Garn til babyteppe

Lillegutt2015

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
hei! Jeg er akkurat begynt å strikke, skal lage et babyteppe. Det jeg ikke tenkte på før jeg begynte var om garnet var trygt for baby. Har kjøpt et strømpegarn fra Nille, står at det er 60% ull 20% nylon og 20% akryl.
Noen som vet om dette går fint??:) klarer ikke strikke med de tynne hårete nøstene som heter babyull.. Er ganske ny på strikkingen :)

Hva mener du med om det er trygt for baby? Som teppe har det ikke stor betydning. Skal jo ikke gå med det inntil kroppen på samme måte som med klær:) hadde fint brukt det jeg.

Kan ikke noe om garn, men det meste som lages av garn skal jo kunne brukes på kroppen så ville ikke tro det er noe giftig i det. Babyull er vel bare veldig mykt?

Tenkte bare på om det er noen giftige stoffer i garnet.
Tror bare forskjellen på babygarn og andre garn er at babygarn er en finere ull og derfor mykere. Er ikke mer "giftige" stoffer i garnet enn i klær;) regner med du vasker babyteppet før bruk som ved klær. Så det skal ikke våre noe farlig med å bruke det:)

Takk for svar, er helt ny på dette. Har en svigermor som er så opptatt av at jeg skal bruke garn fra nøstebarn, for det er helt ren ull uten noen giftige tilsetninger. Ikke rart jeg blir litt forvirret :)

Takk for svar, er helt ny på dette. Har en svigermor som er så opptatt av at jeg skal bruke garn fra nøstebarn, for det er helt ren ull uten noen giftige tilsetninger. Ikke rart jeg blir litt forvirret :)
Forstår godt du blir forvirret:p er nok noen som er så nøye at de bare velger babygarn. Men jeg bryr meg ikke så mye. Men mer viktig hvis det skal være babyklær. Kjipt for babyen å gå med kløende og stikkende tøy:p

Kan ikke skjønne at det blir solgt garn som inneholder giftige stoffer. Men har ikke satt meg så veldig inn i det...Personlig strikker jeg helst av rent ullgarn når jeg strikker til ungene, men jeg kommer fra en strikkefamilie da ;-)

Jeg har brukt Gullgarn fra SparKjøp, og Big Merino fra Drops. Og noen andre jeg ikke husker hva heter. Mitu elns tror jeg.
Big Merino er favoritten, så deilig, mykt og kan maskinvaskes! :)

Til nyfødte anbefaler jeg merino ull. blir sååå mykt og deilig :D Fra sandnes :)

Men garnet du har kjøpt funker fint. Er smak og behag når det kommer til garn :) Men du kan fint bruke det garnet du har kjøpt til teppet. Vasker det før du bruker det. :)

Det er nok ikke giftstoffer i garnet.
Aldri hørt om det.
Men... babyull er gjerne lettere, mykere og finere enn mye annet. Det er mere behagelig for barn å ha rundt seg.

Strømpegarn er gjerne grovere og tyngre. Så jeg tror, uten å ha sett garnet, at det kan bli tungt å strikke et helt teppe av.

Bare vær obs på at det nye babygarnet på nille er akryl og nesten ikke ull i (om du tenkte å kjøpe der).

Back
Topp