Gamlemor ønsker et siste barn

PP 11 - CD 5

Lite å oppdatere nå så tidlig i syklusen, jeg har bestilt nye tester fra Babyplan, måtte kjøpte med en to pakk til med cb digital og, siden jeg kastet bort en denne forrige syklusen. Det lønner seg jo å kjøpe to, dyrere per stykk med én, sant? :bag: :knegg:

Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal bruke 1200 kr på to bokser med slik vidundermiddel til gubben fra Iherb..

Screenshot_20250129_142623_iHerb.jpg

Screenshot_20250129_142634_iHerb.jpg

Gubben er tom nå, og dere kommer ikke før om 1-2 uker. Så holder det kun til to måneder for 1200 kr, og det trengs minst tre måneder før man ser effekt (generelt), og jeg bare..har vi lyst å bruke penger på dette? På den andre siden har han merket forskjell på libidoen med mye rare tabletter fra meg :laughing002 Så har jo ikke lyst å ødelegge det. Men spørsmålet er om jeg skal kjøpe fra Norge, og ikke gjør oss avhengig av noe som koster 250 kr bare i mva og frakt. Men samtidig er én av ingrediensene jeg har gitt han slik sterk b-complex fra Iherb (det fra Norge er så svakt i forhold). Han har stor tro på akkurat den selv, for den har fast rart siden i sommer og følte kroppen ble bedre av det, så fast jo ikke lyst å ikke fortsette med det. Dette jeg viser over erstatter den forresten, den inneholder det og. Så.. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke allverdens med penger nå heller. Gah..

Sånn apropos penger, så har vi besluttet å kjøpe en billig bruktbil uten lån, så det gjorde vi i går! Så da slipper vi være lei oss for at ikke får lån på AAP. Da er det i alle fall plass til en baby til, om det blir. Har spart opp øy i fond, så tok av det til bil. Da får attenåringen tilgang på bil og, og vi trenger to så det vært mindre kjøring på meg :knegg:

ME formen har vært veldig kjip etter jul, faktisk så ille at jeg tenkte i et lite sekund at dette vil jo ikke gå med en baby og. Det var en kjipt følelse, men jeg tror årsaken til at det er litt kjipt nå rett og slett et at jeg selv har tatt kontakt med NAV, legen osv. De har vært stille siden i sensommer/høst, og jeg ønsker å ha litt kontakt så vi kommer noen vei. Men samtidig jeg klarer ikke den belastningen heller, vanskelig. Så blitt veldig mye tid i senga og i søvn siden jul, jeg liker det ikke, livet blir veldig mørkt når alt du gjør er å sove og hvile i mørket. Men så vet jeg at svangerskap og baby bruker å gjøre godt for formen, uten at jeg har forstått hvorfor, men leste i dag at Sara Emilie også oppleve det! Og at hun lurte på om det har noe med immunforsvaret å gjøre. Jeg overlater det til forskningen, men vet at det vil være positivt og en stor glede for oss om vi fikk det til :Heartred:love7

Gubben har sendt mail til kontordama hos gynekologen - to be continued!

Da har jeg (og gubben) brukt ettermiddagen (før han måtte på styremøte) på å finne ut av dette - og nå har vi endt opp med disse kosttilskuddene :facepalm: :knegg:

Screenshot_20250129_172602_Chrome.jpg
Dette er fra Tights.

Screenshot_20250129_172652_Chrome.jpg

Det blir jo dyrt dette og, men det er litt til meg og. Alt utenom sink/selen og karnitin tar jeg og :)

I tillegg har vi vitamin D, vi har litt av det andre igjen, men trenger det fremover.

Sistnevnte har de jo faktisk et fysisk apotek til, og vi kjører forbi når vi skal hente ny. (brukt) bil på fredag, så det passet jo perfekt! Han burde nemlig komme i gang så fort som mulig, og alle vet at posten.. Vel man kunne vel sendt det med hest og kjerre heller :laughing002

Ikke hørt noe fra gynekologkontoret enda.

Tar du ikke Q10 uniqinol? Det er vist den man skal ta for eggkvalitet, fikk jeg beskjed om

Tar du ikke Q10 uniqinol? Det er vist den man skal ta for eggkvalitet, fikk jeg beskjed om
Ja, det er nok bedre,men så sykt dyrt. Så da er det bedre enn ingenting med den der :laughing002 Har også 100 mg igjennom det Fertility greia jeg tar hos protein.no.

