Går man gravid 10 mnd??

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Jeg forstår ikke helt tellinga av hvor mange mnd vi er på vei. 24 uker er jo 6 mnd mnd (4*6), men da er det jo fremdeles 4 mnd til termin.. Går man da gravid 10 mnd?

40+3 går man gravid. Jeg ble gravid april og skulle fød i januar

Jeg forstår ikke helt tellinga av hvor mange mnd vi er på vei. 24 uker er jo 6 mnd mnd (4*6), men da er det jo fremdeles 4 mnd til termin.. Går man da gravid 10 mnd?

Man er vel gravid i 9 mnd og ei uke (ca). Om man tar med de to ukene fra siste mens til eggløsning 9 mnd og 3 uker. Pluss eventuell overtid, går vel de fleste gravid i 10 mnd ja.

Er vel også sånn at når man er 24 fullgåtte uker går man inn i 25 uke. Så har man fullført 5 mnd, går man inn i 6 måned. Og jeg som snart fyller 29 år vil da gå inn i mitt 30 år ;)

Men de fleste månedene er jo over fire uker, kun februar som er nøyaktig fire uker :) Så å bare ta 40 uker og dele på 4 blir litt feil.

Nå ble jeg nysjerrig, så satte meg ned og regnet litt. I gjennomsnitt er en måned 30,42 dager (365/12). Tar man svangerskapets lengde, 282 dager ifølge babyverden, og deler på gjennomsnittlig antall dager i en måned så er et svangerskap 9,27 måneder. (Regnet fra første dag i siste menstruasjon)
Vil jo avhenge litt av hvilken måned man blir gravid, om man går gravid februar eller ikke, og også om det et skuddår eller ikke ;) Men sånn rundt regnet iallfall...

Du må huske at vi regner termin fra 1. blødningsdag i siste mens....
Det bil si at når du re 4 uker på vei betyr det egentlig at det er 4 uker siden du sist startet mensen.
Å dermed MAX 2 uker siden unnfangelse...

Så nå du tester positivt etter IKM (ikke kommende mens) så er du allerede 1 mnd på vei :P

Back
Topp