Kan godt hende de er anvendelige, men oppfyller de et behov ingen andre serviser kan? Er det noe superspesielt med barneservisene som jeg ikke har fått med meg? Annet enn at de er små? Vi har disse fargerike plastgreiene til 8,- fra Ikea, som man til og med kan stappe i bleiebagen. Og vi er også utstyrt med helt vanlige tallerkener som fint kan brukes av barn, men ikke trenger å fylle loft og kjellere når de ikke brukes lenger. Var nettopp hjemme hos mamma og pappa, og gikk gjennom en koffert med mine gamle ting. Der fant jeg det ene barneserviset jeg hadde (kardemomme by), og tenkte at "ja, nå har det altså ligget i den kofferten i nesten 30 år og vært søtt og gjort absolutt ingenting...". Det blir litt som tissetelt og varmer til våtservietter, moro å gi, kjempesøtt, men strengt tatt unødvendig...er min mening. Skal ikke nekte deg verken å ønske deg, like eller bruke barneservise, min kommentar sa klart og tydelig at "jeg liker bedre anvendelige gaver", så altså; en helt personlig holdning. Hva andre foretrekker bryr jeg meg ikke så mye om.

Jeg kommer imidlertid ikke til å bli sur eller bytte det dersom babyen får det i gave, slik en del andre gjør med ting de ikke liker at barna får...

Rett gjerne på meg, siden det er autocorrecten som har rettet for meg:-) jeg leser ikke så nøye over før jeg publiserer;-)

Svaret mitt er ja, for vår del oppfyller egnerservisene noe andre fat og skåler ikke gjør. De har en god og bred kant som gjør det lett for barna når de spiser selv. Dype tallerkener fra det serviset er store og flate men har allikevel en god kant. Supper og grøter kjøles fort av, men man søler lite. For vår del har IKEA-settet vært et bomkjøp. Bittesmå, kjempedype skåler har 0 nytteverdi, og asjettene søler til og med jeg med om jeg spiser fra dem.

Slik er vi jo alle forskjellige, heldigvis! Vi finner vel alle produkter vi ser nytten av og -ikke. Det aller meste kunne vi uansett klart oss uten;-) barneserviser også;-)

BSU er for tidlig til dåp, da mister barnet muligheten til å utnytte skattefradraget når det begynner å tjene penger og kan ha nytte av det. Bedre med en sparekonto eller aksjefond.

Jeg for min del syns det er søtt med de tradisjonelle dåpsgavene som sølvkopp, bestikk, sparebøsser, smykker ol. Andre praktiske gaver kan være tripptrapp-stol, litt dyrere leker som varer en stund, barneservise, klær, bøker, fotoalbum osv.

Rett gjerne på meg, siden det er autocorrecten som har rettet for meg:-) jeg leser ikke så nøye over før jeg publiserer;-)

Svaret mitt er ja, for vår del oppfyller egnerservisene noe andre fat og skåler ikke gjør. De har en god og bred kant som gjør det lett for barna når de spiser selv. Dype tallerkener fra det serviset er store og flate men har allikevel en god kant. Supper og grøter kjøles fort av, men man søler lite. For vår del har IKEA-settet vært et bomkjøp. Bittesmå, kjempedype skåler har 0 nytteverdi, og asjettene søler til og med jeg med om jeg spiser fra dem.

Slik er vi jo alle forskjellige, heldigvis! Vi finner vel alle produkter vi ser nytten av og -ikke. Det aller meste kunne vi uansett klart oss uten;-) barneserviser også;-)
Hva har kanten med spisinga å gjøre? Spiser dere rett fra tallerkenen? Vi bruker bestikk, (eller hendene når det er brødskiver) og unngår mye søling på den måten. ..

Finnes forsåvidt vanlige serviser med bred kant (som vårt) så jeg tror jeg venter med å ønske oss barneservise til jeg ser om det trengs når han begynner å spise selv. Har ihvertfall en jul og mest sannsynlig en bursdag før den tid. Men som sagt, kan jo hende vi får noe, og har dessuten et sett på loftet hjemme som ikke har vært brukt på 30 år, så mulig jeg slipper å finne det ut på egen hånd.

BSU er for tidlig til dåp, da mister barnet muligheten til å utnytte skattefradraget når det begynner å tjene penger og kan ha nytte av det. Bedre med en sparekonto eller aksjefond..

Man mister ikke skattefradrag, man bare får det ikke før barnet selv tjener penger. Og det er visst noe som heter Boligsparing for barn. Men det blir jo akkurat som en sparekonto, det også.

Det eneste jeg ser for meg er at det kan bli litt å holde orden på om alle skal starte sparekonto på barnets vegne. Husker jeg fikk 4-5 kontoer til konfirmasjonen, og måtte gå på skattejakt :) så vi har nå skrevet "penger til sparekonto" på ønskelista. For sparing er flott uansett :)

Last edited:
Barnebstikk
Barneservise, poden sine er vannvittig mye burkt, han har et med dåpsdato og navn på

Hva har kanten med spisinga å gjøre? Spiser dere rett fra tallerkenen? Vi bruker bestikk, (eller hendene når det er brødskiver) og unngår mye søling på den måten. ..

Finnes forsåvidt vanlige serviser med bred kant (som vårt) så jeg tror jeg venter med å ønske oss barneservise til jeg ser om det trengs når han begynner å spise selv. Har ihvertfall en jul og mest sannsynlig en bursdag før den tid. Men som sagt, kan jo hende vi får noe, og har dessuten et sett på loftet hjemme som ikke har vært brukt på 30 år, så mulig jeg slipper å finne det ut på egen hånd.
Det er absolutt når man skal lære og spise med bestikk at kanten på akkurat disse servisene er spesielt egnet. Før barna mestrer både kniv og gaffel, er det å få mat på skje, og senere gaffel, en utfordring, uten "hjelpsomme fingre". På Egnerasjettene går dette veldig fint, men ikke alle andre med kant. Sikkert mange andre, men hverken på vårt vanlige servise (som de minste barna heller ikke bruker fordi de rydder etter seg og fatene er store og tunge) eller på alle andre barneserviser.

4 av våre sett kommer fra loftet hos svigers, heldigvis, og var velbrukte fra 1981-2005 før de ble satt vekk i 2 år, og vi overtok.

Men altså, som jeg sa: det er sikkert helt ubrukelig for mange andre! For oss er det noe av det beste barneutstyret vi har.

Gutten fikk turkopp i tre med navnet gravert og turkniv. En del sølvting, penger til sparekonto og album. :)

Back
Topp