Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hmmm.. For hos meg kommer det etter at jeg har liggi rett og sovet i tre-fire timer. Da våkner jeg av en helt syk smerte øverst/midt i ryggen. Det brer seg rundt til brystet og magen. Føles litt ut som hjerteinfarkt, uten at jeg Egentlig veit hvordan det føles da. *bankibordet* og utover dagen når det har gitt seg + dagen etter føles det som om noen har banka meg.Eit typisk anfall for meg har begynt med verk i ryggen, under høgre skulderblad. Deretter ein følelse av at noko stammar kjempehardt rundt ribbeina, så eg ikkje får puste skikkelig. Og så intense, grusomme smerter heilt oppe til høgre i magen, innunder ribbeina. Det kan ta eit par timar frå det begynner å verke til det blir vanskelig å puste, deretter eitt par timar før den voldsomme smerten. Av og til har det gått over av seg sjølv (steinen har passert) etter 1-2 t med vondt. Dei siste gongane har imidlertid steinen blitt sittande fast og eg har blitt innlagt pga smertene (har trengt relativt store dosar morfin for å få bukt med det), sist måtte dei inn og fiske ut stein + utvide gallegangen så gallen (og ev steinar) skal renne lettare gjennom.
Eg har fått anfall på forskjellige tider på dagen, utan at eg har sett samanheng med mat.
Det mest typiske er vel å få smerter om kvelden, gjerne 0-1 t etter eit fettrikt måltid, og at det går over av seg sjølv i løpet av få timar. Dersom smertene vedvarer utover 6 t, taler det imot at det er gallesteinsanfall.
Høres nesten mer ut som reflux. Altså at magesyren flyter opp i spiserøret når du ligger flatt og lager sår. Har slitt med det i 15 år nå og det kan minne veldig om hjerteinfarkt, da jeg i tillegg sliter med hjertet. Hvis anfallet er ekstra ille så får jeg skikkelig pusteproblemer også. Kanskje du skulle fått bestilt en gastroskopi?Hmmm.. For hos meg kommer det etter at jeg har liggi rett og sovet i tre-fire timer. Da våkner jeg av en helt syk smerte øverst/midt i ryggen. Det brer seg rundt til brystet og magen. Føles litt ut som hjerteinfarkt, uten at jeg Egentlig veit hvordan det føles da. *bankibordet* og utover dagen når det har gitt seg + dagen etter føles det som om noen har banka meg.
Legen mener det er gallestein, og er henvist til UL den 17. Okt. Men jeg fikk det ikke helt til å stemme i og med at det kommer aldri med mindre jeg ligger rett ut i noen timer. Ikke av mat eller noe.
Korleis gjekk det med ultralyden? Fann dei noko gale?Legen mener det er gallestein, og er henvist til UL den 17. Okt. Men jeg fikk det ikke helt til å stemme i og med at det kommer aldri med mindre jeg ligger rett ut i noen timer. Ikke av mat eller noe.
Haha ja, full sekk. Skal på videre samtale med kirurg for å planlegge operasjon.Korleis gjekk det med ultralyden? Fann dei noko gale?
God plan, få det vekk før det lagar meir trøbbel! Lykke til.Haha ja, full sekk. Skal på videre samtale med kirurg for å planlegge operasjon.