Går ikke opp i vekt

HåpefullTrønder

Glad i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Jeg går altså ikke opp i vekt og begynner å bli bekymret.. Jeg er i uke 15+1. Jeg gikk ned 5-6kg tidlig i graviditeten grunnet hyperemesis, noe jeg fortsatt er ganske plaget med. Likevel føler jeg at det har bedret seg noe de siste ukene og jeg spiser litt mer. Blir derfor så skuffet når jeg fortsatt ikke går opp noen ting og synes det er rart med tanke på at noe vokser der inne?? :dead:

Jeg går altså ikke opp i vekt og begynner å bli bekymret.. Jeg er i uke 15+1. Jeg gikk ned 5-6kg tidlig i graviditeten grunnet hyperemesis, noe jeg fortsatt er ganske plaget med. Likevel føler jeg at det har bedret seg noe de siste ukene og jeg spiser litt mer. Blir derfor så skuffet når jeg fortsatt ikke går opp noen ting og synes det er rart med tanke på at noe vokser der inne?? :dead:

Sniker
Jeg hadde ikke hyperemesis men kvalme/dårlig matlyst de første månedene. Gikk ned et par kilo, og gikk ikke opp i vekt før etter uke 24, men endte likevel på 15-20kg opp :p
Den lille er bare noen hundre gram nå, sammen med litt vann og morkake så det utgjør ikke store mengder helt enda, men om du kjenner at formen er bedre og du holder på mer mat vil du nok snart se at vekta begynner å gå litt oppover igjen. :)

Jeg har også hyperemesis og hadde det også i forrige svangerskap. Forrige gang gikk jeg ikke opp noe særlig før tredje trimester, da kvalmen begynte å bli mildere. Denne gangen ligger jeg ganske stabil på startvekt etter å ha gått opp sakte, men sikkert de fire-fem kiloene jeg mistet de første månedene. Stresser ikke med vektoppgang så tidlig, det kommer som regel tidsnok for oss med hyperemesis også.

Håper du føler deg bedre snart :)

Alt kommer jo an på hvor startvekten din var. Sånn som med meg så jubler nokk helsepersonell om eg klarer å la være å legge på meg, det gjorde de vertfall sist. Men eg har per dags dato en BMI på 35,så mye å gå på. Men om man er normalvektig så skal man gå opp ca 12 kg til sammen, men det er ikkje sikkert vekten kommer før senere i svangerskapet, fosteret veger jo fortsatt nesten ingenting.

Enig med Mymlen93. Jeg har ikke vært plaget med kvalme, men har heller ikke gått verken opp eller ned i vekt. Hadde en bmi på 31 før graviditeten. Babyen tar vel det den skal uansett, mor kommer sånn sett i annen rekke.

Takk for mange beroligende tilbakemeldinger! Jeg er førstegangs og vet liksom ikke hva jeg skal forvente. Legen så litt alvorlig ut da jeg ikke hadde gått opp de 6kg jeg gikk ned i starten, men sa liksom ingenting. Også sa jo appene i uke 12 «fra nå bør vekten peke oppover», men alt må vel tas med en klype salt :happy:

Jeg er gravid med tvillinger og hadde bare gått opp 2,8 kg i uke 15. Begge tvillingene ligger litt over gjennomsnittet på vekt.

Vedlegg

• 2121B585-26C6-4515-8449-A9ECA2A999D6.png
    2121B585-26C6-4515-8449-A9ECA2A999D6.png
    87,5 KB · Visninger: 58
Jeg begynner å bli litt frustrert også. Min lege er derimot fornøyd når vekten peker nedover jeg har jo heldigvis litt å ta av, men jeg begynner å bli gal av all kvalmen og oppkast. 13+4 i dag

Vedlegg

• Screenshot_20200607-130735_Preglife.jpg
    Screenshot_20200607-130735_Preglife.jpg
    14,1 KB · Visninger: 20
Det er også ulike meninger om vektoppgang blant fastlege og feks gynekologer. Fastlegen vil ikke at jeg skal gå opp veldig mye (høy bmi), men er ikke bekymret om jeg går opp litt utover. Mens gynekologene på KK ville ha meg opp i startvekt og helst litt til alle de gangene jeg har vært innlagt med intravenøs behandling pga hyperemesis. Mange ting som spiller inn. Så lenge man får i seg nok mat utover i svangerskapet, går det seg gjerne til.

