Går ned i vekt. 17+4

UngeSpire

gravid, septemberspire <3
Hei jenter. Er det flere enn meg som går ned i vekt i svangerskapet? Har gått ned 3 kg siden sist kontroll som var to uker soden. Spiser lite men ofte. Jordmor sa i ul uke 15 at alt vokste som normalt men jeg lir nervøs når jeg går ned i vekt.

Hva med dere?:(

Jeg går også ned i vekt. 16+5 i dag. trudde påska ville gi meg oppgang, en endte med 0,7 kg ned. Jaja, jeg spiser godt med grønnsaker, margariner og oljer og litt kjøtt og poteter/brød/frukt. Holder meg unna sukker. :-) Ungen får det den trenger og jeg er litt overvektig så har litt å gå på ennå. Første jormortime i neste uke.

Fort gjort å gå ned i vekt når kroppen lager baby 24/7 hvert fall nå i begynnelsen og hvis du ikke spiser mer enn til vanlig :) jeg har ikke gått ned, men vekta står fortsatt på det samme som før graviditeten.

Jeg har heller ikke gått opp noenting, er i uke 17. Hatt dårlig matlyst men får i meg noe :) Har også litt fett å ta av om det skulle bli behov, hehe.

Så lenge man er normalvektig eller mer, er det neppe noen grunn til å bekymre seg. I de aller fleste tilfeller tar barnet den næringen det trenger, det er viktigere å spise sunt enn å spise mye. Er du bekymret for vitaminer og slikt kan du evt ta et vitamintilskudd.

Jeg gikk ned 5 kilo før jeg begynte å gå opp igjen i forrige svangerskap, gikk da opp 10 kg til jeg var 5 over start rett før fødselen. Etter fødselen gikk jeg ned 10 kg på sykehuset og 5 til etterpå når alt vannet gikk ut av kroppen. Så endte på minus 10 kilo sammenlignet med før-gravid-vekten.

Begynte å gå opp igjen rundt uke 17 da, og rundt uke 26-28 passerte jeg startvekten.

Går du ned så mye at BMI bikker under 20 ville jeg nok tatt en prat med legen, eller om SF-målene ikke går som normalt. Legen kan også være god å snakke med om eventuelle bekymringer siden h*n vet hvilke medisinske forutsetninger du har, og evt kan bestille blodprøver dersom h*n bekymrer seg for at du mangler noe på ernæringsfronten.

Jeg gikk ned frem til uke18.. Nå har jeg gått opp 2 kg (er nok bare magen og innholdet som veier). Merker ikke noe annerledes enn at magen vokser ut.. Men tydeligvis helt normalt for noen :)

Har ikke gått ned men bare gått opp 2kg (uke21). Var sånn sist sv.skap også, enda jeg spiser som en hest. Som de sier over her så tar ungen det den skal :)

Har ikke gått ned men bare gått opp 2kg (uke21). Var sånn sist sv.skap også, enda jeg spiser som en hest. Som de sier over her så tar ungen det den skal :)
Det er bra :))

Så lenge man er normalvektig eller mer, er det neppe noen grunn til å bekymre seg. I de aller fleste tilfeller tar barnet den næringen det trenger, det er viktigere å spise sunt enn å spise mye. Er du bekymret for vitaminer og slikt kan du evt ta et vitamintilskudd.

Jeg gikk ned 5 kilo før jeg begynte å gå opp igjen i forrige svangerskap, gikk da opp 10 kg til jeg var 5 over start rett før fødselen. Etter fødselen gikk jeg ned 10 kg på sykehuset og 5 til etterpå når alt vannet gikk ut av kroppen. Så endte på minus 10 kilo sammenlignet med før-gravid-vekten.

Begynte å gå opp igjen rundt uke 17 da, og rundt uke 26-28 passerte jeg startvekten.

Går du ned så mye at BMI bikker under 20 ville jeg nok tatt en prat med legen, eller om SF-målene ikke går som normalt. Legen kan også være god å snakke med om eventuelle bekymringer siden h*n vet hvilke medisinske forutsetninger du har, og evt kan bestille blodprøver dersom h*n bekymrer seg for at du mangler noe på ernæringsfronten.
Tusen takk for svar <3

Har gått ned i vekt helt frem til nå, er i uke 20+4. Først nå jeg klarer å spise ordentlig.

Man går gjerne ned i begynnelsen, men etter uke 20 begynner kiloene å komme :p

Back
Topp