Gallestein??

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Noen som har noen erfaring med dette??

Jeg har muligens fått gallestein, skal på UL mest sannsynlig i morgen.

Jeg søkte det opp på nettet, å ser at det er mye snakk om operasjon der osv.
Noen snakker også om at de måtte legge om kosthold og div. etter operasjonen..

Noen som vet noe?? [;)]
Føler meg så usikker på dette her....

Aldri snakk om operasjon før man er gjentatt plaget over tid..
Men, det er en stor omveltning for de som opererer, så man blir alltid gjort obs på alle "mulige plager" som kan komme i ettertid [:)]

http://nhi.no/forside/animasjoner/mage-tarm/gallestein-31757.html

Væssego! [:D]
Jeg tenkte på operasjon, som i fjerning av galleblære altså. Man kan vel operere ut steiner også, men de gjør ikke det heller hvis de ikke er så store at de ikke kan passere av seg selv.
samme som med nyresteindrithelvete..

Hvis du har gallestein syns jeg UTROLIG synd på deg, jeg vet hvor vondt de møkkasteinene gjør [:(]

Jeg har hatt gallestein og var veldig plaga med dette, så hos meg endte det med operasjon.
Da foretok de en kikkhullsoperasjon og fjerna galleblæra.
Operasjonen gikk veldig greit og jeg hadde INGEN plager i ettertid.
Kunne spise helt normalt også, men vet at noen må vere forsiktig med fet mat en stund etter operasjonen.
Noen kan også få problemer selv etter operasjon om de har hatt plager over lengre tid uten å få gjordt noe med det, siden noen av steinene kan ha kommet inn i gallegangene og da får man ikke fjernet disse under operasjonen.

jeg har gallestein og betendelse i galleblæren og gallegangen.. skal operere på onsdag neste uke.. gruer meg forferdelig.. men må være forsiktig med for mye fett,alkohol,diverse frø,sukker,juice... dette varer i2-3 mnd så skal man kunne leve med en normal kost.. jeg ser vertfall på denne operasjonen som en mulighet til å legge om kostholdet vårt helt.. noe vi virkelig trenger.. send meg en pm om d er noe du lurer på.. lykke til på ul..

ORIGINAL: Mirell

hvordan fjernes gallesteinen da Ilabom mor??

om de velger å fjerne steinene så knuser de dem med laser.. om du er veldig plaget fjerner de hele galleblæren...

ORIGINAL: Bizarre

Jeg har hatt gallestein og var veldig plaga med dette, så hos meg endte det med operasjon.
Kunne spise helt normalt også, men vet at noen må vere forsiktig med fet mat en stund etter operasjonen.
Noen kan også få problemer selv etter operasjon om de har hatt plager over lengre tid uten å få gjordt noe med det, siden noen av steinene kan ha kommet inn i gallegangene og da får man ikke fjernet disse under operasjonen.

Jeg bare signerer - har akkurat samme erfaringer [:D]
Det er SÅ deilig å være kvitt hele dritten og slippe å være LIVREDD hele tiden for å få ny stein! [:D] Er det VONDESTE jeg har hatt i hele mitt liv - ikke noe tull!

ORIGINAL: Morellskatten

ORIGINAL: Bizarre

Jeg bare signerer - har akkurat samme erfaringer [:D]
Det er SÅ deilig å være kvitt hele dritten og slippe å være LIVREDD hele tiden for å få ny stein! [:D] Er det VONDESTE jeg har hatt i hele mitt liv - ikke noe tull!

Samma her [:D]
Bortsett frå at eg har fått litt laus mage i perioda [&:][:'(]

De sa til meg siden jeg var så ung at da blir man som regel ganske plaget. Så de opererte den kjapt på meg. Siden jeg hadde kraftige anfall og dårlige leververdier slapp jeg å vente så lenge. Utrolig godt å bli kvitt den. Ingen smerter i magen mer og var plaget med ryggsmerter som også er borte. Var litt forsiktig med kosten i begynnelsen, men nå spiser jeg akkurat det jeg vil.

ORIGINAL: ilabom

Aldri snakk om operasjon før man er gjentatt plaget over tid..
Men, det er en stor omveltning for de som opererer, så man blir alltid gjort obs på alle "mulige plager" som kan komme i ettertid [:)]

jeg har hatt gallestein og fjernet galleblæra... men fikk NULL informasjon om evt senplager! [&:]

Men ja, man fjerner blæra med kikhullsoperasjon, blæra blir tatt ut gjennom navelen! [&:]
Man får ofte med seg steinene i glass (jeg derimot hadde så mange at de ikke tok vare på de) hehe

Man kan få problemer med magen i ettertid, men man får ingen beskjed om å legge om kosten!

Men man bør vel unngå fet mag, fordi man kan få problemer hvis man spiser det(løs akutt avføring og sånn)
Noen får også anfall ETTER blæra er fjernet!

Jeg jobber på sengepost der vi har pasienter som blir operert for det her, eller er innlagt med andre typer gallesteinsplager også.

Man skal ha hatt gjentatte anfall før det blir snakk om operasjon, iallfall i de fleste tilfellene.

Om det sitter fast en eller flere steiner i gallegangene, så kan ikke disse opereres ut. Mange steiner som sitter fast passerer etterhvert videre av seg selv, og anfallet går over.

Dersom de ikke passerer av seg selv, så er det fare for at det blir betennelse i gallegangen, noe som kan være veldig alvorlig. Derfor utfører som regel kirurgen en undersøkelse som heter ERCP ved mistanke om at noe sitter fast. Da går man ned i magesekken med et skop og videre ned i tynntarmen og opp gallegangen og prøver å hente ut eller knuse steinen. (Altså ikke laser; det er på nyrestein de bruker det.)

Dersom det blir snakk om operasjon, så blir det som regel utført med kikkhullskirurgi. Det er en veldig vanlig operasjon som det utføres mange av hver eneste dag her i landet. Av og til oppdager man underveis i operasjonen at sammenvoksninger eller andre ting gjør at man ikke klarer å få ut galleblæra bare med kikkhull. Da konverterer de til åpen kirurgi, altså du får et snitt rett under det høyre brystbeinet. Men det er sjeldent, som regel skjer det på de som har hatt gjentatte betennelser, eller har betennelse når man opererer.

Etter operasjonen er det ikke vanlig å gi råd om å endre kostholdet. Av den enkle grunn at det ikke er grunn til det. Kroppen din produserer fortsatt galle, det er bare "lagerlokalet" som er operert ut. Derfor skilles det galle ut i tarmen din når du spiser på samme måte som før, og i teorien skal det ikke være behov for å holde seg unna fet og sterk mat.

De fleste (husker ikke antall prosent) blir bra etter operasjonen, noen få blir det ikke. Pga at kroppen fortsatt produserer galle, og det utvikler seg steiner likevel. Tror det er slik at noen produserer mer stein enn andre.

Ønsker deg lykke til; gallestein er virkelig ikke godt. Er som regel pasienter med "steinsmerter" (enten galle eller nyre) som har mest vondt, er mitt inntrykk. Har hatt damer med gallesteinsanfall som sier at de heller føder 5 ganger på rad enn å få det igjen... [;)]

Back
Topp