Gallestein?

• Trådstarter Trådstarter Draculine
  • Opprettet Opprettet
D

Draculine

Guest
Hei, jeg trenger hjelp, hvordan føles gallestein og hvordan vet man at man har det?

Jeg har en del smerter under ribbeina på høyre side. Særlig trykkøm. Var på legevakt i noen timer igår og fikk 3 sprøyter i skinka i en tablett. da roet smertene seg. Jeg sover dårlig og føler ofte jeg må røre på meg fordi noe "gnager" mot ribbenet eller føles som en "klump" inni i siden som ligger feil...

Tidligere har jeg fått sånn tyngdefølelse og "stikk" under ribbeinet hvis jeg har hoppet ned fra en stol eller lignenede.. Samtidig har jeg mye luft og legen trodde for et par tre uker siden at jeg hadde magesår.

Grunnen til at jeg er usikker er at når jeg leser om gallestein så står det alltid om de ekstreme smertene, men jeg har kun vondt og veldig vondt(siste ved trykk på området)..

Føler meg usikker... Jeg er henvist til ultralyd etterhvert, men noen som har noen ide om dette er gallestein?

Vet ikke om dette hjelper deg, men jeg har en stor gallestein som jeg ikke kjenner noe til. Den ble oppdaget ved en tilfeldighet på ultralyd. En kan ha den lenge uten å kjenne noe som helst, men en kan også ha smerter. Og gallesteinsanfall skal visst være veldig vondt...Det er veldig bra at du får ultralyd siden de da vil se den hvis det er det du har. Symptomene dine kan indikere gallestein da, det er jo under ribbeina på høyre side.
Har du fått råd om hva du bør gjøre inntil du skal på UL? Jeg vet det er vanlig å få råd om å spise så lite fet mat som mulig.
Her kan du lese litt:
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/gallestein.php

Har du født før??

isåfall kan du gange smertene ved ett gallestensanfall med minst 10.
jeg fikk smerter ett matinntak. Det gikk så langt at jeg ble gul i huden, gul på det hvite i øynene osv osv.

Jeg har hatt gallestein og blitt operert for det. For meg startet det som konstant hold følelse som bare ble være. Først var det bare av og til, men etterhvert ble smerten konstant.
Få deg en time hos lege og evt time til ultralyd. Hos meg ble det konstatert over 100 steiner...

Jeg har hatt gallestein i 4 år. Det begynte med anfall et par ganger ett matinntak. Da gjerne fet mat. Kom kanskje en til to ganger hver 2 mnd. De to siste årene eskalerte det bare. Men jeg var "for ung" til å ha gallestein.. Så legene satte alle slags diagnoser, som angst, brystbrann,muskulært, psykisk osv. Var helt Jævlig! I ca 6 mnd hadde jeg anfall opp til 20 ganger i døgnet. Kastet opp, ble gul i huden å på øynene. Klarte overhodet ikke til å ta meg av sønnen min aleine og måtte ha hjelp 24t i døgnet. Var sykemeldt, men de mente denne gangen det bare var irritabel tarm.
Jeg kunne ikke drikke vann, ikke spise noe som helst før jeg fikk anfall. Raste ned 20 kilo. Var da 42 kilo å 1.76 høy. Legen la meg inn for spiseforstyrrelse!!!

Da jeg en kveld lå i sengen i sykehuset kom legen og ville skrive meg ut dagen etter. Husker jeg tenkte at hvis jeg ikke fikk være her kom jeg til å dø.
Smertene var helt forbanna vonde!! Men fikk ikke UL!
Var helt fra meg å stresset da han stod der. Plutselig sa det "knepp" i magen, og jeg ble faktisk helt gul. Da skjønte de at noe måtte det være med gallen. (hurra). Rett ned og fikk svelgt slange, der de fant stein. De prøvde å fjerne de der å da. Når jeg var ferdig og våknet måtte jeg på do. Da jeg reiste meg svartnet alt, og jeg datt om. Husker ikke så mye, eneste jeg fikk med meg var at jeg hadde fått indre blødninger etter inngrepet, og at galleblæren var sprukket.
Jeg var sekunder fra å i det hele tatt overleve!
De fjernet galleblæren. Sakte men sikkert kom jeg meg.
Men ikke uten skader. Tarmene mine er ødelagt etter 4 år med defekt galleblære og mye grums. Det er fint lite jeg kan spise og drikke uten å få diare og sterke magesmerter.. Hadde over 150 stein. 5 av de var like store som store plommer..

Skjekk det med ul, nå!

Back
Topp