Gamlemor ønsker et siste barn

For en herlig tankegang, og så fint å høre at noen tenker slik på livet med barn også. Som Ametyst83 skriver, dere er søte :love017

Blir spennende å følge prosessen deres.
Håper dere lykkes!

PP 10 - CD 7 - Katta ut av sekken

Jeg har noen personer jeg på et vis gruer meg til å si det til, at vi prøver. Eller, om vi skulle bli gravide. Av ulike årsaker, noen fordi de de er nære venner som kan bli skuffet over at vi "ødelegger" denne tiden med å få ENDA et barn, og "tiden uten barn" ikke kommer til oss på enda lenge. Og at det da er lettere å foretrekke andre, da livssituasjonen blir så ulik. Noen fordi jeg er redd for hva de mener, rett og slett. Redd for å få en sånn "men herregud da". Og fordi det faktisk er litt sårende å høre det fra men som er nær (og du egentlig ønsker skal bli glad på dine vegne). Noen fordi jeg er redd de lurer på om vi er uansvarlige, som går hen å blir gravide når min arbeidssituasjon ikke er avklart. Og noen fordi vi har alvorlig sykdom i nær familie, som krever mye av meg og oss (mest praktisk). Og at de da føler det er unødvendig komplisert å dra en graviditet og baby oppi dette.

Men ja, jeg har igjennom disse ti månedene sagt det til en del, noen behandlere, noen venner.. Og nå i dag nær familie med sykdom. Fordi jeg er så redd for å skuffe, og fordi jeg trenger at de er glad på våre vegne om det blir. Dette er veldig ønsket for oss, selv om det kanskje et vanskelig å forstå når det er nummer sju.. Det gikk bra, jeg fikk tips om å få hamster om det ikke gikk :laughing002 Men jeg sa også at jeg var redd for at de skulle føle seg dårlig fordi de selv ikke får stilt opp for oss som de ønsker pga sin situasjon. Så greit å få det sagt, så de kan kjenne litt på det og akseptere det.. så får vi se om det kommer flere spørsmål og tanker etterhvert :hilarious:

Da er egentlig neste jeg gruer meg til å ta det opp med, NAV. Men på et vis ønsker jeg ikke gjøre det heller fordi jeg føler det er min sak, og ikke noe de trenger vite annet enn at det blir nevnt etterhvert. Det skal jo ikke ha noe å si for noe, menn kan jo ikke bli gravide, så jeg anser det som rett og rimelig at jeg som kvinne blir behandlet akkurat likt i samme situasjon. Skal selvsagt ikke si vi prøver, men tenkte på når det evt skjer.

Men det er godt katta et ute sekken for noen av våre nærmeste, så får det gjenstå og se om vi faktisk blir gravide :angelic::laughing002 Eldste i huset vet også hva vi gjorde i Oslo i går.. Og alle barna utenom han på 15 år vil nok hoppe i taket når vi blir gravide. Han er skikkelig i puberteten, og elsker sin lillebror på 2 år, han er favoritten hans :love7 Men tror nok han vil sukke og stønne litt, som han gjør med alt for tiden :hilarious:

Jeg tok de siste pillene med Letrozol i dag, i følge Mr.ChatGTP skal det da ta 5-10 dager før jeg får eggløsning. Det vil si fra onsdagen og utover. Jeg tenkte begynne testingen for eggløsning til uka, kanskje CD 12? Ser an om det skulle komme eggløsningsslim før den tid. Men jeg har liksom ingen tro på tidlig eggløsning, har ikke kjent noe, og har spottet så lenge (noe jeg aldri gjør). Jeg antar det har med lite østrogen å gjøre, og jeg tror kroppen min er litt treg, så ser for meg den trenger 14 dager på å komme i gjenge igjen nå er Letrozol :laughing002

PP 10 - CD 10 Testing etter eggløsning i gang

Det snirkler seg fremover mot eggløsning. Dag tre etter Letrozol nå.

