jeg har gallestein fra før av..
det sies forresten at det er vondere enn fødsel..
det viktigste ved anfall, er å ta det rolig..
du må selv finne ut hvilke matvarer som trigger anfallene..
mine triggere er sjokolade[:'(] melk (steamet melk går bra[8|]), fett, særlig melkefett (funker dårlig med fløte og helmelk gitt, sleit etter lørdagens vanilje saus[X(], som da i all hovedsak faktisk bestod av fløte og H-melk, men det leste jeg ikke før enn det ble vondt[&:])
det sies også at man skal være forsiktig med det som er surt og det som er sterkt kryddret.
jeg kaster opp av smerte ved de værste anfallene, og jeg må si, kebab i retur var ikke på langt nær så ille som jeg hadde trodd[8D]
Det finnes to (tre) typer gallestein: kolestrol steiner, kolestrol som samler seg, såkalt myke steiner.
mineral steiner: mineraler i gallen klumper seg, såkalt harde steiner.
steinene dannes fordi det er ubalanse mellom mineralene.
Steiner kan også dannes p.g.a økte hormon-mengder, det er derfor at det gjerne er mange gravide kvinner som får gallestein.
Når man har et gallesteinsanfall, så er det stein(er) som har satt seg fast i gallegangen (røret mellom galleblæra og magesekken). Dette fører til at gallen ikke kommer ut, blæren blir overfylt, og starter å krampe, for å få tømt seg. Det er denne krampingen som gir smertene. Enda værre blir det om det blir betennesle i galleblæra, og dette er da en betennelse som lett sprer seg i områdene rundt blæren.
Galle blir forresten laget i leveren, og "oppbevart" i galleblæren.
Jeg fikk skrevet ut resept på noe smertestillende for å bruke ved gallesteinsanfallene, av legen min, siden jeg ikke tåler de smertestillende som vi gravide kan ta.. så fikk jeg en helt annen type.. som er litt sterkere..
Føles jo som at man skal dø på seg når det står på som værst..