Gallestein og graviditet

Lykke<3

Flørter med forumet
Har mest sannsynlig hatt to gallesteinsanfall på en uke. Var på føden på mandag for en sjekk, da jeg ikke visste hva dette var. Alt bra med baby heldigvis! Tok blodprøver og hadde forhøyede leververdier. Tok nye kontrollprøver hos fastlege på fredag. Natt til i dag fikk jeg et nytt anfall, og ringte føden (hadde fått beskjed om å ringe med en gang). Der så de at noen av prøvene var gått ned, men andre hadde faktisk steget. Jordmor konfererte med vakthavende lege, som mente at prøvene ikke var så høye at det var farlig.
Nå er jeg bare veldig redd, og føler jeg kjenner mindre liv.. Noen andre som har hatt forhøyede leververdier, gallestein eller vet om noe av dette kan være farlig for baby? Heldigvis jordmorkontroll i morgen.. Må vel nesten bare stole på at sykehuset vet hva de snakker om, og hadde reagert dersom det kan være farlig?
 
Hadde gallesteinsanfall fra uke 12 da jeg gikk gravid med gutten. Hadde hyppige anfall fra uke 30, hadde da 2-3 anfall i uka.. Hørte aldri noe om at det kunne være skadelig for barnet.. Ble verst etter fødsel, da hadde jeg anfall 3-4 ganger i uka og di varte alt fra 12-48 timer. Gikk ned 10 kg på 8 uker, ble da sendt til akutten og ble operert. Hadde 2 barn å ta meg av, pluss at melkeproduksjonen holdt på å avta! Det beste å gjøre er å tenke over hva du spiser og hva som kan utløse anfall.
Prøv å hold deg unna fet mat! sjokolade, koffein, løk, egg, eple, brus er også noe som kan utløse anfall..

Sent from my MT27i using BV Forum mobile app
 
Ellers funket det med varm dusj og varmeflaske for å lindre litt på smertene.

Tror ikke di gjør noe om det ikke står om fare for barnet, desverre!

Di kan jo gi deg kvalmestillende og smertelindrende, det fikk jeg men spurte ikke etter det før guttungen var født.

Sent from my MT27i using BV Forum mobile app
 
Hadde problemer med gallestein for litt over 1 år siden. Lurte på om jeg kunne bli gravid eller om vi måtte vente til jeg var frisk. Svaret var at selve anfallet var ikke farlig for fosteret, men at jeg ikke ville bli operert mens jeg var gravid. Et sunt kosthold med lite fett gjorde at jeg ikke fikk flere anfall. Unngå ting som fløteis, pølser om andre matvarer med mye fett.
 
Det har ikke vært et "problem" før nå. Ringte føden og de "farlige" verdiene var heldigvis innenfor normalen igjen:) Takk for svar dere!
 
Huff!! Ja det er jævlig vondt! Hadde det i begge mine to andre svangerskap.. Seriøst, de smertene er vondere enn en fødsel! Jeg måtte holde meg unna melk, sjokolade, brød, smør, fett... Tja... Det meste!! Gikk på Ketogan stikktabl med morfin i... Ingen ting annet som hjalp. Nå er galleblæra fjernet og jeg takker Gud for det;) Så spis sunt og lykke til!! Håper du slipper flere anfall i løpet av svangerskapet!
 
Back
Topp