Føler det er helt åpent om eggløsning kommer til tid som andre har den på (CD 14), eller på en tiden jeg får den på, som er en uke etter. Altså fordi jeg har tatt Letrozol, det er vel håp om at eggløsningen kommer litt før av det? Jeg har tenkt litt selv i sene nattetimer, og spurt ChatGTP litt, for jeg har lurt litt på virkningen mtp min egen situasjon. For jeg tror hormonene er litt trege hos meg, har hatt samme problem med amming med årene og, med siste barnet tok det kjempe lang tid før jeg hadde melk, produksjonen dårlig osv. Så virker som ting tar veldig lang tid. Og nå har Letrozol gjort slik at østrogenet har blitt hemmet, for å trigge til at kroppen skrur opp FSH produksjonen som gjør at eggene vokser. Så MÅ man ha økning i østrogen etterpå for å trigge eggløsning, så det må jo da skje når vi stopper med Letrozol (første dag uten på lørdag for min del). Når eggene blir store nok skal eggene selv danne østrogen, det er østrogen som gir oss eggløsningsslim blant annet. Så sånn kan "vi" forstå at det nærmer seg. Det er vel grunnen til at de sier der fleste får eggløsning 5-10 dager etter siste tablett, det er vel minstetiden det tar før østrogenet klarer å komme i gang. Så trigger østrogenet LH økning, som får egget til å slippe (eller sekken til å revne) etter en stund.

Men ja, jeg er spent på hvor rask kroppen min er med denne prosessen nå da. Siden den bruker så lang tid på å få eggløsning av seg selv, og virker å ha dårlig progesteronøkning, og det å bevare progesteronet høy lenge nok osv.. Letrozol skal jo hjelpe på det og. Så vi må legge alt til rette for nok og god sex denne gang :shy: Føler vi har en økte marginer til å få det til nå når vi korrigerer litt av det som er feil! For jeg vet jo jeg kan bli gravid, og siden mannen har laget 6 (7, hatt en MA) barn så skal det jo godt gjøres at han ikke fungerer plutselig.

Men ja, siden jeg ikke visste når eggløsningen ville komme nå på Letrozol, så begynte jeg tidlig å teste :bag::hilarious: CD 8 var jo helt sykt tidlig, og unødvendig hehe! Men så tenker jeg på disse heldige som har eggløsning på dag 12 og sånt, eller 14 for den saks skyld, om jeg skal få det blir testen "nesten positiv" 4 dager før ca. Så for å fange opp i TILFELLE jeg gikk eggløsning på dag 14, tenkte jeg det var lurt å bare starte hehe.

Her er testene så langt:

Screenshot_20250106_182704_Premom.jpg

Jeg synes jo det var ganske sterke egentlig? Men så bruker jeg ikke teste så tidlig, så vet ikke hvordan det bruker å se ut på denne tiden hehe!

Temperaturen er helt tullete, og FF har allerede kommet med "warning" om temp min "fluctuate more than usual". Håper ikke det et negativt :bookworm::bag:

Screenshot_20250106_183034_FF App.jpg

Jeg har dog ikke har så mye leddbetennelser denne syklusen så langt, føler forrige nesten ble ødelagt av det. Hadde så mye vondt jeg ikke kunne lindre.. Og det skaper et stress på kroppen. Har vært veldig mye annet, har vært på sykehus i Oslo torsdag, fredag, lørdag og søndag.. Det er en dagstur med reising. Så løpet lørdag og søndag har jeg vært så sliten, i går var det før krise. Når jeg blir så utmattet går det på psyken til slutt (føler jeg ikke mestrer noe fordi jeg ikke klarer gjøre vanlige ting, og jeg reagerer veldig på å ikke føle mestring). Så ME'en har fått kjørt seg, og i dag har jeg ligget hele dagen..

Vel vel, nok slikt prat. Nå håper jeg sykehus er ferdig for en stund, er dette med nær familie som er alvorlig syk. Noe kan ikke planlegges heller.. Akutt skjer det noe, og da er hjelpen langt unna.

