Gallestein

Maisen

Elsker forumet
jentene i juni13
Noen som har hatt det før??

Var på ultralyd i dag og fikk vite at jeg har litt gallestein og fikk beskjed om å snakke med fastlegen min om det. Eneste han sa var at jeg bør unngå fet mat.. Men fikk liksom ingen info om hva gallestein egentlig er eller om det er farlig eller noe som helst.. Noen som vet?

Tror ikke det er farlig,men det kan være j....... vondt. Ellers vet jeg ikke noe mer dessverre.

*Gutt 2010*
*Jente 19/6-13*

Jeg har hatt gallesteinanfall noen få ganger, og det er no inni hampen vondt men ikke farlig så lenge det går over av seg selv ettersom je skjønte :) Gallesteiner er ganske vanlig, men ikke alle som får anfall så er visst mange som har det uten å vite om det :)
Vær forsiktig med sterk mat og fet mat :)
Drikk MYE vann hvis du har anfall, det er med på å skylle steinen ut :)
Men vær obs hvis anfallet ikke går over og det heller blir verre...jeg fikk bukspyttkjertelbetennelse pga en gallestein som sperra gangen inn til bukspyttkjertelen.
Fjerna galleblæra på onsdag pga mange gallesteiner og fare for ny betennelse.
Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Gallestein dannes av kolesterol. Altså fett blir til Stein og havner i gallegangen og i gallesekken. Det er noe inni hampen vondt. Har hatt det, og i mitt tilfelle ble det bare værre. Kunne til slutt ikke røre på meg før jeg fikk anfall. Er operert for det, og ikke angret et sekund på det. Det er så forskjell fra person til person, men bør være forsiktig med fer mat. Og fet pålegg.

det er som en jææævli lang rie, som ikke går over!! grusomt vondt. jeg blir operert neste gang jeg får anfall, hvis jeg får, men har hatt tre som har gått over med voltaren sprøyta rett i skinka.

-=[herq]=-

hmmm... Til og med ultralydlegen reagerte på at jeg ikke hadde smerter.. Er jo noe som tyder på at jeg burde hatt men kjenner egentlig ikke noe til det med mindre noen tykker meg på magen liksom.. Men så har jeg då en mage som har vært ustabil i utrolig mange år uten noen forklaring så kanskje jeg egentlig har symptomer på det, men at jeg tar det for å være "normale" smerter.

Men tenkte jeg skulle kontakte fastlegen min på mandag og høre hva hun mener jeg bør gjøre. Kanskje gallesteinen er en av grunnene til at jeg har problemer med magen då..

Og så over til ett sikkert veldig teit spørsmål.. Hva regnes som fet mat og fet pålegg?

Noen som har hatt det før??

Var på ultralyd i dag og fikk vite at jeg har litt gallestein og fikk beskjed om å snakke med fastlegen min om det. Eneste han sa var at jeg bør unngå fet mat.. Men fikk liksom ingen info om hva gallestein egentlig er eller om det er farlig eller noe som helst.. Noen som vet?

Jeg har hatt gallestein. Va så plaget at hadde det bare et år før jeg fikk operasjon i en alder av 19!!!!. På det meste hadde jeg 3 anfall i uka. Smerten kan ikke måle seg med noe, og var enda verre en en fødsel...glad jeg er ferdig med det :-)
Men det er ikke farlig, og en KAN tisse de ut selv..det skjedde ikke meg. Om du ikke får de kraftige anfallene med intens smerte så tror jeg ikke du skal tenke så mye på det :-)

Back
Topp