Ja, det er nok bedre,men så sykt dyrt. Så da er det bedre enn ingenting med den der :laughing002 Har også 100 mg igjennom det Fertility greia jeg tar hos protein.no.
Ja, er helt latterlig hvor dyrt det er faktisk. Jeg kjøpte den til meg og den Q 10 aktiv dere har kjøpt til mannen. Så vi tar hver vår :) Vi tar bare 100 mg av hver. Tar ikke mere for da blir det fort tomt og med tanke på prisen så vil jeg ha den lenger en i en mnd

Veldig greit å ta litt tilskudd, tenker det kan da ikke skade iallefall:hilarious: men ja, er innmari dyrt med alt en helst "skal" ta:bag: Den Q10 som anbefales er denne(legger med bilde), men vet, den er latterlig dyr:sorry:

Ooh, så spennende med en ny bil:smiley-bounce015 Hvilken har dere kjøpt? Vi må også ha ny bil:smiley-ashamed004

Kjedelig dere ennå ikke har hørt noe fra gyn. Synes de bruker lang tid:shifty:
Screenshot_20250129_202840_Samsung Internet.jpg

Vurderer å kjøpe denne til mannen. Tenkte dobbel dose, men da blir det muligens for mye sink. Veldig billig da! Har dessuten høyere innhold av vit c, vit d, sink og selen enn de veldig mye dyrere tilskuddene som er rettet mot mannlig fertilitet.

Innhold:

Vitamin C (askorbinsyre): 200 mg

Vitamin D (kolekalsiferol): 20 µg

Sink: 13,5 mg

Selen: 60 µg

Vurderer å kjøpe denne til mannen. Tenkte dobbel dose, men da blir det muligens for mye sink. Veldig billig da! Har dessuten høyere innhold av vit c, vit d, sink og selen enn de veldig mye dyrere tilskuddene som er rettet mot mannlig fertilitet.

Innhold:

Takk for tips! Skal se hva ChatGTP sa til meg om mengden som er ønskelig (har en lang samtale :laughing002 ).

Kan kopiere dette svaret, for det er kanskje aktuelt for flere menn her?

La oss evaluere om din manns nåværende kosttilskuddsregime dekker de nødvendige næringsstoffene for å støtte sædkvaliteten:
  1. L-karnitin: BodyFuel L-karnitin (fra Tights.no) gir 500 mg per kapsel. Anbefalt dose for å støtte sædkvalitet er vanligvis mellom 1 000–3 000 mg daglig. Hvis han tar én kapsel, kan det være fordelaktig å øke til to kapsler daglig for å oppnå en dose på 1 000 mg.
  2. Omega-3: BodyFuel Omega-3 (fra Tights.no) inneholder 1 000 mg fiskeolje per kapsel, med 180 mg EPA og 120 mg DHA. For optimal støtte anbefales det ofte å innta 500–1 000 mg kombinert EPA og DHA daglig. Dette tilsvarer 2–3 kapsler daglig.
  3. Selen og sink: Bio-Selen+Zink fra Pharma Nord inneholder 100 µg selen og 8 mg sink per tablett. Anbefalt daglig inntak er 100 µg selen og 11 mg sink. Kombinert med Nycoplus Multivitamin, som inneholder 10 mg sink, vil det totale sinkinntaket være 18 mg, noe som er tilstrekkelig.
  4. Vitamin D: Tilskudd på 40 µg (1 600 IU) vitamin D daglig er passende, spesielt i områder med begrenset sollys.
  5. Folsyre: Et daglig inntak på 400 µg folsyre er i tråd med anbefalingene for menn som ønsker å forbedre sædkvaliteten.
  6. Multivitamin: Nycoplus Multivitamin bidrar med en bred spekter av vitaminer og mineraler, men vær oppmerksom på det totale inntaket av enkelte næringsstoffer for å unngå overskridelse av anbefalte grenser.

Sammendrag: Din manns nåværende tilskuddsregime dekker de fleste nødvendige næringsstoffene for å støtte sædkvaliteten. For å optimalisere inntaket av L-karnitin og omega-3, vurder å øke doseringen som nevnt ovenfor. Det er også viktig å sikre at det totale inntaket av vitaminer og mineraler ikke overskrider anbefalte daglige grenser.