Men, jeg er usikker på om jeg har nok eggløsningstester??! Jeg har 22 tror jeg, og jeg hater å bli begrenset :banghead::dead::laughing002 Jeg håper hver gang at det er siste syklus vi prøver, så har jo ikke lyst å sitte igjen med et stort lager. Og denne gangen føler jeg jo sjansen er ENDA større for å få klaff. Så da vil det vært unødvendig å kjøpe mer nå :laughing002 Og jeg har type 50 graviditetstester liggende, så det trenger jeg ikke kjøpe på lenge. Men ER 22 eggløsningstester nok? Jeg har jo ingen anelse om jeg får eggløsning snart eller ikke, og å få i posten tar tid.. Blæ!

Synes testene dine ser sterke ut :happy119 Jeg har gjerne sånne sterke tester, før de blir svakere også blir sterke igjen, men jeg kan gå en hel uke med sterke, nesten positive tester, før testene blir positive. Har som regel lang syklus, får EL alt fra CD 16-CD23. Og jeg kan ikke gå ut ifra vanlige positive hvor begge strekene er like sterke, som mange andre, mine må være mega sterke før EL er på gang. Rart hvordan kroppen fungerer!? Kan legge inn bilde, så du får se❤️
Blir kjempespennende å følge med på deg i denne pp med letrozol❤️ Krysser alt jeg har for spire:love017:smiley-angelic001
Screenshot_20250106_185130_Premom.jpg

Screenshot_20250106_185141_Premom.jpg

Screenshot_20250106_185145_Premom.jpg

Synes testene dine ser sterke ut :happy119 Jeg har gjerne sånne sterke tester, før de blir svakere også blir sterke igjen, men jeg kan gå en hel uke med sterke, nesten positive tester, før testene blir positive. Har som regel lang syklus, får EL alt fra CD 16-CD23. Og jeg kan ikke gå ut ifra vanlige positive hvor begge strekene er like sterke, som mange andre, mine må være mega sterke før EL er på gang. Rart hvordan kroppen fungerer!? Kan legge inn bilde, så du får se❤️
Blir kjempespennende å følge med på deg i denne pp med letrozol❤️ Krysser alt jeg har for spire:love017:smiley-angelic001
Vis vedlegget 452019

Vis vedlegget 452020
Vis vedlegget 452021
Ja, er vel noe sånt hos meg og, så derfor blir denne "nesten positive" perioden så lang, den er jo egentlig like sterk som kontrollstreken en stund, men siden den kan bli hakket mer sterk (som dine), så blir det disse som er positive :)

Spennende å se om det tar ca en uke for meg og! Jeg hadde håpet på til helga pga Letrozol, men hvem vet. Kanskje det ikke utgjør noe, jeg venter meg ihjel og blir drittlei, og det blir neste helg :laughing002

Ja, er vel noe sånt hos meg og, så derfor blir denne "nesten positive" perioden så lang, den er jo egentlig like sterk som kontrollstreken en stund, men siden den kan bli hakket mer sterk (som dine), så blir det disse som er positive :)

Spennende å se om det tar ca en uke for meg og! Jeg hadde håpet på til helga pga Letrozol, men hvem vet. Kanskje det ikke utgjør noe, jeg venter meg ihjel og blir drittlei, og det blir neste helg :laughing002

Jeg har ingen erfaring med Letrozol selv, men gjør den gjerne folikkelfasen kortere? Håper jo den forkortes for deg, er så dritt å bli gående å vente 3 uker på EL:p Har du prøvd karve-te? Det funket for meg..bruker det fra mens til positiv el-test, den forkorter folikkelfasen. Hadde EL på CD 19- 21, og med karve-te kom EL på CD 12-16 som oftest:happy119

Jeg har ingen erfaring med Letrozol selv, men gjør den gjerne folikkelfasen kortere? Håper jo den forkortes for deg, er så dritt å bli gående å vente 3 uker på EL:p Har du prøvd karve-te? Det funket for meg..bruker det fra mens til positiv el-test, den forkorter folikkelfasen. Hadde EL på CD 19- 21, og med karve-te kom EL på CD 12-16 som oftest:happy119
Det har jeg ikke prøvd, takk for tips! Morsomt at det finnes ting som kan fungere altså!

PP 10 - CD 12 - østrogen?

I dag er vi fem dager etter avsluttet kur, eggløsning skulle komme 5-10 dager etter. Testene viser lite, så det blir nok mer ti dager.

