Gallestein

idabh

Glad i forumet
Var en ny tur på Riksen i går for å ta en siste sjekkopp på smertene jeg har, og da fant de jaggu årsaken! Endelig! Jeg har gallestein, så da er det nok derfor det gjør så vondt! Så da er det bare å satse på at smertene gir seg igjen etter svangerskapet slik som sist, for da slipper jeg gjøre noe med det. Om smertene vedvarer kan det være fare for betennelse/infeksjon og da må jeg visst operere. Men som sagt, det gikk over sist så da gjør det nok det nå også:) Godt å få et svar, har følt meg helt teit som har kjempe vondt også finner de ingen ting, fantomsmerter liksom:p 
Såååå da blir det enda enklere å holde ut 5 uker til:) Jippi:)

Jeg VISSTE det!!

Du beskrev nøyaktig de smertene jeg hadde forrige svangerskap.
Utrolig at de ikke oppdaget det med deg før..

Jeg har gjort alt som er å gjøre med gallestein, og jeg krysser fingrene for at du slipper unna det verste. Satser på at alt er fint etter svangerskapet :)
Husker du hvilken mat du har spist de dagene du har fått steinanfall? I så fall kan det være en god indikasjon på hva som trigger anfallene.

Lykke til!!!

Hehe, ja jeg husker du sa det, og de sjekket jo galleblæra sist!!! Men nå fant de vertfall 3 steiner! Hadde jo sikkert det sist og.........Er det vanlig at smertene kan trigges av at man er gravid?
Ellers så vet jeg ikke helt når jeg får slike "anfall" for det er en ganske konstant smerte, men det blir helt klart værre innimellom, og da ofte når jeg spiser! (og jeg som trodde det var pga at det da ble trangere;)) Men synes også det er vondt når jeg sitter framoverbøyd eller får press på området under brystet.
Krysser fingrene for at det går over igjen og at jeg slipper noe mer med det vertfall:)

Det er ganske vanlig at det kommer i svangerskapet, og jeg tror det er fordi det blir mindre plass til organene, og at ting skompler bort i hverandre inni der :)
I tillegg kan det være at vi fordøyer maten på en annen måte, at det dannes mer galle kanskje? Smalere galleganger som gjør at steiner vi ellers ikke ville merket, gjør ufattelig vondt.

Hos meg var det gjerne sterk mat som trigget det. Om jeg spiste sterk curry en dag, var det ikke håp om at jeg klarte meg gjennom natta uten anfall. Rømme, fløte, fet fisk, sodd, er typisk gallestein-mat. Ene legen sa at mai var en typisk mnd hvor det kom mange inn med gallesmerter i Trøndelag, pga sodd i konfirmasjon :)

Hos meg gikk det ikke over etter svangerskapet, og jeg fikk betennelse, infeksjon, og en gang satt en stein så fast at jeg endte opp med gulsott! Det var helt merkelig. Da gikk de ned spiserøret, og hentet ut steinen. Festlig :P

En mnd etterpå fikk jeg det verste anfallet noen sinne, og endte opp med å fjerne galleblæren 17. mai :)
Har hendt jeg har vært plaget etter det også, men ikke i nærheten av så vondt som når jeg hadde steinsmertene.

Såpass ja!!!! Da håper jeg virkerlig det går over for meg! Hørtes ikke særlig behagelig ut..........

Takk for tips om mat! Skal være flink å tenke over hva jeg spiser så jeg vet hva jeg bør holde meg unna! Sikkert alt det jeg synes er snadder, hehe:p

Back
Topp