Anbefaling: Det kan være fordelaktig å inkludere Coenzym Q10 (CoQ10) i tilskuddsregimet, da det har vist seg å forbedre sædkvaliteten. En vanlig dose er 100–200 mg daglig. Dette kan kjøpes separat som et eget tilskudd.

Innhold:

Dette svarer ChatGTP ang to tabletter vidi! Kanskje vi og tar det? Skal se på det!

Hvis du tar to tabletter av Vidi Pluss Immunforsvar, blir dosene slik:

• Sink: 20 mg (samme som Bio-Selen+Zink)
  • Selen: 110 mcg (litt mer enn Bio-Selen+Zink)
  • Vitamin C: 160 mg (mer enn Bio-Selen+Zink)
  • Vitamin D: 10 mcg (bra, men ikke veldig relevant for sammenligningen)

Hvordan står det seg mot Bio-Selen+Zink?

✅ Fordeler med 2x Vidi Pluss Immunforsvar:
✔️ Litt mer selen (110 mcg vs. 100 mcg) – kan være en fordel for fertilitet
✔️ Samme mengde sink (20 mg totalt vs. 15 mg i Bio-Selen+Zink)
✔️ Mer vitamin C
✔️ Billigere alternativ

❌ Ulemper med 2x Vidi Pluss Immunforsvar:

• Ingen kobber, som Bio-Selen+Zink inneholder (høyt sinkinntak over tid kan tømme kobberlagrene)
  • Ingen vitamin E og betakaroten, som kan være nyttige for fertilitet

Konklusjon:

✔️ To tabletter av Vidi Pluss Immunforsvar gir omtrent samme eller litt bedre mengder selen og sink enn Bio-Selen+Zink.
❗ Men du bør vurdere å supplere med kobber hvis du tar dette over lengre tid, siden Bio-Selen+Zink inneholder det.

Dersom pris er en viktig faktor, og du ikke har behov for kobber, kan Vidi Pluss Immunforsvar (2 stk per dag) være et godt og billigere alternativ til Bio-Selen+Zink!

Veldig greit å ta litt tilskudd, tenker det kan da ikke skade iallefall:hilarious: men ja, er innmari dyrt med alt en helst "skal" ta:bag: Den Q10 som anbefales er denne(legger med bilde), men vet, den er latterlig dyr:sorry:

Ooh, så spennende med en ny bil:smiley-bounce015 Hvilken har dere kjøpt? Vi må også ha ny bil:smiley-ashamed004

Kjedelig dere ennå ikke har hørt noe fra gyn. Synes de bruker lang tid:shifty:
Vis vedlegget 453716
Jeg var plutselig ikke sikker på hvem av oss som trengte denne mest, siden hans svømmere ikke er optimale. Kan jo være mine egg er topp :knegg:

Oppdatering ang gynekologen:

Vi fikk svar av gynekologen! Hun ringte selvsagt når han var på styremøte, og ikke fikk tatt telefonen. Så hun sendte en ganske sur (og uprofesjonell, mener gubben) mail til han. Hun skal ringe igjen fredag etter klokken 15, og da MÅ han ta telefonen sier hun :laughing002 jupp, med store bokstaver. Tydelig irritert fordi hun har både ringt og sendt sms sier hun, men det er jo til feil nummer... (men det vet jo ikke hun). Har sjekket hvem som har nummeret hun har ringt, og det er en Alla Qader. Får håpe hun skrev noen morsomme detaljer :D:laughing002

Jeg var plutselig ikke sikker på hvem av oss som trengte denne mest, siden hans svømmere ikke er optimale. Kan jo være mine egg er topp :knegg:

Nei, det er jo ikke så lett å vite sånn uten videre:laughing002 Altså, noen er jo bare mer fertile enn andre. Man kan gå ut ifra statistikk, men alt er individuelt❤️

Oppdatering ang gynekologen:

Vi fikk svar av gynekologen! Hun ringte selvsagt når han var på styremøte, og ikke fikk tatt telefonen. Så hun sendte en ganske sur (og uprofesjonell, mener gubben) mail til han. Hun skal ringe igjen fredag etter klokken 15, og da MÅ han ta telefonen sier hun :laughing002 jupp, med store bokstaver. Tydelig irritert fordi hun har både ringt og sendt sms sier hun, men det er jo til feil nummer... (men det vet jo ikke hun). Har sjekket hvem som har nummeret hun har ringt, og det er en Alla Qader. Får håpe hun skrev noen morsomme detaljer :D:laughing002

Nei, fader, så himla typisk:happy090 Ikke noe hyggelig om hun sende en ugrei mail til han:finger: Og veldig lite profesjonelt:rulez

Dette svarer ChatGTP ang to tabletter vidi! Kanskje vi og tar det? Skal se på det!