Screenshot_20250108_125931_Premom.jpg

Jeg har et lite håp om helga, for jeg merker eggløsningsslim i stad. Det tyder jo på at østrogenet jobber, så det er bra! Da skjer det som skal skje. Spurte ChatGTP om hvor lenge før LH stigningen at østrogenet øker?

"Østrogenstigningen begynner typisk 3–5 dager før LH-stigningen, avhengig av hvor lang follikkelfasen er i syklusen din. Denne østrogenstigningen skjer når den dominerende follikkelen modnes og produserer økende mengder østrogen (østradiol). Når østrogennivåene når en kritisk terskel og vedvarer i ca. 48 timer, utløses den kraftige LH-stigningen, som igjen fører til eggløsning ca. 24–36 timer senere.

Østrogennivået vil vanligvis nå sitt høyeste punkt rett før LH-stigningen starter. Dette kan brukes som en indikator i fertilitetsbehandlinger eller ved naturlig kartlegging av syklusen. "

Og videre når i produksjonen av østrogen eggløsningsslimet kommer:

"Egghvitlignende, elastisk og klart livmorhalsslim (eggløsningsslim) produseres når østrogennivåene begynner å stige betydelig, typisk 2–4 dager før eggløsning. Dette slimet lages av kjertlene i livmorhalsen som respons på økende mengder østrogen, spesielt østradiol, som skilles ut av den modne follikkelen.

Slimet er på sitt mest rikelige og "fertile" når østrogennivåene er på topp, rett før LH-stigningen. Dette gjør at sædceller lettere kan bevege seg gjennom livmorhalsen og overleve i livmorslimet i opptil 5 dager, og dermed øker sjansen for befruktning.

Hvis du kartlegger syklusen din, kan dette slimet være et viktig tegn på at kroppen din nærmer seg eggløsning."

Så derfor holder jeg en knapp på helga! Lørdag søndag kanskje? Det er da 8-9 dager etter siste pille. Helga er bra, da er gubben mest opplagt hehe! Men, vi får besøk igjen hoho.. Vi har hatt mye besøk, og det glad for det altså. Så får bare klemme inn litt tid sex til tross hihi..

Kurven ser slik ut:

Screenshot_20250108_131837_FF App.jpg

Last edited:
Det har jeg ikke prøvd, takk for tips! Morsomt at det finnes ting som kan fungere altså!

Ja, er genialt at naturlige remedier/naturmedisin fungerer og en heller kan ty til det, framfor tillaget medisiner:) Er iallefall verdt et forsøk❤️ Fåes kjøpt på life og sikkert andre butikker og.
20250108_134539.jpg

Ser jeg skrev karve-te? Det blir feil:hilarious: jeg mente salvie:p Karve-te er gjerne brukt mot luftsmerter hos bebis❤️

PP 10 - CD 12 - østrogen?

I dag er vi fem dager etter avsluttet kur, eggløsning skulle komme 5-10 dager etter. Testene viser lite, så det blir nok mer ti dager.

Vis vedlegget 452174

Jeg har et lite håp om helga, for jeg merker eggløsningsslim i stad. Det tyder jo på at østrogenet jobber, så det er bra! Da skjer det som skal skje. Spurte ChatGTP om hvor lenge før LH stigningen at østrogenet øker?

"Østrogenstigningen begynner typisk 3–5 dager før LH-stigningen, avhengig av hvor lang follikkelfasen er i syklusen din. Denne østrogenstigningen skjer når den dominerende follikkelen modnes og produserer økende mengder østrogen (østradiol). Når østrogennivåene når en kritisk terskel og vedvarer i ca. 48 timer, utløses den kraftige LH-stigningen, som igjen fører til eggløsning ca. 24–36 timer senere.

Østrogennivået vil vanligvis nå sitt høyeste punkt rett før LH-stigningen starter. Dette kan brukes som en indikator i fertilitetsbehandlinger eller ved naturlig kartlegging av syklusen. "

Og videre når i produksjonen av østrogen eggløsningsslimet kommer:

"Egghvitlignende, elastisk og klart livmorhalsslim (eggløsningsslim) produseres når østrogennivåene begynner å stige betydelig, typisk 2–4 dager før eggløsning. Dette slimet lages av kjertlene i livmorhalsen som respons på økende mengder østrogen, spesielt østradiol, som skilles ut av den modne follikkelen.

