Gave/hjelp i forbindelse med fødsel

• Trådstarter Trådstarter Sunnivah
  • Opprettet Opprettet
S

Sunnivah

Guest
Fikk dere/ hva fikk dere i gave av barnefar etter fødsel? Selv fikk jeg ingenting og må ærlig innrømme at jeg er litt lei meg for det. Jeg hadde ett tøft svangerskap de siste månedene og fikk en enda verre fødsel med rift og operasjon. Føler meg trist når jeg tenker på at sambo var hjemme mange timer hver dag mens jeg lå på sykehuset og han ikke engang hadde rørt støvsugeren og at rot og oppvask fra den dagen fødselen startet fremdeles lå der to uker senere. Fikk beskjed om at jeg ikke fikk lov til å gjøre tungt husarbeid fra fødselslegen, men etter en uke hjemme måtte jeg likevel "jage" sambo og baby ut noen timer så jeg fikk vasket og ryddet kaoset. Jeg måtte jo skjønne at HAN var trøtt og sliten... Satt flere kvelder i ettertid med smerter og gråt over hva jeg føler er lite forståelse fra "alle" rundt meg. Nærmeste familie visste jo også hva vi gikk igjennom. Husker når min svigerinne fikk baby så fikk hun både weekendtur og diamantring, ikke at jeg forventer noe så dyrt, men hadde vært fint med en liten ting for å vise at han satt pris på meg.. Hun fikk også rundvask av huset fra svigermor. I-landsproblem, jeg vet.. Men slik føler jeg det. Er det ikke vanlig med gave kanskje, kanskje bare min svigerinne som var heldig?

Skjønner veldig godt følelsene dine ang rydding og vasking. Det var ekstremt sløvt og lite omtenksomt av mannen din! Jeg har aldri vært borti at man får ting av pappaen. Er ikke vanlig her, så kanskje han ikke tenkte på det? Er jo kjempekoselig av dem som tenker litt ekstra på mammaen etter et langt svangerskap, og jeg synes vi fortjener det! Men det kan jo hende han ikke var klar over at du ønsket det? Jeg har som sagt aldri hørt om det, men kan jo være jeg som er lite oppdatert :)

Jeg fikk roser av mannen min, men ikke noe gave. Prøvde du å be ha direkte om å støvsuge eller vaske? Hvordan var han før fødsel mtp. husarbeid? Dessverre forandrer de fleste mannfolk seg ikke sånn over natta selv om de blir pappa..

Fikk ikke stort annet en et kyss på truten og klapp på skuldra :) men den godheten, kjærligheten og omsorgen han viser for sønnen vår er mer enn hva man kan få innpakket i papir.

Nå tror jeg flertallet av mannfolk(gutter) ikke helt har fått med seg at skittne kopper og klær trenger hjelp på veien til å bli rene og at hybelelefantene ikke temmer seg selv :) Her i huset må jeg si ifra om at ting må gjøres, strategien er at han etterhvert skal bli lei masinga mi og komme meg i forkjøpet :D
Jeg er generelt dårlig på å ta i mot hjelp fra andre og liker dårlig at andre skal rydde i mitt rot ;)

Jeg fikk roser, men ikke noe gave. Har hørt om det, men det hadde jeg ingen forventninger om. Jeg hadde heller ingen store forventninger om at han plutselig skulle bli flink med husarbeid, men det ble han! Sto på og vasket klær og lagde mat. Men da hadde han fått ganske klar beskjed både fra meg, lege/jordmor og sin mor. Det varte akkurat i de 6 ukene jeg måtte ta det med ro etter keisersnittet :P

Jeg fikk et nydelig hjertesmykke. Men hadde ikke forventa det. Han var også veldig flink i starten og lagde mat og tok litt husarbeid. Men nå er vi tilbake til samme gamle tralten.

Tror det varierer veldig jeg altså.. Ingen av mine nærmeste har fått det ved fødsel så jeg anser det ikke som forventet. Ikke fikk jeg noe noen av gangene heller.. Men ikke følte jeg at jeg skulle ha fått noe heller.
Kjøpte meg gave etter fødselen selv da ;) etter 9 mnd med elendig form belønnet jeg meg selv med en Mac :P

Jeg fikk en ring, men jeg fikk den hjemme noen uker før mini ble født, fordi han tenkte at den kanskje ville bety mer om jeg fikk den da, enn på sykehuset. Der ville vi jo være så opptatt av mini at alt annet ikke betydde så mye.

Jeg fikk et armbånd med navna våre på, med siden jeg fødte på julaften er jeg litt usikker på om jeg fikk den i forbindelse med fødsel eller i julegave :P kom hjem til nyvasket hus av min mor etter fødsel, men etter det er skjer det lite i huset, uten om matlaging, om ikke jeg gjør det selv :P

Etter første fødsel fikk jeg ett hjertesmykke med to hjerter som representerte han og jenta vår. Denne gangen fikk jeg ingenting og det forventet jeg heller ikke. Han laget middag hver dag de første 14 dagene og det er jeg veldig fornøyd med :)

Jeg fikk diamant øredobber. Han hadde hintet på forhånd at han skulle kjøpe noe, men ante ikke at han tok så av. :) han har også vært veldig hjelpsom hjemme og har kommet hjem med blomster 3-4 ganger, noe han ikke gjorde før :)

Gaven var å få en frisk og fin baby :) Forventet ingen annen gave, vi ble enig om at det ikke var noe vits i. Om jeg hadde forventet det, så hadde han nok kjøpt noe.. Samboern vasker alt av klær, og rydder og holder orden. Så har vi vaskehjelp hver 14 dag (genialt!). Jeg tar meg av beibis og 4åringen på morgenen, og lager middag innimellom :)

Gaven er jo babyen. Ikke hørt at det er vanlig å motta gave etter en fødsel. Når det gjelder å rydde og vaske i huset, så virker mannen din som en slask. Min presterte å si at HAN var sliten og trengte å komme seg ut dagen etter vi kom hjem fra sykehuset, så han dro på fest. Kom drita full hjem langt på natt. Samme gjorde han noen dager senere også. Akkurat det kommer jeg aldri over, men han er jo vare en mann og ikke så spesielt smart ;)

Gaven er jo babyen. Ikke hørt at det er vanlig å motta gave etter en fødsel. Når det gjelder å rydde og vaske i huset, så virker mannen din som en slask. Min presterte å si at HAN var sliten og trengte å komme seg ut dagen etter vi kom hjem fra sykehuset, så han dro på fest. Kom drita full hjem langt på natt. Samme gjorde han noen dager senere også. Akkurat det kommer jeg aldri over, men han er jo vare en mann og ikke så spesielt smart ;)
Hadde mannen min gjort det så hadde han kommet til låst dør og tingene utenfor døren.

Fikk ingen gaver,men han var med meg på sykehuset fra morgen til kveld de ti dagene vi var der. Og var superhelten min!

Husarbeid måtte han ta seg av da jeg ikke klarte å gå. Men søstra mi kom og ordna i stand huset.

Skjønner veldig godt hvordan du føler det. Ikke med gaven, men med at han ikke er der for deg. Sett dere ned og ta en alvorsprat. Han må stille opp!

Er det ikke vanlig med gave kanskje, kanskje bare min svigerinne som var heldig?

Nei, det er nok ikke vanlig. Og jeg tror det er en trend som allerede er på vei ut, det var flere som fikk gave når jeg fikk eldste.

Du får heller fortelle ham om en ny trend: Gave og/eller spa etter mamma-permen. (OK, det er ikke vanlig det heller. Men dere kan vel være trendsettere om dere vil?)

Back
Topp