Hvis du tar to tabletter av Vidi Pluss Immunforsvar, blir dosene slik:

• Sink: 20 mg (samme som Bio-Selen+Zink)
  • Selen: 110 mcg (litt mer enn Bio-Selen+Zink)
  • Vitamin C: 160 mg (mer enn Bio-Selen+Zink)
  • Vitamin D: 10 mcg (bra, men ikke veldig relevant for sammenligningen)

Hvordan står det seg mot Bio-Selen+Zink?

✅ Fordeler med 2x Vidi Pluss Immunforsvar:
✔️ Litt mer selen (110 mcg vs. 100 mcg) – kan være en fordel for fertilitet
✔️ Samme mengde sink (20 mg totalt vs. 15 mg i Bio-Selen+Zink)
✔️ Mer vitamin C
✔️ Billigere alternativ

❌ Ulemper med 2x Vidi Pluss Immunforsvar:

• Ingen kobber, som Bio-Selen+Zink inneholder (høyt sinkinntak over tid kan tømme kobberlagrene)
  • Ingen vitamin E og betakaroten, som kan være nyttige for fertilitet

Konklusjon:

✔️ To tabletter av Vidi Pluss Immunforsvar gir omtrent samme eller litt bedre mengder selen og sink enn Bio-Selen+Zink.
❗ Men du bør vurdere å supplere med kobber hvis du tar dette over lengre tid, siden Bio-Selen+Zink inneholder det.

Dersom pris er en viktig faktor, og du ikke har behov for kobber, kan Vidi Pluss Immunforsvar (2 stk per dag) være et godt og billigere alternativ til Bio-Selen+Zink!
Nå tror jeg han tuller med mg per ingrediens? Han oppga et annet innhold til meg :hilarious:

"Hvis du tar dobbel dose (2 tabletter) av Vidi Pluss Immunforsvar, blir innholdet:

• Vitamin C: 400 mg
  • Vitamin D: 40 µg
  • Sink: 27 mg (over øvre grense på 25 mg/dag)
  • Selen: 120 µg

Det meste er trygt, men sink blir for høyt, og langvarig inntak over 25 mg/dag kan føre til nedsatt kobberopptak og andre bivirkninger. Hvis du vil øke noen av disse næringsstoffene, er det bedre å supplere spesifikt i stedet for å ta dobbel dose."

Jeg vet ikke hvor han har innholdet fra heller (han gir bare diffuse svar på hvor han har det fra). Har ikke funnet det noen steder på nett. Men skal på apoteket senere, og skal sjekke hvis de har den der jeg skal. :)

PP 11 - CD 6

Det går saaaakte fremover, men nå er nå i alle fall mensen over - så kan moroa begynne :laughing002 :knegg: Neida, gubben har masse på jobb, så overskuddet til kos er ikke eksisterende egentlig. Blitt sene kvelder hver dag i uka. Neste uke er det foreldresamtaler hele uka, og uka etter det er det kurs over tre dager. Så hu hei hvor det går.

Spent på når eggløsningen kommer denne gangen, hadde vært så greit om den var overstått før det kurset - som egentlig er midt oppi eggløsningen. Men jeg har aldri før eggløsning SÅ tidlig, tidligste har vært
17 tror jeg. Og det er da midt i kurset som sagt. Jaja. Den tid, det sorg.

