Gallestein/operasjon..!

FrøkenSia

Elsker forumet
I morgen skal jeg innlegges på sykehuset,for gallesteinsoperasjon!
Gleder meg til jeg slipper unna de smertene jeg har hatt de siste månedene...men må si jeg gruer meg litt til operasjon/narkosen og etter operasjonen..[&o]

Noen som er operert for gallestein og vil fortelle litt om hvordan det var?
Både før og etter operasjon?[:)]

Jeg var oppe å gikk umiddelbart etter operasjonen!! Lå innlagt sammen med min 3 uker gamle datter, så jeg måtte opp å hoppe.. :)
Men det gikk helt fint!

Hadde litt luftsmerter i skulderen utover kvelden, utover det hadde jeg ikke noe vondt noe sted!! Lykke til!!

ORIGINAL: Thunderella

Jeg var oppe å gikk umiddelbart etter operasjonen!! Lå innlagt sammen med min 3 uker gamle datter, så jeg måtte opp å hoppe.. :)
Men det gikk helt fint!

Hadde litt luftsmerter i skulderen utover kvelden, utover det hadde jeg ikke noe vondt noe sted!! Lykke til!!

Det var dagens positivitet!!!! Nå ble jeg lettet!!
Håper det går like greit med meg[:D]

Operasjonen min gikk helt supert, dog slet litt med å komme meg opp de første timene, og hadde grusomme luftsmerter i skuldrene/nakken i 2 dager. I tillegg fikk jeg feber bare jeg gikk ut døra, så det var ikke så enkelt å få henta junior i bhg. Mini var bare 4 mnd da jeg ble operert, og mannen fikk ikke fri, så sleit litt den første uka. Men etter det var alt supert igjen!
Alt i alt vil jeg ikke si at smertene og plagene etter operasjonen var så store. Jeg slipper jo flere galleanfall og ingen betent bukspyttkjertel![:D]
Lykke til i morgen, kommer til å gå supert[:)]

ORIGINAL: svampebob

Operasjonen min gikk helt supert, dog slet litt med å komme meg opp de første timene, og hadde grusomme luftsmerter i skuldrene/nakken i 2 dager. I tillegg fikk jeg feber bare jeg gikk ut døra, så det var ikke så enkelt å få henta junior i bhg. Mini var bare 4 mnd da jeg ble operert, og mannen fikk ikke fri, så sleit litt den første uka. Men etter det var alt supert igjen!
Alt i alt vil jeg ikke si at smertene og plagene etter operasjonen var så store. Jeg slipper jo flere galleanfall og ingen betent bukspyttkjertel![:D]
Lykke til i morgen, kommer til å gå supert[:)]

Tusen takk for svar![:)]
Håper jeg slipper unna den feberen da! Her er lillegutt 2,5mnd..men sambo får heldigvis permisjon med omsorgspenger en uke..Så da satser jeg på att jeg kommer meg fort til hektene igjen![:)]

Jeg ble operert for ganske nøyaktig fire år siden. Hadde mitt første anfall tre år før dette, og før operasjonen hadde jeg anfall så fort jeg spiste noe som helst. Ble lagt inn nesten umiddebart etter jeg besøkte fastllegen og det var i grevens tid. Galleblæra mi var full av betennelse og det var ikke langt fra at betennelsen hadde spredd seg til andre mer livsnødvendige organ. Ta å shave deg nedentil om du ikke allerede har gjort det. Det måtte jeg gjre og angra på at jeg hadde slurva med det i tiden med hyppige anfall for barbermaskinen jeg fikk på sykehuset lugga [8D]

Å bli lagt i narkose gikk fint. Hadde allerede beroligende og sovemedisin innabords siden jeg opprinnelig skulle tidlig inn og måtte vente p operasjon en stund. På oppvåkningen gikk det fint. Hadde en hel del luftsmerter og mååtte få antibiotika intravenøst siden galleblære hadde vært så betnt. Reiste hjem etter to dager, måtte spise en skive først noe som var heeelt grusomt.

Vel hjemme igjen fikk jeg plutselig skitvondt i magen med stråling bak til skulderbladet... Mamma ringte til legen og han kom med en gang. Han undersøkte meg, jeg fikk en digg smertestillende og mamma kjørte meg til sykehuset. Etter UL viste det seg at jeg hadde stener i gallegangen. Hadde store smerter som førte til at jeg fikk morfin og kvalmestilende rett i boldet to ganger daglig. I tillegg til væske intravenøst siden jeg ikke karte å spise/drikke på grunn av smertene som det førte med seg. Etter å ha ventet i tre dager hadde de endelig muligheter for å foreta en ERCP av meg, en undersøkelse med slange hvor de knuser steinene. De misslyktes og jeg ble etter to dager med venting overført til et annet sykehus. Der lykkes de, og enedelig kunne jeg spise igjen uten smerter! Mitt første måltid var kylling i susøt saus, som var helt fantastisk. Med gele som dessert. Min histore var vist ganske uvanelig

Etter operasjonen og slangesvegingene har jeg hatt lite plager. Sårene grodde fint. Litt ubehageligheter noen måneder etter måltid, og løs mage i noen uker. Var særdeles forsiktig i kosten i starten, men det gikk heldigvis fint!