Hvis du sliter med å få i deg nok væske/mat, håper jeg du søker (mer) hjelp :) Hyperemesis er beintøft.

Det er også ulike meninger om vektoppgang blant fastlege og feks gynekologer. Fastlegen vil ikke at jeg skal gå opp veldig mye (høy bmi), men er ikke bekymret om jeg går opp litt utover. Mens gynekologene på KK ville ha meg opp i startvekt og helst litt til alle de gangene jeg har vært innlagt med intravenøs behandling pga hyperemesis. Mange ting som spiller inn. Så lenge man får i seg nok mat utover i svangerskapet, går det seg gjerne til.

Hvis du sliter med å få i deg nok væske/mat, håper jeg du søker (mer) hjelp :) Hyperemesis er beintøft.
Ja, jeg har vært innlagt og fått hjelp heldigvis! Nå har jeg gått på kvalmestillende i over to måneder og skal prøve meg uten et par dager nå siden jeg helst ikke vil bruke det så litt spent på hvordan det går..

Ja, jeg har vært innlagt og fått hjelp heldigvis! Nå har jeg gått på kvalmestillende i over to måneder og skal prøve meg uten et par dager nå siden jeg helst ikke vil bruke det så litt spent på hvordan det går..

Lykke til, håper det går seg til uten kvalmestillende. Jeg har også gått på det like lenge, og trappet stort ned de siste to ukene. Men må fortsatt ta det to ganger om dagen for å fungere og holde på maten. Gikk på det i mange måneder forrige svangerskap, ingen ønskesituasjon. Men alternativet var verre.

Det glemte jeg å si, men din startvekt har jo også litt å si :)

Heller ikke gått opp noe, og har nok å ta av. Men det kommer vel etterhvert tenker jeg. Også vørt litt kvalm og kastet opp på kveldene...

Sniker fra Januar2021: Jeg er 10+4 og foreløpig gått ned 4kg. Har bmi 29, så lege/jordmor sier det er null stress/bare bra. Ideellt sett vil de at jeg ikke går opp noe særlig før i slutten av andre/starten av tredje trimester. Lege sa at reell vektnedgang nok er mer enn 4kg og, pgr av blodvolum etc- og det ser egentlig sånn ut og. Fått litt kommentarer på at jeg er slankere.

Alle sommerklær fra ifjor passer, og jeg føler meg fin, så det er digg.

Sniker

Da jeg fødte 27+2 sist var jeg -1 kilo. Veide 79 kilo med BMI rundt 26-27, med andre ord ganske normal. Ingen kommentarer på det. Gikk først ned 4-5 kilo pga oppkast.

Sniker fra juni :-) Er normalvektig og hadde BMI 22 før graviditet. Jeg hadde også hg i første trimester og gikk ned 4 kilo. De 4 kiloene hadde jeg gått opp igjen først i uke 24. Nå er jeg 40 uker og har gått opp 6 kilo fra startvekt, så helt i nederste laget, men jordmor sier at det er helt fint og kan skje når man er så dårlig i begynnelsen. Baby er estimert til å ligge på gjennomsnittskurven :-) Tror ikke du trenger å bekymre deg ❤️

Sniker fra juni :) Er normalvektig og hadde BMI 22 før graviditet. Jeg hadde også hg i første trimester og gikk ned 4 kilo. De 4 kiloene hadde jeg gått opp igjen først i uke 24. Nå er jeg 40 uker og har gått opp 6 kilo fra startvekt, så helt i nederste laget, men jordmor sier at det er helt fint og kan skje når man er så dårlig i begynnelsen. Baby er estimert til å ligge på gjennomsnittskurven :) Tror ikke du trenger å bekymre deg ❤️
Masse lykke til med fødsel som kan skje når som helst!:love017

Back
Topp