går vi for lange turer med valpen?

Gitte87

Elsker forumet
han e 6 mnd no, å vi bruker å gå på fjellturer... lengste turen vi har gått tok ca 4 timer[;)] (det har vi gjort 1 gang) vanlige fjellturer vi går tar fra 1-2 timer...

Men vi har alltid med sekk som vi putter han oppi hvis han blir sliten[8D] han sei fra hvis han e sliten da...

Men e mange som sei at en 6 mnd gammel hund ikke skal ha lange turer i d heile tatt!![&:]

[;)] storkoser seg på fjellet han!

Er vel di første 3 mnd man ikke skal overdrive gå turer..

Men 6 mnd da er det vel bare og kjøre på..

ORIGINAL: sakri

Nei, nei, når han er såpass liten er han full av energi, og har bare godt av så lange turer. Bare pass på at han får i seg mye væske.[:)]

vann har vi alltid med til han[:)]

Men e mange som reagerer på d[8D] men skjønner d ikke vi.. han blir jo ikke sliten[:D]

ORIGINAL: Milla24

Vet at med den rasen jeg har skal man være veldig forsiktig med lange turer når de er valp, det pga sjelettet vokser så fort på hunder og man skal ikke belaste det for mye med lange gåturer og lignende. Men mener dette gjelder alle tunge store raser.
Du kan sikkert gå inn på canis.no og finne mer ut om akkuratt din rase og hvor mye mosjon den skal ha som valp. Eller ta kontakt med oppdretter. Lykke til[:D]

vi har en jack russel terrier! å dei trenger mye mosjon/aktivitet! men vetkje ej altså... aldri hatt hund før[;)] vi valgte jo en hund som vi vil bruke til å gå turer med[8D]

Han blir jo tulen hvis vi tar ei pause når vi går på fjellet... han vil bare gå videre[;)]

man skal ikke gå turer mer enn en time om dagen.. valpene har ikke bein, de har bare brusk og om man går for mye turer med dem så kan brusken gro om til bein skjeivt.. Dette har jeg fra en vel kjent avler og han sier de IKKE skal ha turer før de er 1år gammelt for da er alt ferdig vokst.. eller så got som..

ORIGINAL: Sandra21

man skal ikke gå turer mer enn en time om dagen.. valpene har ikke bein, de har bare brusk og om man går for mye turer med dem så kan brusken gro om til bein skjeivt.. Dette har jeg fra en vel kjent avler og han sier de IKKE skal ha turer før de er 1år gammelt for da er alt ferdig vokst.. eller så got som..

så vi skal ikke gå tur med han før han e 1 år?

ORIGINAL: Gitte87

ikke på mer enn en time... og ikke tunge turer..har en jack russell terrier selv som jeg ikke har gått så mye tur med, han er da nå 1år og vi går turer nå.. Jack rasen har en GOD egenskap til å aktivisere seg selv og kontrollere sin egen aktivitet.. Så vi har latt han gå løs ute eller i løpe snor sånn at han har gjort som han selv ville.. Men etter som han avleren sier så skal dem ikke ha tur før 1års alderen.. jeg har hatt MANGE hunder og jeg har gjort det samme med alle, og de har helt flott bein struktur og alt er riktig plassert.. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt hunden aktivisert seg selv og så tatt en LITEN kose tur utenom..

ikke på mer enn en time... og ikke tunge turer..har en jack russell terrier selv som jeg ikke har gått så mye tur med, han er da nå 1år og vi går turer nå.. Jack rasen har en GOD egenskap til å aktivisere seg selv og kontrollere sin egen aktivitet.. Så vi har latt han gå løs ute eller i løpe snor sånn at han har gjort som han selv ville.. Men etter som han avleren sier så skal dem ikke ha tur før 1års alderen.. jeg har hatt MANGE hunder og jeg har gjort det samme med alle, og de har helt flott bein struktur og alt er riktig plassert.. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg latt hunden aktivisert seg selv og så tatt en LITEN kose tur utenom..

Men vi har ingen stor mark han kan løpe på[&:] bor i byen.. med fine turmuligheter oppafor oss, men der må han ha bånd.. d e sånne stier å slikt[8D]

ORIGINAL: stine_h85

det tror jeg bare er tull, de er hunder, ikke chihuahuaer (vet ikke hvordan d skrives[;)]).. de blir jo svake og dårlige om man ikke mosjonerer de nok.. De trenger mye mosjon og blir ikke ødelagt av det[8|]

som jeg skrev i det innlegget over...jeg har gort dette med alle mine og de er helt perfekte.. og han som avler har kun avlet vinner hunder.. han har kun champion hunder og har aldri hatt noe problem med AD eller HD... så det sier jo litt da..pluss han er vellkjent her..

