Gave eller ikke gave fra nærmeste familie til barnet

Familielykke

Betatt av forumet
Nok en gang så har min manns bror og sambo valgt å ikke gi en gave til barnet vårt. De har valgt en snål løsning, i mine øyne da, de har så vidt meg kjent valgt å sette over en hemmelig sum med penger i sin egen bank og i deres navn til vårt barn. De kjøper derfor ikke gaver hverken til jul eller bursdag- de kom heller ikke med noe til dåpen, men hadde da satt over en hemmelig sum.

Mitt problem med dette er at vi som foreldre ikke vet summen, vi vet heller ikke hvordan pengene forvaltes eller hvilke garanti vårt barn har får å få disse pengene, ei heller vet vi når de har planer om å gi barnet pengene.

Jeg syntes det er synd å se, er enig i at materialisme kan diskuteres her og at det er mulighet for diskusjon med tanke på overforbruk eller konsumerisme. Men det som irriterer meg veldig er at de ikke skriver et kort en gang med «God jul og summen de har satt over», eller Gratulerer med dagen og at de har satt over en sum. De jobber begge to og svoger er såpass ærlig at hadde det vært økonomi det stod på så hadde vi kunne hatt en dialog rundt det.

Hva tenker folk? Jeg opplever at dette er høyst unormalt- men har noen andre hørt om dette eller kjenner dere til konseptet?

Barnet har egen konto i sitt navn som ble gitt ut i forbindelse med dåp- alle andre forholder seg til denne kontoen når de ønsker å gi penger fremfor leker/bøker etc.

Syns det er rart at det skal være hemmelig ja. Det går jo t.o.m. an å gi fond i gave. Når dere har en konto til barnet som alle andre gir til er dette ganske merkelig. En ting er jo fordeler og ulemper med å spare i barnets navn.. men de burde uansett fortelle dere litt mer om det her, for alt dere vet er jo alt en løgn :bag: Håper det ikke er det da. Onkelen til barnet mitt sa han skulle gi penger i starten, men det har aldri skjedd, fikk ikke engang gratulasjon til bursdagen, men hun har fått julegaver da :smiley-ashamed004

Syns det er rart at det skal være hemmelig ja. Det går jo t.o.m. an å gi fond i gave. Når dere har en konto til barnet som alle andre gir til er dette ganske merkelig. En ting er jo fordeler og ulemper med å spare i barnets navn.. men de burde uansett fortelle dere litt mer om det her, for alt dere vet er jo alt en løgn :bag: Håper det ikke er det da. Onkelen til barnet mitt sa han skulle gi penger i starten, men det har aldri skjedd, fikk ikke engang gratulasjon til bursdagen, men hun har fått julegaver da :smiley-ashamed004
Takk for svar :happy: ja jeg må si jeg reagerer på at det er så hemmelig, gir meg en urolig følelse. Personlig tenker jeg at foreldre står for sparing- eventuelt besteforeldre til bunad eller slikt.

Mulig jeg velger å be mannen min ta en prat med broren for å få løst opp litt- måtte bare spørre åpent her for å få litt avklaring

Jeg og samboer gjør det samme for hans niese og nevø, og de skal gjøre det samme for våre barn :) så personlig syns jeg ikke det er rart. Verdien av en gave har vel egentlig ikke så mye å si, er jo ikke vanlig å vite summen om man får noe materialistisk heller. Vi gjør det sånn i familien vår for at det ikke skal være noe skam eller dårlige følelser om noen i en periode sliter økonomisk. Vi føler det blir alt for mange gaver utenom, det er fort snakk om 15+ til både jul og bursdag selv uten våre til hverandre. Vi setter på fond slik at gaven skal vokse :Heartred Tenker egentlig bare det er kjempeflaut for dem om dagen kommer da de skal gi pengene, og det ikke er noe? Så jeg vil jo tro at de faktisk gjør det de sier.

Til bursdag gir vi en egen gave utenom nå etter at de er blitt i skolealder og forstår litt mer, men til jul fortsetter vi med ordningen vår. Vi ønsker også å unngå at noe står i barnets navn, da det kan skape problemer med stipend og lignende senere.

Men vi har jo en god dialog rundt dette da, så blir jo litt annerledes :) men tenker vel egentlig at man ikke kan kreve noe av andre?

• Liker
Reactions: HCS
Nok en gang så har min manns bror og sambo valgt å ikke gi en gave til barnet vårt. De har valgt en snål løsning, i mine øyne da, de har så vidt meg kjent valgt å sette over en hemmelig sum med penger i sin egen bank og i deres navn til vårt barn. De kjøper derfor ikke gaver hverken til jul eller bursdag- de kom heller ikke med noe til dåpen, men hadde da satt over en hemmelig sum.

Mitt problem med dette er at vi som foreldre ikke vet summen, vi vet heller ikke hvordan pengene forvaltes eller hvilke garanti vårt barn har får å få disse pengene, ei heller vet vi når de har planer om å gi barnet pengene.

Jeg syntes det er synd å se, er enig i at materialisme kan diskuteres her og at det er mulighet for diskusjon med tanke på overforbruk eller konsumerisme. Men det som irriterer meg veldig er at de ikke skriver et kort en gang med «God jul og summen de har satt over», eller Gratulerer med dagen og at de har satt over en sum. De jobber begge to og svoger er såpass ærlig at hadde det vært økonomi det stod på så hadde vi kunne hatt en dialog rundt det.

Hva tenker folk? Jeg opplever at dette er høyst unormalt- men har noen andre hørt om dette eller kjenner dere til konseptet?

Barnet har egen konto i sitt navn som ble gitt ut i forbindelse med dåp- alle andre forholder seg til denne kontoen når de ønsker å gi penger fremfor leker/bøker etc.
Ja, jeg syns også det er veldig rart. Samtidig så tenker jeg også som nevnt over her, at man heller ikke kan kreve noe av andre. For hvis de ikke vil, eller kan eller hva, gi gave, så kan man liksom ikke tvinge dem heller. Det blir jo på en måte like rart. Men jeg hadde nok tenkt mitt ja.

Jeg og samboer gjør det samme for hans niese og nevø, og de skal gjøre det samme for våre barn :) så personlig syns jeg ikke det er rart. Verdien av en gave har vel egentlig ikke så mye å si, er jo ikke vanlig å vite summen om man får noe materialistisk heller. Vi gjør det sånn i familien vår for at det ikke skal være noe skam eller dårlige følelser om noen i en periode sliter økonomisk. Vi føler det blir alt for mange gaver utenom, det er fort snakk om 15+ til både jul og bursdag selv uten våre til hverandre. Vi setter på fond slik at gaven skal vokse :Heartred Tenker egentlig bare det er kjempeflaut for dem om dagen kommer da de skal gi pengene, og det ikke er noe? Så jeg vil jo tro at de faktisk gjør det de sier.

Til bursdag gir vi en egen gave utenom nå etter at de er blitt i skolealder og forstår litt mer, men til jul fortsetter vi med ordningen vår. Vi ønsker også å unngå at noe står i barnets navn, da det kan skape problemer med stipend og lignende senere.

Men vi har jo en god dialog rundt dette da, så blir jo litt annerledes :) men tenker vel egentlig at man ikke kan kreve noe av andre?
Det du skriver er jeg enig i, ettersom det er en enighet mellom dere i hvordan det gjøres og at dere har snakket om dette med mening om at dette skal vokse og bli en gave som gis i en enighet mellom dere foreldre. Hos oss så er dette noe vi ikke viste noe om før det stod i et kort fra dem at de hadde satt inn penger. Jeg ønsker jo gjerne å vite sum- i det du påpeker at dere skal gjøre dette mellom deres nevøer og nieser og at dine og hans søsken skal gjøre det samme med deres barn, da er det jo fint å vite hva summen er slik at noen ikke setter av veldig store forskjeller. Det var ingen steder i innlegget mitt hvor jeg mente at jeg skulle kreve noe av noen, men at det åpnes for en bedre dialog om hva hensikt og tanke bak dette er, mannen min forsøkte å spørre ved bursdagen til vårt barn- men da var det kun spørsmål om sum for det tilfellet. :happy:

takk for at du delte din erfaring, er fint at man tenker ulikt og har avtaler på andre måter :cat:

Ja, jeg syns også det er veldig rart. Samtidig så tenker jeg også som nevnt over her, at man heller ikke kan kreve noe av andre. For hvis de ikke vil, eller kan eller hva, gi gave, så kan man liksom ikke tvinge dem heller. Det blir jo på en måte like rart. Men jeg hadde nok tenkt mitt ja.
Enig! Jeg trenger ikke gave fra noen, men hadde likt en bedre dialog rundt tankegangen og ønske de har for å sett av penger. For vi kommer ikke til å sette av penger om de får barn, da får potensielle nevøer og nieser gaver eller opplevelser. :happy:

• Liker
Reactions: HCS

Enig. Høres unormalt ut… Ikke vært borti. Enten så får ungene våre gave, eller så gjør de ikke det. De som overfører penger har selv tilgang på nummeret, og sier ikke ifra når de setter over penger, men jeg sjekker alltid etter en spesiell anledning, og investerer pengene i fondet vi sparer i for dem. Pengene har i vårt tilfelle kommet i tillegg til fysiske gaver til barna.

Vi har selv tenkt å holde det skjult (tror vi) hva slags sum barna har i aksjefond, for barna, og når tid vi tenker at de skal få dem. Det handler om at vi ikke vil at de skal føle på at ting kommer lett til dem, og at de ikke må jobbe for pengene. Men det er noe helt annet tenker jeg, enn at andre utenfor kjernefamilien skal holde noe slikt skjult. Jeg klarer ikke å se grunnen annet enn det du nevner at det enten handler om at de har dårlig råd og ikke vil vise det, eller motsatt, at de gir ganske mye, men vil gi barnet en svært gledelig overraskelse. Håper din samboer får pratet med dem og kommer til bunns i årsaken til at de gjør det slik.

Jeg tenker at det jeg synes høres rart ut her er mangelen på dialog med dere og og fraværet av oppmerksomhet (i form av et kort eller en hilsen) på de store dagene. Begge de tingene er viktige med tanke på relasjoner og relasjonsbygging!

Men det du beskriver som «mitt problem med dette» handler om summer og mangel på oversikt om barnet faktisk får noe av dette, og det høres for meg litt mer ut som noe som kanskje bunner i mangel på tillit? Og da ville jeg spurt meg om det kanskje dypest sett handler om forholdet til svogeren og sambo, mer enn det handler om gaven. Bare du som vet om det treffer eller ikke :)

Back
Topp