Gåvogn

Vi har hatt både gåvogn og stol. Tenker at det er for og inot sider med alt, men om man bruker alt med måte så tror jeg neppe en gåstol eller vogn er farlig for barnet...

Vi har hatt både gåvogn og stol. Tenker at det er for og inot sider med alt, men om man bruker alt med måte så tror jeg neppe en gåstol eller vogn er farlig for barnet...

Vogn har jeg aldri hørt at er skadelig nei
Stol er fyfy fra alle hold og har vært det så lenge jeg kan huske.

Gåstol ble min mamma advart mot for 30 år siden også. Lurer på hvorfor de fortsatt brukes..

Spørsmålet bør jo heller være hvorfor det selges.
Pengene som rår. Men hadde folk sluttet å kjøpe dem, så hadde interessen blitt mindre.

Spørsmålet bør jo heller være hvorfor det selges.
Fordi folk fortsatt kjøper det vil jeg tro. Samme med disse hoppetussene. Anbefales ikke, men folk kjøper det jo fordetom.

Alt med måte tenker jeg, jenta vår har fått lekt seg med begge deler, og hun går og løper helt fint nå 1,5år gammel :)

Hva er poenget? Det har vært klart at dette ikke er heldig for barnets utvikling i 10-20 år, så hvorfor selges det forstatt? Fordi "litt er sikkert ikke farlig". Hvor går grensen? Og hvem gir råd til de som dessverre ikke vet at du ikke er bra, bare har sett bilde av seg selv i en? Jeg tar avstand fra at det produseres en leke som er uheldig for barnet, og kjøper det ikke. Det et ingen god grunn til å ha en, og mange gode til å ikke ha.
Hvis det er det som hjelper for meg så
Jeg får tatt en dusj i fred så bruker jeg det. Alene halve året og ho må nesten aktiviseres mens jeg dusjer.

Jeg tenker vel det at om ting hadde vært så farlig så hadde de ikke blitt solgt heller. Er vel mer disse huskene som henger fra taket som var veldig fyfy... Gåstol ser jeg ikke helt hva som skal være så veldig farlig med...

Jeg tenker vel det at om ting hadde vært så farlig så hadde de ikke blitt solgt heller. Er vel mer disse huskene som henger fra taket som var veldig fyfy... Gåstol ser jeg ikke helt hva som skal være så veldig farlig med...
Mye samme problemet som den huska. De henger ettet skrittet og tar nedi med tærene.

Det selges fordi det kjøpes. Fordi pengene rår. Fordi folk kjøper selv om det er andre og lurere ting man burde brukt penger på.

Det selges mye som frarådes. Og så lenge det kjøpes, og ikke er sånn farlig type "dødelig" blir det ikke forbudt selv om det et svært ugunstig.

Overdrevent bruk er ikke bra, fordi det hemmer den naturlig balansennog belastningen, kort fortalt. De får en unaturlig tilnærming til sin egen kontroll på kroppen. En slik vil aldri kommeninn i mitt hus. Men ho fikk lov å leke med den i barnepassen på treningsstudio f.eks. Er jo ikke sånn at de tar skade av 5-10 min i den en sjelden gang. :)

Edit: så nå du skrev gåvogn.. Det er ikke gåvogna som frarådes, det er den de sirter oppi og beina såvidt toucher gulvet når de går som frarådes. . Vanlig sånn gåvogn de bare triller rundt er ikke noe problem :)
Jeg ble frarådet beggedeler på min eldste så har bare holdt de unna alle.

Markedskapetalisme
Om noe selger så taes det ikke tilbake fra hyllene med mindre det er direkte skadelig (klemskader e.l) og/eller blir forbudt av myndighetene.
Og ja de hoppehuskene selges fortsatt selv om de er fyfy

Altså - de fleste barn reiser seg vel opp ved ett bord o.l og starter med å gå rundt dette, før de slipper seg.. ? Da er jo dette like skadelig som en gåvogn? Kan ikke forstå hvorfor det er skadelig..? Et barn som ikke er stødig nok på føttene vil da ikke klare å gå med gåvogn heller? Eller tenker jeg feil?
Her gikk storebror stabilt da han var 21 mnd, men gikk opptil 10 skritt alene før han var 10 mnd... Han har styrt gåing selv (ikke gåvogn) men begynte jo med å gå rundt bord osv
Nei
En gåvogn vil gi falsk mestringsfølelse og feilbelastning på barnets ledd
Men jo de starter med å holde seg i kantene, stort sett iallefall :-)

Vi hadde fysio her en gang i uka i nesten 3 mnd. Hun sa aldri noe om gå vogn eller gå bil. Men hoppehuske og gå stol var fy fy.

Våre fikk ikke gåvogn før de var over 12mnd. De kunne ikke gå før 14 og 13 mnd, og jeg nekter å tro att en gåvogn hadde gjort noe fra eller til på hvor fort de lærte det. Ikke var de noe særlig interessert i den før de mestra å gå noen steg selvstendig heller.
Irriterer meg så veldig alle de som går rundt å skal råde folk til ditt og datt for att barna skal begynne å gå tidligst mulig! Barnet vil gå når det er klart, så sant det ikke er noe galt. For at barnet skal lære seg å gå, må det først å fremst finne ut at det har behov for å kunne gå selv. Mange barn er jo resere på å krype. Disse er vel fornøyd med sin måte å komme seg rundt på en stund. Jeg vil også tro det er bedre om barnet først tør å slippe taket når det er helt trygt, å ikke bare raser rundt uten ballanse.

Tror ikke barn kan bruke en giving før de er modne til å begynne å gå med støtte... Så tror de tar det i bruk når de er klare;)

Mye samme problemet som den huska. De henger ettet skrittet og tar nedi med tærene.

Det selges fordi det kjøpes. Fordi pengene rår. Fordi folk kjøper selv om det er andre og lurere ting man burde brukt penger på.

Det selges mye som frarådes. Og så lenge det kjøpes, og ikke er sånn farlig type "dødelig" blir det ikke forbudt selv om det et svært ugunstig.

Føler det advares mot så mye og ble helt gal av alle råd når jeg fikk storesøster. Følte det var "regler" på hva som kunne kjøpes og ikke kunne kjøpes, hvordan barnet skulle liggen om natten (dette forandres jo hele tiden) råd ang amming (er jo direkte farlig å ikke amme) og når jeg fikk storesøster var det jo farlig med vippestol også. Når jeg nå venter nr 2 kjenner jeg at jeg må tenke selv og gjøre det jeg føler er riktig, og alt med måte tenker jo jeg... 5 min i gåstol føler ikke jeg at skader, er jo ikke slik at den skal brukses som "barnevakt" slik noen gjør. Min datter brukte gåstol, vippestol, ble ikke ammet men hu er en fantastik 7 åring som både skriver og leser. Hu er sjeldent syk og gikk når hun var 9mnd gammel....

Ikke hørt om gåvogn nei men gåstoler og hoppehusske er fy fy har jeg skjønt

Back
Topp