Mye lykke til på operasjonen i morgen.. Kan tenke meg du ser til å kunne spise normalt igjen [:)]

Det kommer til å gå kjempefint[:D].
Jeg tok operasjon for 3 måneder siden.
Og som andre over meg skriver,du får masse deilig beroligende en time før du skal inn til operasjonen.
Jeg hadde ikke smerter når jeg våknet,annet enn de luftsmertene som kommer av at de må blås opp magen for å se godt på skjermen og slikt[;)].

Det sitter en sykelpeier og passer på deg etter operasjoene og til du har ligget en stund.
Hun fikser piller til deg om du kjenner smerter (jeg hadde smerter i ryggen bare for å nevne det,pga luften og stivheten etter du har lligget ikke pga operasjonen).

Jeg ble innlagt en natt pga høyt blodtrykk og høy puls.
Og de ekkelhetene du måtte føle under eller etter dette er INGENTING i forhold til de galleanfallene,det sverger jeg ALT på !!!!!
 Ønsker deg masse lykke til!!!

Jeg fjernet masse gallestein i tillegg til galleblæren [;)]

ORIGINAL: elledille

Det kommer til å gå kjempefint[:D].
Jeg tok operasjon for 3 måneder siden.
Og som andre over meg skriver,du får masse deilig beroligende en time før du skal inn til operasjonen.
Jeg hadde ikke smerter når jeg våknet,annet enn de luftsmertene som kommer av at de må blås opp magen for å se godt på skjermen og slikt[;)].

Det sitter en sykelpeier og passer på deg etter operasjoene og til du har ligget en stund.
Hun fikser piller til deg om du kjenner smerter (jeg hadde smerter i ryggen bare for å nevne det,pga luften og stivheten etter du har lligget ikke pga operasjonen).

Jeg ble innlagt en natt pga høyt blodtrykk og høy puls.
Og de ekkelhetene du måtte føle under eller etter dette er INGENTING i forhold til de galleanfallene,det sverger jeg ALT på !!!!!
Ønsker deg masse lykke til!!!

Jeg fjernet masse gallestein i tillegg til galleblæren [;)]

hvordan har tiden din vært etter det? Må du være forsiktig med hva du spiser? Åssen er fordøyelsen? Jeg har fått påvist en stein. Hvordan vil du beskrive et anfall?

Lykke til. Dette kommer til å gå så fint og du kommer til å få et nytt liv.

Jeg ble operert i mars i fjor. Operasjonen gikk ganske greit,tiltross for at galleblæra mi sprakk under operasjon. Den var så betent at den gikk i oppløsning når de begynte å ta i den. Operasjonen tok litt lenger tid enn vanlig, men det merket ikke jeg allikevel.
på oppvåkningen gjorde kateteret vondt, så det fikk jeg tatt ut. Men de hadde ikke toalett der, så jeg holdt på å tisse på meg også måtte jeg fælt bolibompa[:D] Så jeg var ute å gikk under 2 timer etter operasjonen. Dagen etter var jeg på shopping, like etter jeg ble skrevet ut.

Dag 3, da sluttet ketoraxen å virke. Da hadde jeg en del vondt, men ikke værre enn at paracet/pinex forte tok det. Litt min egen skyld. Jeg hadde overdrevet en del.

Etterpå har jeg plundra med dårlig grokjøtt i navlen. Men det er sikkert en kombinasjon at jeg er operert i navlen 3 ganger på 1.5 år. Det væsker faktisk en del enda, men det er ingen betennelse i det.

Jeg var litt uggen etter operasjonen og fikk hjelp på do for å ikke svime av[8D] lå og sov fra operasjonen ca kl 13-14 og frem til mannen min henta meg kl 22 ca.. Da gikk jeg ut selv og bærte en svær bag med masse klær+sko osv oppi[8D]

Dagen etter bærte jeg på gutten min som hadde feber og skulle kun til meg..så vil si jeg var fort i god form igjen[:)]

Jeg jobber på avdeling hvor vi har de pasientene som gjør den typen opr. Men du er nok allerede lagt inn tenker jeg, og får nok ikke lest dette før etterpå...? Ihvertfall, du skal se det går veldig bra! Du kan få litt smerter i skuldrene etterpå, samt kanskje ett dren satt inn, men det pleier å være et forholdsvis lett inngrep, og en kommer seg fort etterpå!

Lykke til!! :)

je hadde sånne anfall så je truude min siste time var kommet, men etter opr har det vært bra[:)] var oppe på beina med en gang.. da var frøkna mi 2 år..kan ikke slappe av da[:-]

Back
Topp