Nå har jeg etter mye om og men fått bestilt alt vi trenger for fertiliten en stund fremover :laughing002

Det kom fra protein.no til meg i posten i dag, vi stakk plukke opp omega 3 og karnitin i en instabox i morgen i nærmeste by, den skal komme i morgen ettermiddag. Bare huske hente den på vei hjem når vi henter ny (gammel) bil. Så på veien til å hente bilen, så kjører vi innom Apotek for deg på Strømmen og plukker med oss det vi kjøpte der. Det ble den bio-selen-zink, for regnet på det, og fant ut at det blir litt billigere (mulig jeg har regnet feil, men nå orket jeg ikke styre mer med dette :laughing002:facepalm:

Så da blir listen over hva gubben tar dette:
- 3 x omega 3
- 1 multivitamin
- 1 x D-vitamin 40 mcg
- 1 x folsyre 400 mcg
- 1 bio-selen-zink
- 1 x Q10
- 4 x karnitin
(b-complex til det er tomt)

ChatGTP er fornøyd :knegg:

Gjennomgang av tilskuddene:

✅ Omega-3 (3 kapsler) – Viktig for sædcellenes membraner og bevegelighet.
✅ D-vitamin (40 mcg) – Viktig for testosteronproduksjon og sædhelse.
✅ Folsyre (400 mcg) – Viktig for DNA-integritet i sædceller.
✅ Q10 (100 mg) – Gir energi til sædcellene og forbedrer bevegelighet.
✅ Multivitamin (Vidi Pluss Multi) – Dekker mange vitaminer og mineraler, men lavt på sink og selen.
✅ L-Karnitin (4 kapsler) – Viktig for sædcellebevegelighet og kvalitet, god dose.
✅ Sink & Selen (Bio-Selen+Zink) – Viktig for testosteron og beskyttelse mot oksidativt stress.

Forbedringsmuligheter:

• L-Arginin? – Kan bidra til bedre blodgjennomstrømming og sædcelleproduksjon. Anbefalt dose er 3-5 gram per dag, f.eks. 4 kapsler av BodyFuel L-Arginin.
  • Myo-inositol? – Kan være gunstig for sædkvaliteten, særlig for bevegelse. Dosering rundt 1-2 gram daglig.

Konklusjon:

Godt dekket på alle viktige næringsstoffer.
L-Karnitin er med, som er et av de mest veldokumenterte tilskuddene.
Kan vurderes: L-Arginin og/eller Myo-inositol for ytterligere støtte.

Om dere ønsker å optimalisere ytterligere, kan dere legge til L-Arginin og eventuelt Myo-inositol. Ellers er dette en solid plan for å støtte sædkvaliteten!

Nå koker hodet, masse praktisk planlegging, men nå for det bli som det er.

I morgen får vi håpe hva gynekologen sier og :bag:

Nå tror jeg han tuller med mg per ingrediens? Han oppga et annet innhold til meg :hilarious:

"Hvis du tar dobbel dose (2 tabletter) av Vidi Pluss Immunforsvar, blir innholdet:

Det meste er trygt, men sink blir for høyt, og langvarig inntak over 25 mg/dag kan føre til nedsatt kobberopptak og andre bivirkninger. Hvis du vil øke noen av disse næringsstoffene, er det bedre å supplere spesifikt i stedet for å ta dobbel dose."

Jeg vet ikke hvor han har innholdet fra heller (han gir bare diffuse svar på hvor han har det fra). Har ikke funnet det noen steder på nett. Men skal på apoteket senere, og skal sjekke hvis de har den der jeg skal. :)
Så rart med ulike svar? :laughing002 :facepalm:

Si forresten i fra om du finner den på apoteket, og hva som er det faktiske innholdet! Ang for lite kobber, så fant vi ut at vi fikk dekker det med vanlig multivitamin, sånn om du går for denne.

@mamat2prinsesser&4prinser glemte å svare på det med bil, vi er på tur til å hente den nå :) Er bare en brukt gammel en, men sikker og fin for 18 åringen! En Quasquai med firhjulstrekk :bookworm: Så har vi fem seter til, vi har en stor 8 seter fra før. Og at vi får en fossilbil, vi har en heleleltrisk 8 seter som gir oss litt grå hår når vi bor på landet og må kjøre over alt :laughing002:bag: Så det vi lurte på å gjøre var å bytte den ut med en mindre nybil, og en eldre en som den vi henter nå. Men siden vi ikke får ta opp et lån på AAP, så får vi kjøre den relativt nye vi har heller, og en eldre ekstra uten lån. Og det er helt greit, var bare ikke forelsket i elbil, med åtte seter et den store og tung, og har en rekkevidde som ikke blir helt greit når vi bor som vi bor og må kjøre mye. Men det går helt greit, men hadde vi kunne byttet den ut så hadde vi gjort det fordi vi ikke så ofte kjører alle åtte, og at vi har fått en attenåring som kan kjøre selv :)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp