Jeg er i en lignende situasjon. Vi planla en ukes tur i høyfjellet før graviditeten. Jeg kommer til å være ca i uke 20 når den tid kommer. Så du kan tro at jeg spurt og gravd når jeg har hatt anledning...
Svarene jeg har fått har vært temmelig like. Jeg kommer mest sannsynlig til å være i fin-fin form på den tiden, og dermed ingenting i veien for å gå i fjellet (uten ekstremsport involvert). Jeg må selvsagt kjenne på kroppen - hvis det oppstår uventede problemer før avreise må jeg revurdere. Men det er ingen problemer å bli anpusten, ingen problemer å gå med en middels ryggsekk, og kondisjonen vil antagelig ikke være betydelig redusert.
Den mest konservative legen jeg har snakket med, sa at jeg kan gjøre alt jeg har gjort før, MEN redusere innsatsen med 50%. Han sa at om jeg har planlagt 6 timers fottur, vurder å redusere til 3. Men jeg vet en del om trening og helse generelt, og mener at dette kommer veldig mye an på utgangspunktet - er jeg vant med 6 timer med høy intensitet, klarer jeg sikkert 6 timer med middels intensitet når jeg er 20 uker på vei (alltid forutsatt at det ikke oppstår komplikasjoner i forkant). En annen lege mente at det ikke var nødvendig å redusere intensitet/mengde med mindre kroppen ber om det (blir ekstra anpusten/sliten).
Jeg har vært på Gaustatoppen, og som andre sier, det er ulendt. Men hvis du har vært litt aktiv fra før, og har tilstrekkelig tid, bør det ikke by på problemer. Hvis ikke beinflyr, har man god kontroll på at man setter beina på trygge steder, og unngår å falle. Det er også en taubane inne i fjellet, så om du blir "gåen" av turen opp, går det an å bli fraktet ned igjen. Kan være en trygghet å sjekke på forhånd, når denne taubanen går.
Lykke til og god tur!