garntips + heklespm

tulla29

Forelsket i forumet
hei, tenkte jeg skulle hekle meg et teppe av oldemorsruter..

Tenkte å bruke oppskriften på babyteppet fra drops, men med flere ruter. I oppskriften skal man bruke alpaca med dobbelt garn. Jeg synes alpaca loer så fælt, så noen som har tips til garn? varmt, mykt og som ikke loer eller nupper ;)

Står i oppskriften på teppet at man skal bruke nål nr 5 og 2 tråder. En rute skal måle 15x15 cm.. Har testet en lapp, og min ble 13x13, skal jeg begynne å hekle løsere, eller er det best å gå opp en nålstørrelse? (har brukt alpaca fra sandnes garn, så mulig dette er litt tynnere å..)

Håper på tips og hjelp [:D]

Hvis du går inn på garntypen på garnstudio så står det også hvilke andre garn som kan brukes i stedet for Alpaca:

DROPS Alpaca tilhører garngruppe A og kan også benytte oppskrifter skrevet i
Baby Merino, Fabel, Safran, Kid-Silk, Silke-Tweed og Cotton Viscose

Baby Merino fra Drops er i alle fall fantastisk deilig og loer ikke ;) Så det ville jeg brukt.

Om jeg var deg ville jeg gått opp en nålstørrelse. Dersom du hekler løsere enn du er vant til så er det lett for at du gjør det forskjellig på hver rute og da blir ikke resultatet så bra......hekle slik du er vant til, men med en større nål i stedet [:D]

ORIGINAL: carris30

Hvis du går inn på garntypen på garnstudio så står det også hvilke andre garn som kan brukes i stedet for Alpaca:

ahh, lurt! visste ikke at det fantes noe sånt jeg..! baby merino er kjempegodt ja, og blir sikkert godt å ha over seg en kald vinterdag !

Velg et garn du liker - og en heklenål som passer til garnet. Bestemorruter er genialt, alt funker.

Back
Topp