ORIGINAL: Milla24

Samme sa oppdretteren våres. Ikke mer en en time for dagen. Er vel fare for HD dersom man belaster valpens sjelett for mye..

fare for AD og HD.. fare og for at det vokser skjeivt eller blir missdannet.. de fleste GODE oppdrettere vil si det samme som det din og min sa..

det tror jeg bare er tull, de er hunder, ikke chihuahuaer (vet ikke hvordan d skrives[;)]).. de blir jo svake og dårlige om man ikke mosjonerer de nok.. De trenger mye mosjon og blir ikke ødelagt av det[8|]

som jeg skrev i det innlegget over...jeg har gort dette med alle mine og de er helt perfekte.. og han som avler har kun avlet vinner hunder.. han har kun champion hunder og har aldri hatt noe problem med AD eller HD... så det sier jo litt da..pluss han er vellkjent her..

ikke alle skal ha "perfekte" hunder til å dra på utstillinger[8|] Tror ingen middels/store hunder tar skade av mye aktivitet. er noe annet med små hunder. de tåler ikke såå mye..

jeg går ikke på utstilling med noen av mine..men de lever lenger..slipper å ha det smertefullt i slutten av livet med kalk og alt det drite som følger med bein feil..så da ser jeg helst at mine hunder slipper unødvendig med smerter

ikke alle skal ha "perfekte" hunder til å dra på utstillinger[8|] Tror ingen middels/store hunder tar skade av mye aktivitet. er noe annet med små hunder. de tåler ikke såå mye..

vi har ikke kjøpt vår for å bruke han til utstilling[;)] vi ville ha en som vi kan bruke som turkamerat, men også som sofakamerat[:)] 

men den rasen vi har (jack russel terrier) trenger mye aktivitet...

Hunden skal IKKE overhode ha så lange turer når den er så liten. En jack russell er veldig energisk ja, men dere burde heller la den få litt "hodebry" isteden for SÅ lange turer.

ORIGINAL: *Andrea*

Hunden skal IKKE overhode ha så lange turer når den er så liten. En jack russell er veldig energisk ja, men dere burde heller la den få litt "hodebry" isteden for SÅ lange turer.

d ekje ofte vi går fjellturer på 2-3 timer... men vi går innimellom fjellturer på 1 time...[;)]

hodebry trener vi også, å til høsten blir d agility og spor...[:)]

d ekje ofte vi går fjellturer på 2-3 timer... men vi går innimellom fjellturer på 1 time...[;)]

Kjempebra!!!!!!!

Kjempebra!!!!!!!

gleder meg veldig til agility[;)] d vil ikke sambo prøve da.. så da blir han barnevakt[:D][:D]

og for at hunden skal klare agility så kan den ikke ha feil på bygningen..

ORIGINAL: Summerbaby

det tror jeg bare er tull, de er hunder, ikke chihuahuaer (vet ikke hvordan d skrives).. de blir jo svake og dårlige om man ikke mosjonerer de nok.. De trenger mye mosjon og blir ikke ødelagt av det

ehh....har du hund?[8|]i så tilfelle kan du ikke nok om de. Det er nok sant som de sier ovenfor her ja...ikke mye trening før 1 år!

Ja, jeg har hund, og kan hund. Og ikke alle oppdrettere har rett. Syns heller man skal bruke sunn fornuft jeg. Sånn er jeg, vår hund er kjempefrisk og akkurat som hun skal være, men mye mosjon. Skal jeg liksom la hunden sitte i ro i 1 år? tror det er mye verre for den. Så selv om du har en annen overbevisning enn jeg så betyr ikke det at JEG absolutt har feil[:)] Vi er vel uenige da.

Nå har jo alt og alle sine grenser da, og man skal ikke presse de for langt, men jeg tror de kan begrense seg selv. [8|]

hunder løper/lleker/går så lenge de har energi til det.. så de kan ikke kontrollere dette selv.. Men altså jeg prøver IKKE å være slem eller snakke ned om noen, men når det er MANGE opdrettere som sier det samme, så bør jo det telle for noe.. og de fleste som kan hund vet det..

Det er heller ikke snakk om at hunden skal sitte i ro i ett år, men den skal ikke over mosjoneres....som tidligere sagt er det skadelig for beina demmes. De kan få problemer med løs brusk i leddene og andre hofte og bein plager! Dette er sinnsykt smertefult for hunden, noen må avlives noen kan oppereres....En opperasjon er også smertefult og dyrt!!
Så gå gjerne tur med hunden din, men ikke så langt!! Hundene koser seg når de får gå ut på tur, men det er vi mennesker som må passe på at det ikke skader dem!!

Back
Topp