Slimet er på sitt mest rikelige og "fertile" når østrogennivåene er på topp, rett før LH-stigningen. Dette gjør at sædceller lettere kan bevege seg gjennom livmorhalsen og overleve i livmorslimet i opptil 5 dager, og dermed øker sjansen for befruktning.

Hvis du kartlegger syklusen din, kan dette slimet være et viktig tegn på at kroppen din nærmer seg eggløsning."

Så derfor holder jeg en knapp på helga! Lørdag søndag kanskje? Det er da 8-9 dager etter siste pille. Helga er bra, da er gubben mest opplagt hehe! Men, vi får besøk igjen hoho.. Vi har hatt mye besøk, og det glad for det altså. Så får bare klemme inn litt tid sex til tross hihi..

Kurven ser slik ut:

Vis vedlegget 452179
Jeg har gjerne EL-slim noen dager før EL, denne gangen begynte det på CD13 og fikk EL på CD18(sjekker FF:hilarious:)

Jeg har gjerne EL-slim noen dager før EL, denne gangen begynte det på CD13 og fikk EL på CD18(sjekker FF:hilarious:)
Ja, jeg og inntil en uke, så må bare se. Ble bare så stuss over at det var så tydelig nå, og så den lave testen etterpå :hilarious: Men får bare stole på prosessen! Kanskje Letrozol gjøre at jeg får masse eggløsningsslim :angelic: må liksom grave litt til vanlig etter det hehe

Aha! Ja, da kav jeg sjekke det ut :hello2 takk for bilde!

Ja, bare hyggelig, det❤️ Synes selvd et er så mye lettere å finne det jeg skal ha, når folk er snille å legger ut bilde av det/den som brukes :happy119

Jeg fikk aldri noen topp på LH når jeg tok Letrozol, men eggløsningen kom dagen etter at jeg hadde sterke nok tester til å skjønne at den var dagen etter :) Er så spent når du får det nå, jeg fikk det på CD 13

Vedlegg

• IMG_0502.png
    IMG_0502.png
    1,3 MB · Visninger: 9
Jeg fikk aldri noen topp på LH når jeg tok Letrozol, men eggløsningen kom dagen etter at jeg hadde sterke nok tester til å skjønne at den var dagen etter :) Er så spent når du får det nå, jeg fikk det på CD 13
Ja, husker ikke i farta, bruker du ha slike tester under eggløsning til vanlig? Var jo uansett ingen tvil om eggløsning hos deg denne gang, så det er jo godt å vite at styrken ikke har noe å si!

Ja, husker ikke i farta, bruker du ha slike tester under eggløsning til vanlig? Var jo uansett ingen tvil om eggløsning hos deg denne gang, så det er jo godt å vite at styrken ikke har noe å si!
Før Letrozol så har jeg fått sterkere. Leste at man kan få litt lave på Letrozol. Hvorfor vet jeg ikke. Men, det skal sies at jeg merker at kroppen virkelig var i modus denne MND med tanke på bivirkninger jeg har hatt etter eggløsning før jeg hadde SA, ømme pupper, oppblåst og hard i magen. Det har jeg ikke hatt siden jeg hadde SA i juni. Legger ved testene før Letrozol

Vedlegg

• IMG_0507.png
    IMG_0507.png
    1,3 MB · Visninger: 3
Før Letrozol så har jeg fått sterkere. Leste at man kan få litt lave på Letrozol. Hvorfor vet jeg ikke. Men, det skal sies at jeg merker at kroppen virkelig var i modus denne MND med tanke på bivirkninger jeg har hatt etter eggløsning før jeg hadde SA, ømme pupper, oppblåst og hard i magen. Det har jeg ikke hatt siden jeg hadde SA i juni. Legger ved testene før Letrozol
Takk for erfaringen! Var dette bivirkninger av eggløsningen nå? Eller da? Du skal ta blodprøve en uke etter eggløsningen nå og?

Back
Topp